Ik sluit me aan bij het antwoord van Bikkel.
Alleen dat ik die analoge tafel zou vervangen door een Yamaha O3D of O2R digital mixing console in 2nd hand.
Das zo gemakkelijk (handig), je alles kan saven, zelfs eq standen, effecten, compressorstanden (ingebouwdop elk kanaal) ..... scene snapshots, automixing via MTC of midiclock (pan,eq,ch on/off,faders) , 2 effects proccesors extra al aan boord ........
Als je dan toch 4000 eurokes kan spenderen...
Ikzelf heb een jaar of 2,5 nu hetzelfde gedaan voor 6000 euro, en alles nieuw, maar ik wist wat ik nodig had omdat ik al wat Hardware in huis had en dat was dan;
Yamaha O3D
Mackie HR824 active studio monitors
TC Electronic Finalizer (voor de mastering)
Heb ik nog de goedkoopste kanalen uitgezocht voor de aanschaf nieuw, maar heb nog geen SECONDE spijt (integendeel) van deze investering gehad. Maar ik wist dan ook wat ik nodig had.
Wat ik wel een rare investering vind is een straffe PC met softsynths, ik heb een P3 800 met 324 Mb geheugen en een stupid SB kaart (dat wel) en ook een midiman midisport 1x1 USB. Ik gebruik deze PC niet in de studio want ik werk met atari en da werkt GOED!
Heb van de week na een FORMAT C te hebben gedaan alle soft (Wavelab, SF, Cubase VST 5.1 R4)die ik had terug geinstalleerd met nu ook Absynth erbij, awel, ik heb er eens een RolandJV80 aangehangen als masterkeyboard en eens wat liggen klooien met wat standaard VSTI instruments en ook die Absynth (die trouwens tof klinkt en ook eens wou gaan testen op PC) na mijn instellingen wat geoptimaliseerd te hebben. Ik moet zeggen, wat is dat voor shit op een PC? Dat loopt traag, latency viel nog mee, maar ik had drie kanaaltjes, een kick, een hihat (enkele klank)(alles van die standaard drum VSTi in Cubase) en dan èèn sound van die absynth en Cubase moest al naar adem snakken. Als ik het tempo wou aanpassen terwijl hij speelde, deed hij bijna in zijn broek.
Ik heb geen ervaring met VSTi ed en Cubase Vst midi want doe enkel wat editing als ik iets nodig heb op mijn PC(wavelab). Maar met deze ervaring blijf ik nog wel wat plakken op mijn hardware synths + Atari ze (en der komen nog pakken hardware binnen later), wat was dat voor een wankelend vlot waar ik op dreef...veRy WeIrD feeling. Mij niet gezien voorlopig (for ever?).
HArdware Rulez! en Atari ook.
Dus; investeren? De beste keuze voor de beste hobby die er is (dat zegt iedereen van zijn hobby

) Maar als ik nu moest zoeken zou ik hetzelfde kopen maar dan uitgezonderd van de Studio monitors, alles tweedehands. Een jaar of drie geleden vond je deze stukken die ik gekocht had nog niet zo echt in okkazie. En neen ik verkoop ze niet!
Greets! P.