Waarom zou ik wel/niet een modular moeten kopen?

Origineel geplaatst door JohnnyBusca
Ik ga het gewoon nog een keer proberen.

Ik werd gek van een JV2080, omdat ik alleen maar door complete patches moest lopen. Ik wil leuke muziek maken doordat ik leuke geluiden kan maken, niet doordat ik ze toevallig kan vinden. Als ik tijd over heb dan ga ik wel wat spelden in een hooiberg zoeken. Dit is natuurlijk een beetje overdreven, maar voor mij zit er wel een kern van waarheid in, voor mij. Als ik het nu opnieuw zou moeten doen, dan zou ik een kleiner modular systeem hebben van 1 merk in 1 duidelijke kast in combinatie met een Nord G2.

Als je maar 1 draaiknop hebt en die is om door de patches te lopen, dan is dat niet echt handig om geluiden te maken. Maar het kunnen opslaan en snel kunnen terughalen van patches is verdomd handig.
Als je geen patches wilt laden, maar alleen maar veranderingen wilt maken door je huidige patch aan te passen: ok, moet je doen als dat jouw manier van werken is.
Toch denk ik dat er vroeger of later een moment komt waarop je even snel een oudere versie wilt kunnen laden om te kijken of de veranderingen die je gemaakt hebt nou echt een grote verbetering zijn of dat je eigenlijk het geluid vergald hebt. Of dat je een aan een bepaalde track wilt werken, en dat je ineens het goede geluid voor wilt hebben staan.

Om dit soort redenen zul je maar zelden een analoog modulair systeem in productie studio's vinden. Ze zijn leuk om mee te spelen, maar voor productie schiet het eigenlijk niet echt op.
Als hobbyist hoef je je daar natuurlijk niet door tegen te laten houden. Gewoon lekker spelen met het speelgoed waar je het meeste plezier aan beleeft. Dat kan best een analoog modulair systeem zijn.

Wouter

Op zich geef ik je wel gelijk als je vind dat een modular productie technisch niet echt een logische keuze is, maar dat is gelukkig ook mijn hobby niet! Mijn hobby is geluid maken! Net als gisterenavond samen met bikkel! Gelukkig werd ik om 2:00 uur toch verstandig om te gaan slapen....

Pfffff......g*dver...net een behoorlijk bericht ingetikt over synthesizers.com
en plaats antwoord...en ja hoor ik zit niet meer ingelogd...lekker!
Nou ik reageer wel later hoor, ga nu biertje beneden drinken

Origineel geplaatst door Tadream
Pfffff......g*dver...net een behoorlijk bericht ingetikt over synthesizers.com
en plaats antwoord...en ja hoor ik zit niet meer ingelogd...lekker!
Nou ik reageer wel later hoor, ga nu biertje beneden drinken

Haha :P Heb ik ook wel eens gehad, gewoon ff je tekst copy (ctrl + c)
Inloggen en dan je tekst weer pasten (ctrl + v)

Ik heb me eigenlijk nog nooit met modulaire synthese bezig gehouden.
Maar wat ik wel helemaal zie gebeuren is wanneer ik zo'n groot modulair systeem zou hebben en ik heb een hele toffe complexe sound gemaakt heb van vele modules en een stuk of 30 kabels die overal heen lopen en 80 knoppen die in verschillende standen staan. Ik eigenlijk nergens meer aan zou willen komen omdat ik bang ben dat hele toffe geluid te vergallen. Terwijl ik misschien wel de drang heb nog een toffe patch te maken. En het liefst alle kabels er weer uit zou willen trekken en alle knoppen op 0 te zetten. Mja je kan alles opschrijven elke keer en/of er een foto van maken. Maar of dat nou wel zo fijn werkt.......En het is nog maar de vraag of het ook allemaal weer het zelfde klinkt wanneer je het weer na gaat bouwen. Als je het gewoon leuk vind om met geluid te spelen maakt dit natuurlijk niet echt uit, en vindt je wel weer iets nieuws. Maar had je echt serieuze creative ideeen met het geluid voor in een track dan lijkt mij dit heel frustrerend.
Aangezien je ook wou weten of de mensen hier hun modulars in hun track gebruiken ga ik ervan uit dat jij dit ook graag wilt doen. Als dit ook werkelijk het geval is houd er dan wel rekening mee dat wanneer je een vette sound heb gemaakt maar gewoon ff niet meer bezig wil zijn met je track of je wilt gewoon ff tussendoor op je modular wil kloten dat je misschien dat geluid waar je mee bezig was nooit meer terug krijgt zoals t precies was. En precies zoals NiFF al zei kan dit na een tijdje wanneer dat patchen met kabels enzo niet meer zo nieuw voor je is en de lol er MISSCHIEN al een beetje af is en je puur voor het geluid gaat voor in je tracks kan dit misschien lijden tot frustraties.

Edit- Keb net al de hele tijd zitten editen maar ik blijf type fouten en kromme zinnen tegenkomen elke keer wanneer ik weer post. Tis 9 uur en keb nog niet geslapen en ben flink brak vandaar, excuses voor het ongemak :p

Nog maar eens proberen...zal wel ander verhaaltje worden.

Ik heb naast digitale, samplers, va's ook een synthesizers.com modular
systeem en vind hem echt geweldig!
Maar ik vind elk apparaat wel zo z'n plus en min kanten hebben.
Tuurlijk neem je een Nord Modular zo mee onder je arm (daarom
hebben we (onze groep dan) er ook 1) maar als ik de Nord Modular
naast de synthesizers.com leg dan springt kwa geluid de .com er
toch wel heel erg behoorlijk bovenuit. Is natuurlijk ook een kwestie
van smaak maar het verschil voor mij is toch wel heel erg groot.
Patchen van het apparaat is meer een kwestie van oefening,
dat gaat steeds beter en op een gegeven moment weet je als
je zus of zo patch dat je ongeveer wel dat resultaat krijgt.
En als je 'bang' bent dat je die toffe sound niet meer terug krijgt
dan sample je hem toch gewoon of zie ik dat nou verkeerd?
De .com is al zo'n 4 a 5 keer mee geweest op concert en heeft
het prima gedaan, oscillators blijven prima in-tune...tja je moet alleen
even wat meer ruimte reserveren in je auto of bus, so be it.
Ik zou hem absoluut niet willen missen in ieder geval.

Laten we alsjeblieft JUIST over smaak twisten!

Laten we alsjeblieft JUIST over smaak twisten!

... Is natuurlijk ook een kwestie van smaak maar het verschil voor mij is toch wel heel erg groot ...

Maar daar gaat het toch eigenlijk om? 'Over smaak valt niet te twisten' is de grootste dooddoener die ik ooit heb gehoord. Twisten over smaak is het enige wat juist leuk is! Daar zitten nou juist de leuke dingen van het leven!!!

Wout

Origineel geplaatst door Burp
Wat is eigenlijk de kleinste analoge modulaire synth? Is dat de synthi aks? Of zijn er nog kleinere?

Ik denk deze:)

Dual VCO monosynth:
Oscillator 1: Tune, Glide, Saw/Tri/Sqr waves, Cross-Mod, Level
Oscillator 2: Tune, Glide, Saw/Sqr waves, PW, Sync, Level
VCF: VC LPF with cut-off,VC resonance, EG amount, Cross-Mod
EG: ASR envelope with Sustain In/Out switch
VCA: with EG, Gate, Thru switch
Power Adaptor: requires 15VAC, 500mA
Dimensions: 19(W)x16.5(D)x13.5(H) CM

36hpcase.jpg

http://www.analoguesolutions.co.uk

Origineel geplaatst door NiFF
Ik moet toegeven dat Reaktor (en Generator) een vrij stijle leercurve heeft, maarja als je het niet volhoudt om naar een beeldscherm te kijken dan denk ik dat je een ander probleem hebt, dat eigenlijk een beetje los staat van de kwaliteiten van moderne digitale modulaire synths.

Jullie keuze om voor analoog te gaan stond al vast, dus eigenlijk zijn het allemaal zinloze pogingen geweest om jullie er van te overtuigen dat het kunnen opslaan van patches, en het kunnen aansturen van parameters via midi niet zomaar 'leuke features' zijn, maar dat ze van levensbelang zijn als je serieus dingen probeert te doen.

Ik voorzie 2 mogelijkheden voor jullie toekomst:
  • A. je hebt 5 modules, en je kan eigenlijk niets met het systeem als geheel, behalve wat standaard bliep en kraakgeluidjes maken. Je probeert een keer het filter in de adsr module te prikken en er gebeurt niks. Je sluit een versterkte microfoon aan op je cv in. Leuk, raar, en vooral onbruikbaar. Er blijken niet zoveel bruikbare/werkende mogelijkheden te zijn als je eerst gehoopt had. Daarna ben je snel op uitgekeken, en in verhouding heb je dan idioot veel geld uitgeven voor wat je er mee kan.
  • B. je hebt een uitgebreider systeem, waar je wel bijzondere dingen mee kunt doen. Binnen de kortste keren word je er gek van dat je niet ineens een complete patch kunt laden, maar dat je eerst 200 knopjes in de juiste stand moet zetten (als je ze onthouden hebt), en 30 kabels aansluiten.
    Terwijl je bij knopje 173 bent denk je: had ik maar naar ome NiFF geluisterd! ;)
Aangezien jullie arme studenten zijn denk ik dat al te kunnen voorspellen welke optie het gaat worden.
Veel plezier in ieder geval, en ja, laat maar eens wat horen zodra jullie iets hebben.

Wouter.
pfff... zoals ik al eerder zei, beperkingen als geen patches inladen e.d. vind ik geen probleem!! Het lijkt mij juist machtig mooi om te zitten kloten met z'n modular. Schijt aan die kabels! En over reaktor: ik heb er aan een aantal uren mee zitten kloten, en vind het best wel tof. En een paar uur is voor mijn doen voor software al heel wat! En geluiden die ik er uit haal vond ik ook best leuk. MAAR.... het is software, en dat vind ik een stuk minder. Ook al is het nog zo'n simpel stuk software, dan nog vind ik het een stuk minder boeiend om me daar mee bezig te houden. Die opsomming van jou is gewoon onzin....
En: onze keuze voor analoog stond en staat nog helemaal niet vast. Het lijkt me wel ontzettend kewl, en dus vroeg ik me af of een modular wat voor mij zou zijn. Daarom informeer ik wat anderen er van vinden en hoe zij hun modular gebruiken.
En als ik dan bij knopje 173 ben, denk ik: blij dat ik niet naar NiFF geluisterd heb!

Nog maar eens proberen...zal wel ander verhaaltje worden.

Ik heb naast digitale, samplers, va's ook een synthesizers.com modular
systeem en vind hem echt geweldig!
Maar ik vind elk apparaat wel zo z'n plus en min kanten hebben.
Tuurlijk neem je een Nord Modular zo mee onder je arm (daarom
hebben we (onze groep dan) er ook 1) maar als ik de Nord Modular
naast de synthesizers.com leg dan springt kwa geluid de .com er
toch wel heel erg behoorlijk bovenuit. Is natuurlijk ook een kwestie
van smaak maar het verschil voor mij is toch wel heel erg groot.
Patchen van het apparaat is meer een kwestie van oefening,
dat gaat steeds beter en op een gegeven moment weet je als
je zus of zo patch dat je ongeveer wel dat resultaat krijgt.
En als je 'bang' bent dat je die toffe sound niet meer terug krijgt
dan sample je hem toch gewoon of zie ik dat nou verkeerd?
De .com is al zo'n 4 a 5 keer mee geweest op concert en heeft
het prima gedaan, oscillators blijven prima in-tune...tja je moet alleen
even wat meer ruimte reserveren in je auto of bus, so be it.
Ik zou hem absoluut niet willen missen in ieder geval.
Kijk, dergelijke verhalen heb ik iets aan! :okdan: Dat je 'm ook mee neemt op gigs, geweldig...!

Back