Een laptop-optreden is....

Een laptop-optreden is....

• JAAAA! Het is vet hoe iemand met zijn muis ieders achterwerk manipuleert!

Stemmen: 9 15,0%
  • Bwaaah, een laptop of de Rolling Stones, da's toch net hetzelfde?.

Stemmen: 10 16,7%
  • Wacht, ik ga het even aan mijn ma vragen.

Stemmen: 7 11,7%
  • Ben ik nou zo triest dat ik niet snap, waarom iedereen hier half loos gaat voor iemand die zijn mail

Stemmen: 21 35,0%
  • Een wat?? Een laptop? Kan je daar mee strijken?

Stemmen: 13 21,7%

• Totaal aantal stemmers
    60
Ik was een tijdje terug bij een optreden van Duran Duran Duran, een of ander kereltje achter een laptop gebogen en dat leek het te zijn. Het spannendste was nog of ie zijn biertje zou morsen over zijn laptop of niet.

Ach, 't maakt mij eigenlijk niet echt uit in de zin van: een band met (veel) gear/instrumenten vinnik gaver om te zien, maar als iemand met een laptop een goeie set wegzet heb ik ook een topavond.
Ben het een beetje beu om op iedereen te gaan zeiken, omdat ze toevallig i.p.v. een berg gear een pc-tje of een DAT-je bijhebben. Ik ga 90% (zo niet 100%) voor de muziek. Een show eromheen maakt 't nog beter.

Origineel geplaatst door Zoidsity
Ben het een beetje beu om op iedereen te gaan zeiken, omdat ze toevallig i.p.v. een berg gear een pc-tje of een DAT-je bijhebben. Ik ga 90% (zo niet 100%) voor de muziek. Een show eromheen maakt 't nog beter.

Weet jij wat die laptopgebruiker allemaal thuis heeft staan? ;)
DATjes vind ik daarintegen wel zeer nep, blijf dan thuis...

Ik houd niet van laptop-optredens. Maar eerlijk gezegd zijn veel live-optredens van puur electronische muziek visueel gezien weinig boeiend. The Orb had een percussionist erbij: bracht geen enkele extra spanning. Alleen maar wat mensen achter knoppen verder. Het optreden van LFO was zo mogelijk nog saaier. Maar dat was wel met echte synths op het podium.

Een laptop optreden is helemaal geen optreden. Wat is het verschil tussen een DAT-tape afdraaien of je HD af te draaien?? Nul!

Bij een optreden met synths, kun je als synth-freak nog een beetje kijken welke bakken de artiesten gebruiken en hoe. Wat dat betreft was het optreden van Orbital een van de uitzonderingen die de regel bevestigen. :okdan: zulke muziek en speezie om te zien.

De optredens die ik me nog lijfelijk kan herinneren zijn van artiesten die iets aan het moment overlaten. Dus dat ze het risico lopen dat ze fouten maken en daar dan wat mee moeten aanvangen. Of dat ze inene kunnen beslissen dat het vanavond niet de goede avond is om dit of dat te spelen, maar wel zeker de goede avond om dat ene ding te doen wat ze eigenlijk niet hebben ingestudeerd maar wel erg veel zin in hebben! Of dat ze 100% improviseren en toch kwaliteit neerzetten! Of superstrak en rete technisch, maar wel hard aan het zweten om dat zo te krijgen!
Tuurlijk, de muziek moet mij kunnen bekoren, maar live speelt voor mij ook erg mee dat ik mensen aan het werk zie zijn, dat ze zweten, dat ze met hun lijf trillen van de spanning, dat ik ze zie zuchten en dat ik ze ruik... dat soort dingen. En dat kan op vele manieren: mijn old-time held Peter Hammill doet dat met zijn songs, Roof/Four Walls (kent iemand dat hier?) doen dat doordat ze erg knap improviserend te werk gaan enz. Helaas kan ik me geen laptop act herinneren waarbij ik dat gevoel had... maar zou dat per se aan het apparaat liggen? Een muis is wel heel wat anders natuurlijk dan met de juiste feel een toets indrukken of aan een knop draaien of met heel je lijf aan een snaar hangen of in een kick duiken...

Ben benieuwd hoe Kraftwerk het er in maart vanaf brengt: ik zal ze vast niet ruiken... maar ik hoop dat er wel veel valt te zien/beleven! Mmmm om mijn bovenstaande schrijven te nuanceren: een goede show kan ook veel doen...

-Jan

Origineel geplaatst door JohnnyBusca
Moeilijke poll.

Een laptop optreden kan heel goed en live zijn. Het kan ook heel slecht en playback zijn, maar goed.. een setup met 10 vintage apparaten kan ook beide zijn.

Inderdaad, niet het materiaal maar de meester bepaalt het resultaat.

De Kraftwerk 2004 Tour zou toch een mooie illustratie kunnen zijn van het gebruik van laptops tijdens optredens. Ik ben alvast benieuwd.

Origineel geplaatst door Raheem23
...en toen de piano werd uitgevonden ("Dat is satanisch! Je kunt er geen emotie mee uiten!")
Ehh... foutje! Dat is nou juist waarom de piano is uitgevonden :) Op de voorgangers was emotie niet mogelijk. De piano wordt daarmee 'het' instrument van de romantiek, naast de viool.

Wout

Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door donbrasco
...maar waar ga je voor? Voor de muziek of voor de show?

Als ik ergens naar toe moet en niet vanuit m'n stoel kan kijken/luisteren, dan moet de show ook goed zijn. Laptoppers hebben geen kontakt met het publiek. Met 'eng' uitgelichte gezichten staren ze naar iets, wat voor het publiek totaal ontoegankelijk is.
In een live performance moet de artiest toch iets neerzetten: hij moet lijden voor zijn publiek. Of, tenminste, het publiek moet het idee krijgen dat hij lijdt. Het liefst fysiek, maar mentaal mag ook, als het maar zichtbaar is. Concentratie uitstraling is dan belangrijk. Actie is belangrijk. Als ik een optreden van Funkarma vergelijk met Sander, dan ga ik beslist voor de laatste! Continu actie! Heen en weer over die knoppen buigen. Bij Funkarma zakt de mond van de jongere broer open... Dat is de alle actie.
In mijn optiek behoort tapemuziek, waaronder ik ook CD's en zo reken, en laptops, in de huiskamer thuis. Dat mag via de radio, maar nooit in een zaal...

Er is nog nooit een toneelstuk geweest waar de tekst gewoon is voorgelezen door een acteur...

Oh ja, en die VJ visuals zeggen me meestal totaal niets. Geen relaties, met niets, behalve misschien met het computerprogramma waarmee ze gemaakt worden. Ik vraag me dan af: "Waarom denkt die VJ eigenlijk dat ik daar naar ga kijken? Omdat er toch niets te doen is?" Het komt alleen neer op bevestiging, zonder persoonlijkheid...

Wout

Ehh... foutje! Dat is nou juist waarom de piano is uitgevonden Op de voorgangers was emotie niet mogelijk. De piano wordt daarmee 'het' instrument van de romantiek, naast de viool.

Ik dacht toch dat in sommige kringen destijds de piano erg wantrouwend werd ervaren door musici. Ik had dat ergens gelezen...iets van dat de hamertjes en de snaren de muziek nu maakte ipv je handen die echt de muziek maakte. Euh...dat het een mechanisch instrument was ofzo...errr.

Dat bedoelde Raheem denk ik :D

Oh ja, en die VJ visuals zeggen me meestal totaal niets. Geen relaties, met niets, behalve misschien met het computerprogramma waarmee ze gemaakt worden. Ik vraag me dan af: "Waarom denkt die VJ eigenlijk dat ik daar naar ga kijken? Omdat er toch niets te doen is?" Het komt alleen neer op bevestiging, zonder persoonlijkheid...

Inderdaad, VJen is de grootste farce ooit.

Geen HOND die er ook maar geintreseerd in is. En als er iemand naar kijkt dan het is het iemand die niks te doen heeft en in zijn eentje staat...en waar moet je dan anders naar kijken? Maar het intereseerd die gene dan echt geen ene zak.

En geen HOND die ooit leuke VJ beelden heeft gemaakt.
Altijd maar die cliche cliche cliche beeldjes met blije dingetjes.

Als ze dan toch moeten VJen waarom dan niet gave beelden zoals Stukas die een duikvlucht maken, Panzers die door bloemenvelden rijden, de laatste dagen van Berlijn en dat soort aktie.

Origineel geplaatst door Wout Blommers
Als ik ergens naar toe moet en niet vanuit m'n stoel kan kijken/luisteren, dan moet de show ook goed zijn. Laptoppers hebben geen kontakt met het publiek. Met 'eng' uitgelichte gezichten staren ze naar iets, wat voor het publiek totaal ontoegankelijk is.
In een live performance moet de artiest toch iets neerzetten: hij moet lijden voor zijn publiek. Of, tenminste, het publiek moet het idee krijgen dat hij lijdt. Het liefst fysiek, maar mentaal mag ook, als het maar zichtbaar is. Concentratie uitstraling is dan belangrijk. Actie is belangrijk. Als ik een optreden van Funkarma vergelijk met Sander, dan ga ik beslist voor de laatste! Continu actie! Heen en weer over die knoppen buigen. Bij Funkarma zakt de mond van de jongere broer open... Dat is de alle actie.

ja was leuk he zuidwal. ik zou ook wel graag naar iemand als mij kijken, maar helaas zie ik dat nooit.

En ik vindt het niks als iemand alleen met z'n mixer bezig is. Dat betekend gewoon dat alles wordt afgespeeld en
dat er op de mixer alleen maar constant de EQ's worden bijgesteld en eventueel wat effecten.

Maar ik heb ook het idee dat veel mensen de perfecte set willen neerzetten en dus zo weinig mogelijk live doen.
Want stel je voor dat je een foutje maakt.

Origineel geplaatst door smackos
Inderdaad, VJen is de grootste farce ooit.

Toevallig ken ik iemand die z'n eigen VJ software schrijft.
En heb hem ook een keer geholpen met JV'en.
Da's best leuk hoor. En dat hoeft helemaal niet dom filmpjes af te spelen betekenen.
Als je real-time de beelden kan beinvloeden en zo mocht de band anders gaan spelen daarin meegaan. Da's erg gaaf om te doen hoor.

En het ene laptop optreden is het andere niet hoor.

Als iemand een laptop openklapt en op de spatiebalk drukt en 2 uur voor zich uit zit te staren is er natuurlijk geen ene malle moer aan tenzij de muziek meer dan uitzonderlijk goed is.
Maar lijkt me wel dat je nog op interactie met het publiek uit moet zijn.
Anders kan je net zo goed via een telefoonlijn je concert geven. Hoef je je studio ook niet uit. ;)

En geen HOND die ooit leuke VJ beelden heeft gemaakt.
Altijd maar die cliche cliche cliche beeldjes met blije dingetjes.
Nou moet ik toch een beetje relativeren... Tja, gedachten zijn de volgende dag weer anders, he... :)
Een tijdje geleden zag ik in Amsterdam een duo, hij met een MPC2000 en ZIJ met een laptop visuals. Die meid was echt goed. Duidelijk zelf voor het beeldmateriaal EN bewerking gezorgd. Ik hen nog geprobeerd haar te contacten voor een aantal optredens in Den Haag, maar ze hebben nooit gereageerd...
Beelden die ze maakte: een danser in animatie, naakte vrouwen met hun kinderen in een bergstroom, jongetje in grote aandacht voor een wasmachine... Waanzinnig.
En op NoiseGate, aan het eind van afgelopen zomer waren er twee, waarbij de geluidenman echte gear had en waar de VJ met een camera op een boormachine werkte. Muziek en beeld pasten bij elkaar. Maar dat waren geen laptoppers!

Goede visuals zijn ook vaak op kunstakademies te vinden, vooral bij examenpresentaties.

Wout

Origineel geplaatst door sander
ik zou ook wel graag naar iemand als mij kijken, maar helaas zie ik dat nooit.
Daar is een briljante uitvinding voor gedaan...: de spiegel :)

Wout

Ik dacht toch dat in sommige kringen destijds de piano erg wantrouwend werd ervaren door musici. Ik had dat ergens gelezen...iets van dat de hamertjes en de snaren de muziek nu maakte ipv je handen die echt de muziek maakte. Euh...dat het een mechanisch instrument was ofzo...
Iedere vernieuwing wordt met argwaan ontvangen, natuurlijk. Zo is het ook goed alles wat je leest met argwaan te benaderen, want dat het in een boek of in de krant staat, wil nog niet zeggen dat het de waarheid is. En vooral het Internet mag gewantrouwd worden, want dat is toegankelijk voor iedereen! Het zijn vaak gedachten, idee-en...

Mechanische instrumenten hebben vanaf de Grieken al bestaan, bijvoorbeeld het waterorgel. Het spinet, regaal, virginaal en vooral het clavecimbel waren de piano-forte al lang voorgegaan. Het bezwaar richtte zich vooral hoe de muziekpraktijk met het nieuwe instrument omging. De versieringen, die op het clavecimbel zo vaak uitgevoerd werden, zoals trillers ed, waren in bepaalde gevallen op de piano ronduit lelijk. Er werd dus een andere muzikale benadering verondersteld. Dat is veel heftiger dan direkt contact met snaren en zo.

Ook de synthesizer had dat probleem. Het is een instrument op zichzelf, met eigen mogelijkheden en de daarbij passende muzikale instelling. Het beeld van de introductie wordt vaak vertroebeld door die uitgave van 'Switched on Bach' door Walter Carlos. Via dat beeld komt de stelling dat de synthesizer een 'imitatie voor andere instrumenten' zou zijn. 'Switched on Bach' was echter een eenmalig project, trouwens zonder imitaties van bestaande instrumenten, en de muzikale benadering van de synthesizer ontwikkelde zich in verschillende richtingen, vooral binnen de popmuziek...

Misschien gaat dit ook op voor het gebruik van de laptop. Zelf heb ik geen bezwaren op muzikale gronden, maar vooral visueel. Het laptop optreden is een ongeluk. Maar neem van mij aan, over tien jaar zit ieder symfonie orkerst achter de laptop! Nee, niet met de muis, maar er komen speciale beeldschermen op een standaard, die het notenbeeld tonen. Een pagina omslaan gaat via een voetschakelaar. Musici krijgen hun partij via mail, studeren in, ook via een sequencer programma dat het voorbeeld kan laten horen, etc.
Bezwaren? Hoe ga je persoonlijke aantekeningen maken? Een beschrijfbaar beeld, dus... Aangezien het beeldscherm toch wel 80 x 40 cm moet worden, praten we niet meer over een laptop :) Het zal wel een te kostbare grap worden, want behalve de hardware en software, moet ook alle data worden overgezet: van Ludwig's vijfde bestaat er nog niet een digitale versie op nootjes...

Wout

Wat gedachten over het laptop-live gebeuren...

Wat gedachten over het laptop-live gebeuren...

Ikzelf ben bezig met om met een maat een dance act op te zetten. Ik met een MPC
een berg synths en een mengpaneel, hij met een laptop, ableton en een controller.
Ik merk gewoon dat het helemaal geen toegevoegde waarde heeft om alle synths via
midi aan te sturen. Wat je kan tweaken aan zo'n synth kan je beter doen door 'm eerst
in audio op te nemen en dan live door de gekste plugins te halen. Bovendien hebben
veel geluiden productie (Eq,Dynamics, FX, reverse etc.) nodig om ze "eigen" te maken.
Feit is gewoon dat productie(de geluiden)in dance veel belangrijker zijn dan in bv. pop.
Ook zit ik zelf niet te wachten op live gespeelde dingen omdat dat toch veel minder strak is.

Waarom denken veel mensen toch dat als je met een laptop optreedt,
je per definitie hele nummers afspeelt ? Dat kan je ook met een cd-speler,
DAT, harddisk recorder en midisequencer (waarbij je in het geval van de
midisequencer nog het meeste kans hebt op, en een kutgeluid en geen interactie.)
Met een laptop heb je net zoveel kans dat het (muziekaal) misgaat als met een berg aan elkaar
hangende midi apparaten. Wat is er nou zo leuk aan een gast die van ene apparaat naar het ander
springt ? Kan je dan ook drie laptops neerzetten en daar tussen heen en weer rennen ?
Feit is dat je om de muziek live neer te zetten je een enorme concentratie nodig hebt en dat ziet er
nou eenmaal niet zo spannend uit. Ik met m'n MPC en midi ben net zo oninteressant als die ander met z'n laptop.

Verder heb ik het gevoel alsof "dance muziekanten" worden vergeleken met "pop muziekanten" terwijl ze aan verschillende criteria moeten voldoen.
De eerste worden afgerekend op hoe ze een zaal aan het dansen krijgen en moeten
gedurende lange tijd continu naar iets toe bouwen. Ik ga naar een DJ of Live dance act om te dansen en
vereiste 1 daarvoor is de muziek en het leuke van een live dance act is niet dat het live gespeeld wordt
maar dat de arrangementen kunnen worden veranderd.
De pop muziekanten moeten, goed kunnen spelen, interessant zijn om naar te kijken, een emotionele band met het publiek krijgen d.m.v. teksten e.d..
Er zijn natuurlijk crossovers tussen tussen deze twee maar vaak vindt ik dat niet geslaagd.
Zo klinkt faithless op cd behoorlijk dance maar live krijg je dan ineens een drummer en een
gitarist (met uithalen) om de oren !

Ik heb de thread verder nog niet gelezen maar er valt me iets op:

-JAAAA! Het is vet hoe iemand met zijn muis ieders achterwerk manipuleert!

-Bwaaah, een laptop of de Rolling Stones, da's toch net hetzelfde?.

-Wacht, ik ga het even aan mijn ma vragen.

-Ben ik nou zo triest dat ik niet snap, waarom iedereen hier half loos gaat voor iemand die zijn mails checkt?

-Een wat?? Een laptop? Kan je daar mee strijken?

misschien heb ik het mis, maar elke optie lijkt me enigszins negatief ten opzichte van het laptop gebeuren. Dr zit een flinke ondertoon van spot in naar mijn gevoel

Maarrr!

ontopic:

Ik vind het op zich wel cool als iemand met een laptop en eventueel een midi controller dr aan een behoorlijk stukje geluid neerzet, zeker als dr een 2e laptopper naast staat voor de visuals.
Het is niet het gereedschap maar wat je dr mee maakt.

Op zich tja... het komt iets suffer over als iemand met een laptop en een knoppendoosje staat in plaats van een super vracht aan vage kastjes meters kabel en noem maar op.
Maar goed...

Het zou mij geen ruk uitmaken. Je hoort het verschil toch amper over een PA. En je komt toch om te dansen en lol te hebben. Niet om wat gasten te staan bekijken.

Ik ga er wel even vanuit dat er ook daadwerkelijk live wat gebeurt. Wav files afspelen kan mijn neefje van 8 ook.

Maar draai het eens om? dr zijn ook acts die een shitload aan hardware mee slepen terwijl eigenlijk alleen maar de 19" harddiskrecorder af staat te spelen.

Mijn mening: het maakt niet uit hoe je het doet, als je het maar goed doet en niet faked. Zowel een hardware als software set kan mee gefraudeerd worden in de zin van nummers afspelen en verder niet.
Een live optreden met enkel laptops komt wel heel erg suf over..

-C-

Back