@ MadR: ik word een beetje kriebelig als je *hopsakee* uit de losse pols dingen roept die gewoon onwaar zijn, zoals bijvoorbeeld het patent verhaal. Dat zorgt alleen voor extra verwarring bij een al moeilijk onderwerp.
Het lijkt me bijzonder sterk dat op een meetgegeven ooit een patent zou worden verleend.
Anders zou je ook patent kunnen aanvragen op 'kilometer per uur', om maar eens wat te noemen.
Ik vroeg me daarom dus af in hoeverre je op de hoogte was van wat nou eigenlijk bedoeld werd met RT60.
Een 'waterfall' grafiek is iets dat vrij standaard is om de reverb tijd van een kamer over het gehele frequentiespectrum van een kamer grafisch uit te beelden.
Wat ik met de quote wilde zeggen: het is overduidelijk dat de factor 'tijd' één as is in de grafiek (wat anders?).
Of het precies een RT60 is, da's moeilijk te zeggen, omdat ik nog nergens heb gelezen hoe het geheel wordt gemeten.
Wellicht anders dan standaard, anders stond er in de kwoot niets over omrekenen vanuit ETF (een ander bekend akoestiek-pakket).
Het goeie nieuws van vanavond: ik las dat de *parameters* van de FBQ-2496 gelijk zouden zijn aan het PEQ/FBD gedeelte van de DEQ-2496. Kortom, het zou mogelijk moeten zijn om de advieswaarden van Room EQ wizard direct over te nemen op de DEQ (in plaats van 'grofweg', zoals voorheen met de DSP-1124 waarden).
Misschien is dit progje daarbij zinvol? Kan je de DEQ-2496 remote mee editen!
http://www.xs4all.nl/~seoman/DEQ2496RemoteNew1.2.rar
P.S. sinds de FBQ-2496 direct wordt ondersteund in de Room EQ Wizard, zou ik eerder die gebruiken dan de lowcost DSP-1124. Die is notoir lastig af te stellen met het correcte ingangsvolume etc.
Verder is de sampling resolutie van de 1124 een stuk lager dan van z'n opvolger, waardoor je de 1124 eigenlijk alleen voor bass-range zou moeten gebruiken.
De DEQ-2496 is trouwens nog altijd een stuk uitgebreider dan de FBQ (o.a. digitale sectie en RTA) en volgens mij kost-ie niet eens zoveel extra.