pro tools vraag

en dan hebben we hier uiteindelijk het beste systeem!!!

a827_gold_edition.gif

ik heb er ook nog 1 staan (saturn 24 track 2 inch analog)
en als mijn studio weer open gaat zal hij zeker nog regelmatig ingezet worden!!!

Supreme, ik was vandaag even bij MidiAmsterdam waar ze zowel de tascam als de digi002 hebben staan.

Even gevraagd wat volgens hen de meest interessante setup was.
Volgens hen was dat de tascam. Sterker nog, daar vonden ze de digi002 eigenlijk een miskleun.

Ik zou zeggen, bel die jongens eens op voor wat meer info ipv recensies te lezen van bladen die sterk afhankelijk zijn van advertenties.

Bij midiamsterdam zijn ze niet merk afhankelijk waardoor de info van hun kant een stuk objectiever kan zijn.

Origineel geplaatst door bliepertronic
en dan hebben we hier uiteindelijk het beste systeem!!!

a827_gold_edition.gif

ik heb er ook nog 1 staan (saturn 24 track 2 inch analog)
en als mijn studio weer open gaat zal hij zeker nog regelmatig ingezet worden!!!

Dat is nou eens een heel lekker ding 8)

Hoe heet je studio? Ik ben namelijk altijd geinteresseerd in studio's die analoge opnamemogelijkheden bieden.

Trouwens heb net het feedback krantje binnen daar wordt de Digi 002 Rack
aangeboden voor 1149 Euro...
Dat is weer wat anders dan de 1.399,00 euro bij midiamsterdam..

maargoed kijk maar.
Want om helemaal van belgie hier heen te komen, ik denk dat
je het beste daar voor een digi 002 kunt kijken..

Ok mannen,

weeral een stuk nieuwe berichten, net gelezen.

Leuk.

Nu wil ik wel graag wat meer weten over die tascam waar her en der over gesproken wordt.
Blijkbaar een goed systeem..

Wat is het correcte type, dat ik het eens kan opzoeken, en wat raad je me aan
qua software enzo dan?
En is dit ook compatibel met protools?

By the way, iemand die zei op het forum van supreme being zoveel geld kan uitgeven...?

2500Euro is ong mijn budget zonder pc.

Mochten wij ons werk volledig doen in prof studio liggen we aan 7500Euro.

Dus toch wat uitgespaard dacht ik...
En dit geld komt van optredentjes van 125eurotjes het stuk..
Dus een grote band zijn we niet...
Maar als je al eens wat buitenlandse optredentjes krijgt waar je je rot amuseert en mensen kan ontmoeten,
vergeet je geld.

Cheerz

Origineel geplaatst door Supreme Being°
Ok mannen,

weeral een stuk nieuwe berichten, net gelezen.

Leuk.

Nu wil ik wel graag wat meer weten over die tascam waar her en der over gesproken wordt.

Wat is het correcte type, dat ik het eens kan opzoeken, en wat raad je me aan
qua software enzo dan?
En is dit ook compatibel met protools?

By the way, iemand die zei op het forum van supreme being zoveel geld kan uitgeven...?

2500Euro is ong mijn budget zonder pc.

Mochten wij ons werk volledig doen in prof studio liggen we aan 7500Euro.

Dus toch wat uitgespaard dacht ik...
En dit geld komt van optredentjes van 125eurotjes het stuk..
Dus een grote band zijn we niet...
Maar als je al eens wat buitenlandse optredentjes krijgt waar je je rot amuseert en mensen kan ontmoeten,
vergeet je geld.

Cheerz

AUB

http://www.tascam.com/Products/FW-1884.html

D'er lopen hier mensen pro tools af te zeiken die de naam wel is in een blaadje hebben gelzezen.
Maar ervaring ho maar.
En valt wel op wie er alweer het hardst aan het schoppen is.

Origineel geplaatst door Errol
Dat is nou eens een heel lekker ding 8)

Hoe heet je studio? Ik ben namelijk altijd geinteresseerd in studio's die analoge opnamemogelijkheden bieden.
vroeger was het studio sandwijck
en was hier
voorkant.jpg
gevestigd
nu zijn we bezig om een schip te verbouiwen tot studio

das boot

Origineel geplaatst door Supreme Being°

Ik zou toch een beetje oppassen met die Tascam controllers (FW 1884 en FW 1082 ). Over de klank kan ik niks zeggen maar de DAW controle opties dat die dingen bieden heb ik m'n tijfels over. Tascam is nooi top geweest in software ondersteuning, buiten Fader/mute/pan controle vraag ik me af in hoeverre je met die controllers ook plugins kan editen? Deze dingen bieden dan ook maar weer 4 mic preamps, dus als groep ben je daar alleen niks mee. Een goede 8 kanaals mic preamp kost ook nog eens 800€ of meer.

Ik zou als ik jou was eens kijken naar een 2dehands Tascam DM24 digitale mixer, voor 1500€ moet je die zeker hebben (uit US eventueel). De DAW controle dat deze mixer biedt is ook beperkt (pan/fader/mute ...) maar deze heeft wel 16 degelijke mic preamps. Voor 2000€ in totaal heb je dan als je wil 16 ingangen rechstreeks de PC in.

Yamaha 01v96 samen met Cubase is ook ok denk ik, maar dan ga je iets over de 2500€ moeten gaan peins ik. DAW controle met Cubase is goed!

Digi 002r + extra 8 kanaals preamp, als je echt Protools wil hebben moet je dit nemen. Ik vind echter dat een digitale mixer (tascam/yamaha) toch wat extra voordelen heeft ( live monitoing met effecten en praktisch geen latency, fader/mute/pan controle via de mixer, met de Yamaha zelfs ook plugins etc...)

Moet zeggen dat ik de gebruikers van die Tascam FW1884 en Digi002 hier nooit heb horen klagen. Van de 01X wel, maar ik kijk ook vaak op dat forum. Maar als anderen het daar niet mee eens zijn houd ik me :bekdicht:

Maar wil je dan perse faders dan? Of maakt het je niet uit of die faders op de geluidsinterface zelf zitten of anders de software besturen. En je dus met een controller gaat werken en een losse geluidskaart in rack formaat.

En voor de volledigheid heb je ook nog Mackie Onyx mixers waarmee je iets van 16 kanalen kan opnemen. Het mixen wordt dan verder allemaal in de computer gedaan. Dan heb je naast een mixer ook een expansie voor die mixer nodig. Wel handig als je van analoog houdt of veel mic pres nodig hebt.

Re: Re: Nodig

Re: Re: Nodig

Origineel geplaatst door Errol
Alleen digimod zit heel duidelijk in een bepaalde scene waar ze zeer waarschijnlijk kritiek op digidesign als een godslastering beschouwen. Dit komt nogal wereldvreemd over.

Wereldvreemd ? Ik denk het niet. Het is nu eenmaal zo dat je in een aantal "scenes" sommige kritiek op bepaald materiaal beter achterwege kan laten. Toch als je niet wil afgaan als een gieter. (ook al omdat die kritiek vaak helemaal ongegrond is). Om dat te staven met een voorbeeld en uit ervaring : Ik heb een aantal jaren voor Digidesign gewerkt. Dat betekend zeker niet dat ik een PT-adept ben en dat ik me niet realiseer dat er alternatieven zijn als het puur op HD-opnames aankomt. Verder heb ik vele jaren bij de 2 grootste produktiebedrijven in België gewerkt. In dat soort bedrijven moet je écht niet beginnen zeiken en of kritiek hebben over een Midas XL4 mixtafel. Dat komt heel erg onprofessioneel over en is niet zo wereldvreemd als jij dat voorsteld Errol ! En hiermee komen we to the point : Een Midas XL4 is dé standaard tafel bij PA gebruik. Dat weet elke live-technieker van niveau. Net zoals ProTools dé standaard is in de wereld van de betere high-end studio's. Je mag het daar best niet mee eens zijn of dat zelfs bullshit vinden en staan roepen dat er betere of andere alternatieven zijn, maar dan moet je ook kunnen verdragen dat je niet langer ernstig wordt genomen in diezelfde scene. Zo is dat.
Jij mag voor mijn part bij Wisseloord of in de Galaxy gaan vertellen dat hun PT systeem niet zaligmakend is en dat er in prijs, klank en gebruiksvriendlijkheid alternatieven zijn. Sorry dat ik het je moet zeggen Errol, maar dan wordt je vierkant uitgelachen.
Door échte professionals wel te verstaan. Dat mag je dan idioot vinden, maar wie is idioot als je in die pro- scenes van die gekke dingen gaat staan beweren ?

Misschien wordt het hoog tijd om hier op SF eens een aantal erkende en bekende Belgische en Nederlandse top-technici aan het woord te laten over PT. Over het waarom PT/Logic op Mac en niet Motu met Cubase op PC. Ik denk aan Peter Bulkens, Guido Maes, Wouter Van Belle, Dan Lacksman, Werner Pensaert wat België betreft.
PT is dé standaard. Logic is de standaard. Mac is dé standaard. Amen en uit. En dat heb ik niet zelf beslist. Dat wordt beslist door top professionele mensen die meer weten dan iedereen op SF samen, inclusief mezelf. Maar daarnaast is het wel zo dat je net even leuke muziek kan maken met wat dat ook.
Zelfs met een Soundblaster. (sorry Fuse, ik weet dat je niet met SB werkt, dat was maar bij wijze van...)
In die zin is PT idd niet zaligmakend en biedt geen enkele garantie over het resultaat als het over het inhoudelijke aspect gaat.. Wat je d'r in stopt komt er ook weer uit. PT of wat dan ook. Als je dus geen talent hebt en een drol van een nummer in PT stopt, komt er ook weer een drol uit. Misschien zelfs nog een grotere als je niet oplet.:D
Talent maakt of breekt het en ik weet niet wat daar zo een dooddoener aan is Errol ? Twijfel je daar aan ?
Het gaat in heel deze discussie over klank 'kwaliteit', standaard normen en niet over de muzikale inhoud. En die kwaliteit, dat is een keuze die je zelf maakt. Net zoals een PA bedrijf dat zichzelf respecteert en aan een aantal normen wil voldoen op gegeven ogenblik een Midas koopt, en geen Mackie.

We moeten voor eens en voor altijd onderscheid leren maken in 2 aspecten. Het 'kwalitatieve' en het 'inhoudelijke' aspect als het op muziek maken aankomt. Het kwalitatieve aspect is eigenlijk totaal verwaarloosbaar. Belangrijk is dat het inhoudelijke gegeven staat als een huis. Een goeie track blijft een goeie track, zelfs als die werd gemaakt met een soundblaster. Wie dat niet zo ziet of daar aan twijfelt weet niet waar hij mee bezig is. ABBA, de Beatles of Pink Floyd namen muziek op met materiaal waar mensen nu hun neus voor zouden ophalen, maar het zijn wel statements in de popmuziek. In die zin slaan mensen die geloven dat die ene synth of mixer of welk materiaal dan ook eindelijk dé oplossing is voor hun gebrek aan talent, de bal totaal mis. En met die misvatting lopen nog steeds heel veel mensen rond. Door die misvatting slaagt de industrie er in je te laten geloven dat je 'onprofessioneel' bezig bent en het niet zal maken als je geen PT,Virus C, 909 of wat dan ook hebt staan...

Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door bliepertronic
vroeger was het studio sandwijck
en was hier
voorkant.jpg
gevestigd
nu zijn we bezig om een schip te verbouiwen tot studio
das boot

Je houdt wel van sinistere locaties zeg. Ligt die boot nog steeds tussen de twee bruggen ? Da's 500m bij me vandaan.

Die Skel toch.

Maar ehm in Wisseloord gebruiken ze naast PT ook Nuendo en Samplitude hoor.
En een mastering engineer afrekenen op z'n gehoor is wel een van de domste dingen die je kan doen. Dat is zijn vak (en passie). Denk dat je nu wild om je heen aan't slaan bent.
En waarom zou je aan je baas niet durven te vertellen dat er eventueel niet beters te koop is? Zoiets lijkt mij nogal cruciaal. En als je daarom ontslagen zou worden kun je net zo goed een andere baan zoeken. Ik zou iig niet voor iemand kunnen werken waar ik geen respect voor heb.

En standaarden. VHS is een standaard, Windows is een standaard, Quicklock is een standaard maar dat hoeft niet te betekenen dat het het beste wat er koop is.
Dan zou ik eerder kijken naar bewezen oplossingen. En neem ik als bijv iets van mijn eigen wereld. Bij Interpay draait een Oracle database die per dag 2Mjd aan transacties verwerkt. Die database mag niet plat gaan. En dat doe hij ook niet en heeft zich bewezen. Het is metteen ook een van de duurste oplossingen maar da's peanuts vergeleken bij als het fout gaat.
En hoe bewijst een opnamemogelijkheid zich?
Door stabiliteit, snelheid, kosten maar alles boven alles geluidskwaliteit. Oftewel geluidskwaliteit is core-business van een studio. En als PT zich bewijst door deze factoren maar bij die geluidskwaliteit volgens Errol achter blijft dan kun je kijken of er alternatieven zijn.
Dat is waarschijnlijk ook de reden waarom er zoveel Apogee's worden tussengezet om het geluid enigsinds nog wat op te krikken.

Beste skelet, Ik zal maar geen namen meer noemen omdat dat dan weer word gezien als opschepperij.

Juist op professioneel niveau staat men namelijk open voor goede suggesties omtrent geluid.

En ondanks dat jij blijkbaar denkt als enige in belgie/nederland met "top engineers" te maken te hebben ken ik er een nog een aantal buiten de benelux.

Doe me nou een lol en stop met dat kleinerende gedoe. Je begint namelijk een beetje op digimod te lijken.

Je praat de hele over motu maar heb ik het daar dan over?? Nee natuurlijk niet.

Ik heb hier bijv. in de studio een mac/PC systeem gecombineerd met een madi kaart.
Wordt veel gebruikt bij euphonics gebruikers.
Oke, die zijn er niet zoveel in de benelux. Dat ben ik met je eens.
Ik moet persoonlijk niets hebben van motu vanwege de gemiddelde geluidskwaliteit.

Als je nou eens bij me langs zou komen kun je horen waarom ik bepaalde dingen vind.

Mijn Mastering ruimte is namelijk speciaal gebouwd om op top niveau te kunnen geluids na te bewerken.
ik durf zelfs te beweren dat het 1 vd beste ruimtes is die je kunt vinden in de benelux.

Ook staan er Westlake speakers (je kent ze wel) die vrij veel in grote studio's in amerika door top engineers worden gebruikt.
Prince, Michael Jackson om maar een paar te noemen gebruiken westlake audio.
Ooit van weiss high-end digitale randapparatuur gehoord? eq's bijv.

Nu hoor ik jou en digimod praten over echte profs en stap maar eens een studio in om met mensen van de werkvloer te praten.

Dat brengen jullie dan op zo'n manier naar voren zodat het lijkt dat ik maar uit mn nek lul. Wat denk je nou???
Als dat zo zou zijn, kun je mij dan uitleggen waarom producers en artiesten uit amerika bij mij willen masteren???

Het is zelfs zo dat een zekere George Clinton mij vertelde dat hij eindelijk het geluid heeft waar die al jaren naar op zoek is.
Gek he? En van types als Dave Stewart kreeg ik laatst nog een compliment over mijn mastering capaciteiten.

Nu master ik ook nog albums van adani&wolf en het laatste album van praful en wat denk je???
In amerika vragen ze aan de nederlandse platen maatschappij hoe het komt dat het zo opvallend goed klinkt.
Vragen ze ook nog of ik voor hun artiesten wil gaan masteren.

Gek he? voor iemand die protools niet zo goed vindt klinken.

Dus doe me nou een lol, cut the crap.

Overigens heb ik toevallig gisteren naar " opgelicht gekeken van de tros en wat schetst mijn verbazing?
Het barst van de essen. Zelfs de v en de f staan te hard. En dat is nou precies wat ik bedoel met het niveau van de nederlandse nabewerkingsbedrijven.
Dus Digimod, als je nou de volgende keer met een voorbeeld wilt komen zorg dan dat ze de audio file eerst naar mij toesturen zodat ik deze echt goed kan nabewerken. Bijv. met een de-esser van weiss.
Werkelijk, als jij dit een voorbeeld vindt van een goede geluidskwaliteit kan ik me ook wel weer voorstellen dat je protools goed vind klinken.

Nogmaals, het maakt me niets uit dat iemand protools gebruikt maar ga niet zeggen dat het superieur is boven andere producten want dan weet je niet waar je over praat.

Bericht door een moderator:
Goed heren, nogmaals... deze thread graag gezellig houden. Iemand hier noemde de uitspraken kinderachtig en daar ben ik ronduit mee eens. Dus verwijderd. Ik heb eerlijk gezegd geen zin om deze thread op slot te gooien, maar dat hebben jullie dus zelf in de hand.

Back