Jomox Airbase of...

Ik ben ook nog steeds op zoek naar een airbase. In NL zijn ze niet zo heel erg veel te vinden (of te duur).
Anyway, ik denk dat dit een van de beste dance georienteerde drummodules is. Ok, machinedrum is natuurlijk een klasse apart, maar ook 3 keer zo duur 2e hands.

Ik denk dat je wel een aparte controller nodig hebt (als je tenminste geen bezwaar hebt om de editor te gebruiken). Wellicht dat in Cubase 3 een panel ervoor is (oftopic, waar kun je trouwens zien welke panels beschikbaar zijn, ik heb zelf nog sx2.2 en wil wellicht overstappen op sx3).

Een andere optie is de electribe r te gebruiken als sequencer. Heb je genoeg parts om alles aan te sturen (met x0x interface). Zelf denk ik dat ik voor de bcr2000 ga (wil ik toch hebben :) )

Er wordt hier ook de drumstation genoemd. Voor de pure 808/909 sound is dit misschien wel een optie, maar IMHO is de airbase VEEL flexibeler. Als je ALLEEN voor de BD gaat kun je misschien beter kijken naar dat bdum synthje van jomox.

Ow. nog 1 ding, je krijgt 10 outputs, maar je hoeft ze natuurlijk niet allemaal te gebruiken, ik ben zelf van plan alleen de bd en snare op een aparte output te zetten en de rest via de stereo outs..

Origineel geplaatst door nomore

Ow. nog 1 ding, je krijgt 10 outputs, maar je hoeft ze natuurlijk niet allemaal te gebruiken, ik ben zelf van plan alleen de bd en snare op een aparte output te zetten en de rest via de stereo outs..

dat gaat dus niet. 1 stekker in een mono output en de stereo wordt uitgeschakeld. dit meen ik mij echt serieus te herinneren, wie de airbase nog heeft moet me maar corrigeren mocht het niet zo zijn, maar volgens mij kan het echt niet.

Origineel geplaatst door synthmann
dat gaat dus niet. 1 stekker in een mono output en de stereo wordt uitgeschakeld. dit meen ik mij echt serieus te herinneren, wie de airbase nog heeft moet me maar corrigeren mocht het niet zo zijn, maar volgens mij kan het echt niet.
Het kan wel. Als je een stekker in bijv. de bassdrum out steekt, komt de bassdrum alleen nog uit de mono-output, en niet meer uit de stereo. De rest komt nog wel gewoon uit de stereo output.
En waarom geen X-base? Omdat ie veel minder omgelijkheden heeft!

Ik heb de Waldorf RackAttack nog niet zien langskomen als alternatief. Ik heb de Airbase ook gehad (die met de rode voorkant van Croaton) maar ik vind de RackAttack een stuk frisser klinken, en doordat het een voor drums geoptimaliseerde VA synth is gaan de synthesemogelijkheden veel verder. Nadeel is dat je er wel echt voor moet gaan zitten als je je eigen drumkit wil maken, voordeel is dat als je dat eenmaal in de smiezen hebt je niet meer uitgespeeld raakt.

Origineel geplaatst door Zaaz
Ik heb de Waldorf RackAttack nog niet zien langskomen als alternatief. Ik heb de Airbase ook gehad (die met de rode voorkant van Croaton) maar ik vind de RackAttack een stuk frisser klinken, en doordat het een voor drums geoptimaliseerde VA synth is gaan de synthesemogelijkheden veel verder. Nadeel is dat je er wel echt voor moet gaan zitten als je je eigen drumkit wil maken, voordeel is dat als je dat eenmaal in de smiezen hebt je niet meer uitgespeeld raakt.
De RackAttack is een hele leuke drummodule, maar qua geluid in de verste verte niet met de Airbase te vergelijken. De airbase wordt niet voor niets aangeprezen vanwege 'real analog power'. De geluiden zijn echt dik, zwaar en vol van klank. Terwijl de RackAttack toch een heel stuk dunner klinkt.

Dat vind ik dus juist niet. Ik heb vaak meer moeite om bass-drums te temperen zodat ze niet te overheersend zijn dan om ze vet te maken. Daarnaast klinken woodblocks en andere percussie kraakhelder en echt mooier dan op de Airbase. Bovendien is een groot voordeel dat je de toonhoogte van je oscillatoren kunt instellen, zodat je percussie goed in toon met de rest van je track valt terwijl ik dit bij de Airbase op het gehoor met de pitch moest doen.

Begrijp me niet verkeerd, ik ben niet bezeten van Waldorf, maar wilde wel even melden dat ik dit een erg fijne bak vind en dat de topicstarter deze zeker in overweging zou moeten nemen.

Heb sinds een paar maand een Airbase en ben er erg blij mee. Het is een echte analoge drumsynth met veel mogelijkheden. Hiervoor heb ik (heeel kort) een boss dr202 gehad, wat een verschil, dooie samples en niet inspirerend.

De airbase is prima te editten met een midicontroller zoals een uc33 of een drehbank. Ook zijn er pc editors beschikbaar, eentje van Jomox zelf of deze freeware editor

ik heb een airbase en in tegenstelling tot alle andere dingen die ik heb of heb gehad vind ik 1 ding niet leuk. Ik wou daarnet even testen of het ding wel werkte want ik heb een week lopen zoeken naar een transfo. Ik steek het in en wou rap even kijken of er wat uitkwam, het hele gedoe mono aan op men tafel... niks kwam eruit. Ik kan wel dingen editten blijkbaar maar geen geluid, vond ik zodanig kut... dan de manual beginnen doorpluizen om rap even te kijken maar pfff, hoewel het een kleine booklet is ben ik er nog niet veel wijzer uit geworden. Straks ben ik verplicht om het gedoe met Ableton aan te sturen en ik wou net geen pc gebruiken in mijn setup...

:stupid

ok, er is geen probleem van stroom hé :)

ik kan echt wel het toestel aanzetten....

ik wil gewoon kort horen of hij werkt want ik zie mezelf toch eerder overstappen op een XBase, tgaat em toch vooral om de kick die eruit komt en ik wil mss toch eerder een stepsequencer op mijn drumcomp...

wat een gedoe

Origineel geplaatst door Foetus
ok, er is geen probleem van stroom hé :)

ik kan echt wel het toestel aanzetten....
wat een gedoe

Nogmaals, met een AC/AC adapter heb je wel geluid. Met een AC/DC adapter gaat het apparaat wel aan en kun je wel aan editten maar heb je geen geluid. Verder gaat ie ook nog stuk als je nog langer met een verkeerde adapter klooit, de voedingselco's gaan dan kapot. Snel uitzetten en morgen een goede adapter kopen dus.

wat ik gedaan heb of laten doen eerder:

op de originele AC/AC adapter die bijgeleverd was zit een UK stekker. Op beide pinnen die de stroom opnemen is er gewoon een klemmetje bevestigd, draad eraan en gewone EU stekker erop. Dus ik blijf wel gebruik maken van de originele bijgeleverde adapter.
Ook hoor ik een hh klinken als ik het toestel aanzet.

mja, kzal morgen maar voor de zekerheid eens op zoek gaan naar een andere transfo.

ok, ik hoor een kick (wel niet in een patroon ofzo), dus ik zit wel goed zeker??

ik zal dan nu maar eens de manual doornemen. Kun je ook patterns maken zonder een sequencer ofzo eraan te hangen??

Bij een Airbase kan je op het knopje "play" drukken om 1 geluid te horen. Handig als je m aan het bewerken bent.

Verder is de airbase puur een geluiden module. Er zit dus geen seuencer in in wat voor vorm dan ook. Je hebt er echt een seq. bij nodig (hardware dan wel software).

Back