De grote Jean Michel Jarre thread

ik ben nog uit de tijd van 'greatest hits on synthesizer' en dan is het toch altijd verrassend leuk om een gitaarcover van een synthnummer te zien, zelfs als het die lachebek hank 'blij' martin is.
zo hoor je in de uitvoering van lloyd cole ineens dat pocket calculator van kraftwerk zo'n lekker rocknummer is.

ik zag trouwens bij de shadows een ms20 in de equinoxe clip.
en laat dat nou net een synth zijn, die JMJ pas sinds dit jaar in zijn studio heeft, wat ik ook wel bijzonder vond.

Sommigen begrijpen muziek niet...
Niets is mis met het gebruiken van een preset, of het gebruiken van bekende muziek.
Het publiek wil vermaakt worden, en zal het een worst wezen wat er op het podium gebeurt.
Als het maar beweegt en als er maar geluid uit komt: het liefst bekende deuntjes.
Waarom zou je dan als muzikant nog moeite doen...?

Sjezus wat een ongekende armoe...
Geef ze brood en spelen.

Nou ja als je er zo over denkt dan kan je natuurlijk maar beter gelijk stoppen met muziek maken, zet dan een cd'tje op. Vindt het trouwens een beetje beledigend tegenover het electoraat.

Als muziekant zou je mooite moeten doen omdat je iets nieuws wil creeren, scheppen.
Mooie dingen wil maken, je de mensen iets nieuws wil laten horen.

Das toch wel een beetje het idee van muziekant zijn?

Effin terug naar JMJ:D

Sommigen begrijpen muziek niet...
Niets is mis met het gebruiken van een preset, of het gebruiken van bekende muziek.
Het publiek wil vermaakt worden, en zal het een worst wezen wat er op het podium gebeurt.
Als het maar beweegt en als er maar geluid uit komt: het liefst bekende deuntjes.
Waarom zou je dan als muzikant nog moeite doen...?

Dit geldt absoluut voor het dance en DJ Tiesto/Armin van Buuren/Afrojack publiek..
Een CD-opzetter die achter cd spelers in zn handen klapt en het grote publiek haha klapt lekker mee

Dit geldt absoluut voor het dance en DJ Tiesto/Armin van Buuren/Afrojack publiek..
Een CD-opzetter die achter cd spelers in zn handen klapt en het grote publiek haha klapt lekker mee

net zoiets als jouw posts dus... :-P
alleen klapt niemand mee...

-C-

Zullen we nu weer gewoon aardig doen tegen elkaar, iedereen in z'n waarde laten en niet zeuren over de kwaliteit van muziek?

kthxby

Zat wel eens te denken als ik in mijn nederige studiotje aan het klungelen was wat een ras muzikant wel niet voor geweldige muziek met mijn synths zou kunnen maken.
Helaas ben ik doof en blind geboren en heb nog eens 2 linkerhanden =(

Zat wel eens te denken als ik in mijn nederige studiotje aan het klungelen was wat een ras muzikant wel niet voor geweldige muziek met mijn synths zou kunnen maken.
Helaas ben ik doof en blind geboren en heb nog eens 2 linkerhanden =(

Je typt anders aardig voor een doofblinde met 2 linkerhanden ;-)

-C-

Hoewel Jarre zelf ook speelt als een dove blinde met 2 linker handen op zijn conderten, ben ik toch wel benieuwd naar wanneer er weer eens een nieuw studio album uitkomt. Het wordt wel weer eens tijd!

Je typt anders aardig voor een doofblinde met 2 linkerhanden ;-)

-C-

Brailletoetsenbord :D

Hoewel Jarre zelf ook speelt als een dove blinde met 2 linker handen op zijn conderten, ben ik toch wel benieuwd naar wanneer er weer eens een nieuw studio album uitkomt. Het wordt wel weer eens tijd!

Geheel mee eens als het maar een album alla Equinoxe, Rendez-Vous of Revolutions wordt en niet zo één als Teo en Tea :?

ik zag trouwens bij de shadows een ms20 in de equinoxe clip.
en laat dat nou net een synth zijn, die JMJ pas sinds dit jaar in zijn studio heeft, wat ik ook wel bijzonder vond.
Misschien is het gebrek aan pwm op de ms-20 33 jaar lang een dealbreker geweest :D?
In 1979 had hij in ieder geval de ms-10 en vc-10.
In het filmpje op 04:31 naast elkaar te zien (op de foto uiterst links):

http://youtu.be/9U_mjBprdyo

Attachments

• concorde.jpg
    concorde.jpg
    127,4 KB · Bekeken: 110
De halfmodulaire apparaten die op bovenstaande foto goed te zien zijn zijn de Korg PS-3200 en PS-3300. Bovenste wellicht een ARP 2600?
Sowieso een behoorlijk Korg festijn met de PE-1000 en de PE-2000 goed zichtbaar.
Op die foto zijn de MS'jes eigenlijk niet goed te zien. Hier beter, gebroederlijk naast elkaar - MS-10 en VC-10;

attachment.php

Place de la Concorde was (ook toen al dus) een groot playback festijn.
Het oude Jarre spelletje "wat je ziet is niet wat je hoort" gaat hier ook op - met komische momenten waarop Jarre het begrip "drumcomputer" iets te letterlijk neemt (op de CR-78) :D
Ook maakt het mengpaneel overuren - blijkbaar als allerbeste synthesizer ooit, zo aan de bijbehorende muziek te horen... :D

Maar goed: schijnt trouwens dat in een film (ik snap het ook nog niet helemaal?) genaamd "Le Dernier Plan" wel degelijk een MS-20 te zien was in Jarre's studio.

Dit filmpje, over de Place de la Concorde voorbereidingen, toont trouwens goed zichtbaar de Synthi VCS3, de Eminent 310 Unique en de Oberheim 2-Voice.

Attachments

• Screen Shot 2012-09-09 at 9.17.48 PM.png
    Screen Shot 2012-09-09 at 9.17.48 PM.png
    138,1 KB · Bekeken: 113
Laatst gewijzigd:
Leuk filmpje van Jarre uit de zeer vroege periode, vlak na Oxygene.
De meeste 'vaste' instrumenten zijn er al, maar wat een kaal hok die studio!

Zelfde studio, nu met spelende instrumenten. Met zeldzame opname van Michel Geiss achter de soldeerbout!

hoe vet is het dat nu steeds meer unieke Jarre footage op youtube terecht komt...
:okdan:

Attachments

• Screen Shot 2012-09-09 at 10.07.38 PM.png
    Screen Shot 2012-09-09 at 10.07.38 PM.png
    142,1 KB · Bekeken: 112
dat is maf, ik baseerde mij er op dat ik er begin dit jaar eentje heb afgeleverd en mij werd nog gevraagd even het een en ander uit te leggen. zal eens nakijken of het 1 april geweest is.
het was ook eigenlijk te gek voor woorden natuurlijk misschien heeft ie ooit nog dingen weg moeten/willen doen om andere dingen te kopen ?!

tegenwoordig is het toch meer hamsteren geworden.

Attachments

• 048.jpg
    048.jpg
    83,1 KB · Bekeken: 105
Back