Room EQ Wizard

Et voila! Een mooie update van de Room EQ Wizard...

screenshot.jpg

Ik zie trouwens opeens ondersteuning voor de Behringer FBQ-2496.
Helaas nog niet voor de DEQ-2496... maar we blijven hopen!

Hier te downloaden: http://homepage.ntlworld.com/john.mulcahy/roomeq/

Origineel geplaatst door BigDplayboy
Dus als ik het goed begrijp zit er nu dus ook de gewenste RT60 (nagalmtijd)-meting in?

je bedoel omdat het nu in 3d wordt geshowed ? denk het niet .. die rt60 meting zal wel een patent op zitten .. denk ik !

trouwens als ik dit bekijk : http://bfdguide.ws/ dan lijkt het alsof dit wel een goede bak is om je laag mee te corrigeren .. of zie ik dat verkeerd ? die deq was toch zo slecht in het laag ?

maar nice .. vooruitgang is goed !

Origineel geplaatst door BigDplayboy
Dus als ik het goed begrijp zit er nu dus ook de gewenste RT60 (nagalmtijd)-meting in?

Uit de release notes:
Added a Low Frequency Waterfall plot (also 10Hz to 750Hz) providing a 3D view over a configurable time period with configurable window width for each slice. Note that for comparable results to ETF 5 waterfalls, use a window width that is 1.4 times the ETF gate time.

En oh ja...

Origineel geplaatst door MadR
je bedoel omdat het nu in 3d wordt geshowed ? denk het niet .. die rt60 meting zal wel een patent op zitten .. denk ik !

... is klinkklare onzin.

nou nou .. er staat toch gewoon denk ik .. dus onzin :confused:

en wat wil je nou zeggen met die quote uit de handleiding .. hoe moet ik dat zien ? is dus wel een rt60 meting ? wees eens duide;jk hanz !

:L

het is eigelijk een 3d rt60 meting waar je dus kunt zien hoe verschillende freq uitsterven

hier een rt 60 meting die alleen als ik me niet vergis laat zien hoe lang het duurd eer het oorspronkelijke signaal 60 db zachter is geworden per freq gebied

Attachments

• rt60 small.jpg
    rt60 small.jpg
    10,1 KB · Bekeken: 163
en hier een 3d plot waar je dus traploos kunt zien wat de decay per freq is

Attachments

• meting zondag small.jpg
    meting zondag small.jpg
    36,1 KB · Bekeken: 156
Origineel geplaatst door mischa
het is eigelijk een 3d rt60 meting waar je dus kunt zien hoe verschillende freq uitsterven

hier een rt 60 meting die alleen als ik me niet vergis laat zien hoe lang het duurd eer het oorspronkelijke signaal 60 db zachter is geworden per freq gebied

JA, een afloop van 60 dB met de decay van de nagalmtijd verschillend per geluidsabsorptie van bepaalde materialen (steen, glas etc) in een bepaalde akoestiek.

RT60 = k*(V/Sa)

k = een constante 0.161
V = Volume
S = Som oppervlakte omgeving
a = gemiddelde absorptie of absorptiecoefficient.

Origineel geplaatst door Hanz
Weet jij wat RT60 betekent?

ik wist dat het iets met galmtijd te maken had ...
en kon me ook alleen dat grafiekje van micha herinneren

wat het plaatjes betreft : ik kon niet zien wat er op de z-as werd aangeduidt .. en zolang ik daar geen tijd zie ga ik niet roepen dat het een rt60 meting is ..

trouwens je repliek spreekt weer boekdelen .. :doei:

@ MadR: ik word een beetje kriebelig als je *hopsakee* uit de losse pols dingen roept die gewoon onwaar zijn, zoals bijvoorbeeld het patent verhaal. Dat zorgt alleen voor extra verwarring bij een al moeilijk onderwerp.
Het lijkt me bijzonder sterk dat op een meetgegeven ooit een patent zou worden verleend.
Anders zou je ook patent kunnen aanvragen op 'kilometer per uur', om maar eens wat te noemen.
Ik vroeg me daarom dus af in hoeverre je op de hoogte was van wat nou eigenlijk bedoeld werd met RT60.

Een 'waterfall' grafiek is iets dat vrij standaard is om de reverb tijd van een kamer over het gehele frequentiespectrum van een kamer grafisch uit te beelden.
Wat ik met de quote wilde zeggen: het is overduidelijk dat de factor 'tijd' één as is in de grafiek (wat anders?).
Of het precies een RT60 is, da's moeilijk te zeggen, omdat ik nog nergens heb gelezen hoe het geheel wordt gemeten.
Wellicht anders dan standaard, anders stond er in de kwoot niets over omrekenen vanuit ETF (een ander bekend akoestiek-pakket).

Het goeie nieuws van vanavond: ik las dat de *parameters* van de FBQ-2496 gelijk zouden zijn aan het PEQ/FBD gedeelte van de DEQ-2496. Kortom, het zou mogelijk moeten zijn om de advieswaarden van Room EQ wizard direct over te nemen op de DEQ (in plaats van 'grofweg', zoals voorheen met de DSP-1124 waarden).
Misschien is dit progje daarbij zinvol? Kan je de DEQ-2496 remote mee editen! http://www.xs4all.nl/~seoman/DEQ2496RemoteNew1.2.rar

P.S. sinds de FBQ-2496 direct wordt ondersteund in de Room EQ Wizard, zou ik eerder die gebruiken dan de lowcost DSP-1124. Die is notoir lastig af te stellen met het correcte ingangsvolume etc.
Verder is de sampling resolutie van de 1124 een stuk lager dan van z'n opvolger, waardoor je de 1124 eigenlijk alleen voor bass-range zou moeten gebruiken.
De DEQ-2496 is trouwens nog altijd een stuk uitgebreider dan de FBQ (o.a. digitale sectie en RTA) en volgens mij kost-ie niet eens zoveel extra.

losse pols ? .. mwah ik beweer het niet bij het rechte eind te hebben .. ik had een vermoeden

RT60 klinkt in eerste instantie niet zo standaard als kilometer per uur bij mij .. stond me ook iets bij dat de programma's die rt60 metingen doen geld kosten .. hoeft niks met patenten te maken te hebben maar het betekent wel dat mensen geld en tijd hebben geinvesteerd in het idee rt60 metingen .. maar ik weet er echt te weinig vanaf .. al begin ik het na het stukje van mischa wel een beetje te begrijpen .. maar me vermoedens waren dus blijkbaar ongegrond .. ben ik achteraf alleen maar blij mee

maar als ik het goed begrijp slaat de term rt60 op : de tijd die nodig is om een amplitude van een frequentie 60 db te laten verzwakken .. rt60 =reverbtime -60 db dus .. zoals rta voor reverbtime amplitude staat ..

maar nou zit ik nog met 1 vraag .. ik was namelijk in de veronderstelling dat die deq 2496 namelijk alleen boven de 300 hz zijn werk goed deed .. en dat je het laag het beste met basstraps kon aanpakken .. maar als ik dat zo lees met die subwoofer eq ( zie me bfdguide link hier boven ) dan is het ook juist voor het laag ..

lijkt me een beetje vreemd dat een oude feedback destroyer van behringer wel goed in het laag is het die deq 2496 niet ..
of snap ik het nou niet ? voor de rest iedereen dank voor de uitleg .. ik nu snappen ! :okdan:

jammer alleen dat het nog te vroeg voor bier is ! :biertje:

Origineel geplaatst door Mostatic
JA, een afloop van 60 dB met de decay van de nagalmtijd verschillend per geluidsabsorptie van bepaalde materialen (steen, glas etc) in een bepaalde akoestiek.

RT60 = k*(V/Sa)

k = een constante 0.161
V = Volume
S = Som oppervlakte omgeving
a = gemiddelde absorptie of absorptiecoefficient.

kan je dit dmv een voorbeeld uit de praktijk uit 1 leggen ? dat maakt het iets inzichtelijker
ik dacht het te snappen maar dat blijkt dus niet helemaal het geval te zijn ..

kan je dit dmv een voorbeeld uit de praktijk uit 1 leggen ? dat maakt het iets inzichtelijker
ik dacht het te snappen maar dat blijkt dus niet helemaal het geval te zijn ..
RT60 = k*(V/Sa)

k = een constante 0.161
V = Volume van je ruimte
S = Som oppervlakte van al je wanden
a = gemiddelde absorptie of absorptiecoefficient van alle wanden

Stel dat je nagalm tijd 0,1 seconde zou zijn, in een ruimte van 2,5 bij 3 bij 2,5 hoog (=18,75 m3, en totale oppervlakte alle wanden = 2,5*3 +2,5*3 +2,5*3 +2,5*3 +2,5*2,5 +2,5*2,5 = 42,5 m2) dan kan je de gemiddelde sbsorptie uitrekenen die de wanden absorberen:

a=k*(V/S*RT60) = 0.161*18,75 / (42,5*0.1) = 0,71
Dus bij die bepaalde frequentie waarbij je 0,1 s RT60 meet is de gemiddelde absorbtie dus 0,71
(Als ik alles goed heb ingevoerd dan, doe het even snel ter illustratie :) )

Er is ook een programmaatje waarin je je ruimte in kan voeren met verschillende wandmateriaal, waarbij die de RT60 dan uitrekent. Sabin heet dat als ik me niet vergis.

Het goeie nieuws van vanavond: ik las dat de *parameters* van de FBQ-2496 gelijk zouden zijn aan het PEQ/FBD gedeelte van de DEQ-2496. Kortom, het zou mogelijk moeten zijn om de advieswaarden van Room EQ wizard direct over te nemen op de DEQ (in plaats van 'grofweg', zoals voorheen met de DSP-1124 waarden).
Misschien is dit progje daarbij zinvol? Kan je de DEQ-2496 remote mee editen! http://www.xs4all.nl/~seoman/DEQ2496RemoteNew1.2.rar

P.S. sinds de FBQ-2496 direct wordt ondersteund in de Room EQ Wizard, zou ik eerder die gebruiken dan de lowcost DSP-1124. Die is notoir lastig af te stellen met het correcte ingangsvolume etc.
Verder is de sampling resolutie van de 1124 een stuk lager dan van z'n opvolger, waardoor je de 1124 eigenlijk alleen voor bass-range zou moeten gebruiken.
De DEQ-2496 is trouwens nog altijd een stuk uitgebreider dan de FBQ (o.a. digitale sectie en RTA) en volgens mij kost-ie niet eens zoveel extra. [/B]

handig progje,.

alleen ik kan hem niet vanaf mijn pc editen hoor.
wel de instellingen ophalen uit mijn DEQ en dan aflezen in pc

Origineel geplaatst door GeitenBreijer
RT60 = k*(V/Sa)

k = een constante 0.161
V = Volume van je ruimte
S = Som oppervlakte van al je wanden
a = gemiddelde absorptie of absorptiecoefficient van alle wanden

Stel dat je nagalm tijd 0,1 seconde zou zijn, in een ruimte van 2,5 bij 3 bij 2,5 hoog (=18,75 m3, en totale oppervlakte alle wanden = 2,5*3 +2,5*3 +2,5*3 +2,5*3 +2,5*2,5 +2,5*2,5 = 42,5 m2) dan kan je de gemiddelde sbsorptie uitrekenen die de wanden absorberen:

a=k*(V/S*RT60) = 0.161*18,75 / (42,5*0.1) = 0,71
Dus bij die bepaalde frequentie waarbij je 0,1 s RT60 meet is de gemiddelde absorbtie dus 0,71
(Als ik alles goed heb ingevoerd dan, doe het even snel ter illustratie :) )

Er is ook een programmaatje waarin je je ruimte in kan voeren met verschillende wandmateriaal, waarbij die de RT60 dan uitrekent. Sabin heet dat als ik me niet vergis.
txs ... ben geen echte wiskunde freak maar ik snap het al beter ..
vroeg me alleen af wat de waarde voor die "gemiddelde absorptie of absorptiecoefficient van alle wanden" inhield.
als die 1 is .. kan ik dan spreken van de maximale absorptie ? denk het niet toch ? zit effe te denken wat nou ook alweer coefficient inhield .. en heb bij die formule voor de absorptie 1 in gevuld en dan kom met jou berekening op een rt60 van 0.071 .. wat iets minder is dan die 0.1 sec nagalmtijd ...

mmmm een nagalm tijd van 0 seconden kan iig niet .. dan komt de formule iig op 0 uit ..

trouwens als ik de functie van de rt60 goed begrijp dan is het toch dat de ideale studio op elke freq dezelfde nagalmtijd heeft ..
hoe moet ik dat zien met deze rt60 meting ? die is er toch om de gemiddelde nagalmtijd te berekenen ipv de nagalmtijd per frequentie .. of zie ik dat verkeerd ?

txs ... ben geen echte wiskunde freak maar ik snap het al beter ..
vroeg me alleen af wat de waarde voor die "gemiddelde absorptie of absorptiecoefficient van alle wanden" inhield.
als die 1 is .. kan ik dan spreken van de maximale absorptie ? denk het niet toch ? zit effe te denken wat nou ook alweer coefficient inhield .. en heb bij die formule voor de absorptie 1 in gevuld en dan kom met jou berekening op een rt60 van 0.071 .. wat iets minder is dan die 0.1 sec nagalmtijd ...

mmmm een nagalm tijd van 0 seconden kan iig niet .. dan komt de formule iig op 0 uit ..

Dat klopt, wat ik zo snel even op internet vond was dat de Sabin formule eigenlijk bedoeld is voor oppervlakken met een adsorptie lager dan 0.3.

De Norris Eyring formule is dan meer accuraat:
RT60 = -0.161V / S In(1 - a )

trouwens als ik de functie van de rt60 goed begrijp dan is het toch dat de ideale studio op elke freq dezelfde nagalmtijd heeft ..
hoe moet ik dat zien met deze rt60 meting ? die is er toch om de gemiddelde nagalmtijd te berekenen ipv de nagalmtijd per frequentie .. of zie ik dat verkeerd ? [/B]

De a is voor elke frequentie anders, kijk maar bijvoorbeeld eens naar dat groene akoustische spul van de gamma, daar staan een 5 tal frequentiebanden op met bijbehorende absorbtie coefficient.

Aan de hand daarvan kan je ook zien dat dat zwarte noppenspul het laag bijna niet dempt.

txs !

maar eeeh .. das geen makelijkere formule .. In = inverted waarde ? ik heb effe geen tijd om hem na te rekenen maar als ik het goed begrijp moet je bij deze formule dus de absorbtie coeffincient kunnen berekenen bij nagalmtijd van 0 ..

mag ik trouwens aannemen dat een nagalmtijd van 0 = de ultime dode ruimte is ?
is dat uberhaubt wel haalbaar ? of is het alleen maar als streven bevoordelijk ?

mmm .. zit nu weer effe te twijfelen .. want het gata niet om de doodheid van een kamer maar omdat alle frequentie dezelfde nagalm tijd hebben ..

mmmm .. dan vraag ik me af of er een idealen nagalm tijd is .. of moet ik dat zo niet zien ?

txs !

maar eeeh .. das geen makelijkere formule .. In = inverted waarde ? ik heb effe geen tijd om hem na te rekenen maar als ik het goed begrijp moet je bij deze formule dus de absorbtie coeffincient kunnen berekenen bij nagalmtijd van 0 ..
mag ik trouwens aannemen dat een nagalmtijd van 0 = de ultime dode ruimte is ?
is dat uberhaubt wel haalbaar ? of is het alleen maar als streven bevoordelijk ?
Sorry had hem gepast van een site, daar stond dus In, maar moet ln zijn (natuurlijke logaritme).
Als je geen nagalm wil hebben kom je idd op een absorbtie van 1, wat wil zeggen dat alle trillingen volledig worden geabsorbeerd, en er niets wordt gereflecteerd.
En RT60 van 0 sec is ultiem dood ja :) , maar zal je in de praktijk niet snel halen, zeker niet voor het laag.

mmm .. zit nu weer effe te twijfelen .. want het gata niet om de doodheid van een kamer maar omdat alle frequentie dezelfde nagalm tijd hebben ..

mmmm .. dan vraag ik me af of er een idealen nagalm tijd is .. of moet ik dat zo niet zien ?
De meningen over hoe dood een kamer moet zijn verschillen nogal.
Ten eerste ligt het er natuurlijk aan waarvoor je je kamer gaat gebruiken. Voor opname van zang zal dit anders zijn dan voor een control room.

Ikzelf heb voor mijn afluister ruimte gekozen voor een harde voorwand en vloer, en de zijmuren/plafond/achtermuur zo dempend mogelijk voor alle frequenties. Dit omdat ik een vrij kleine ruimte heb en room modes snel in het hoorbare gebied liggen. En ook voorkom je met het zo dood mogelijk maken dat de eerste muurreflecties een zg comb filter vormen (klinkt als een phaser als je je hoofd beweegt en wilde ik liever niet meer horen :) ).

Back