studio investeringen

Ik zou gaan voor mogelijkheid 3!

4000 europaas is erg veel geld! Als je nu al loopt te twijfelen, zou ik mezelf goed afvragen:
"Wat wil ik met deze gekochte apparatuur maken" ???

Als je daar uit bent, moet je jezelf goed laten informeren! En dan stuk voor stuk apparatuur uitproberen.
En dan je keuze maken.

Met deze gedachten schaf ikzelf nieuwe apparatuur aan! En zo te horen twijfel je! Dus je bent er nog
niet helemaal uit!

Peace... :)

PS: Dit is mijn persoonlijke mening! Do what you wanne do!!!:okdan:

Origineel geplaatst door bambamstudio
Nou met alleen een visus kom je nitr echt ver denk ik.
In combinantie met software misschien wel.

ok, mijn voorkeur gaat ook naar meerdere synths, maar ken een paar mensen die het met een Virus C en een sampler doen, en die maken toch echt vette producties.
De Virus is 16 parts multi en zit vol bruikbare sounds.
Een goede beat en breaks is bij een dancetrack de basis.
Als je daar handig mee omspringt heb je in principe niet zo veel synths nodig.

Kies voor plan C: neem een professionele studio consultant in de arm. Laat dat nou toevallig mijn specialiteit zijn! Voor het luttele bedrag van 3950 euro zoek ik uit wat de beste setup is voor je.

Wat was je totale budget ook alweer? Oh, nu 50 euro dus. Tja, dan zou ik het bij een tweedehands 486 met Trust speakers, een demo van Cubase en die geweldige VB-1 VST plugin houden... Nee sorry, meer is voor dat geld echt niet mogelijk...

Geen dank hoor, waar mag ik de rekening naar toe sturen? ;)

lofi > doe eens chil man, ben hier juist om met jullie tot een goed idee te komen en daarom vraag ik het ook.

kijk wat ik wil doen is mijn producties grotendeels softwarematig doen en in de computer uitmixen, maar vroeg me af of ik een virus daarin kon integreren omdat ik dat gewoon zo'n geweldige bak vind en niet omdat ik een vaag vermoeden heb dat dat wel cool zou klinken, heb dat ding al 10 uur onder mijn vingers gehad en ben zelf al 8 jaar bezig met muziek maken en verder breng ik ook muziek uit (6 cd's en 1 plaat afgelopen jaar)dus ik weet echt wel waar ik mee bezig ben ! dit geld is mijn royalty van de afgelopen 2 jaar zeg maar en dat wil ik gewoon goed investeren .

en waarom zou een mpx-1 zonde zijn voor hardcore?! stomme uitspraak gemaakt door iemand die dus niet weet hoe hoogstaand hardcore is geworden de laatste paar jaar, bedoel artiesten als promo, catscan, neophyte, g-town madness, the viper en de enzyme clubje om er maar een paar te noemen hebben juist door te investeren in apparatuur en hun eigen creativietijd te gebruiken ipv alle standaarden te volgen om die 1500 platen verkocht te krijgen laten zien en horen aan iedereen die wou luisteren dat hardcore echt wel van hoge kwaliteit kan zijn en dat is het ook tegenwoordig ( een hardcore plaat verkoopt meer als een tranceplaat of je moet tiesto heten :) ) en dat is ook mijn missie de hardcore nog hoger laten rijzen en daar wil ik ook in investeren snap je? trouwens de namen die ik net noemde hebben een studio staan waar de meeste van hier stijl van achteroverslaan!
(sorry als dit allemaal wat patserig klinkt maar dit vond ik gewoon niet leuk om opmerkingen te krijgen van onwetende mensen die meteen een mening klaar hebben gebaseerd op dingen waar ze weinig vanaf weten !)

Laatst gewijzigd:
Er staat geen woord in lo-fi's betoog waar ik het niet mee eens kan zijn Ender....

Je wilt een of andere rare combinatie van een Powercore of Delta kaart, Virus C en een MPX-1 gaan doen.

Laat ik het gewoon eerlijk zeggen dan:

Gaat niet werken

Als je outboard gear wilt hebben, heb je een mixer nodig, punt. Je hebt monitorspeakers nodig, en je hebt een goede geluidskaart nodig.

Dus een mixer, een Virus C, en een goede geluidskaart, en kijk dan inderdaad ook nog even of je effecten kunt kopen.

Je kon laatst (misschien nu nog) de el cheapo Behringer MX-8000 mixer met meterbrug kopen waarmee Catscan al die fantastische hits mee heeft gemaakt voor 800 euro, geen geld.

Doe daar nog een Virus B 2e hands bij, een MPX-500, monitorspeakers en een goede geluidskaart met meerdere outputs zodat je niet eens een dure sampler nodig hebt en je bent de king.

En dan kun je nog op vakantie ook als je het mij vraagt.

tja

tja

hoe verlies ik 8000 euro:

Het is zeker geen goed idee om 4000 euroos zo te besteden. Je kunt dat geld veel beter uitgeven door met geduld goede spullen te zoeken. Houd marktplaats.nl en 2dehands.nl etc. in de gaten. Als je iets ziet waarover je niet twijfelt, kopen. Als je dat goed doet zul je die 4000 euro ook niet in 1 keer verbratsen maar doordacht in stukjes opmaken. Als je dat goed doet heb je spullen gekocht hebben die een paar jaar geleden samen in euros meer dan 10.000 euro nieuw moesten kosten, die 6000 euro heb je dan verdiend door met verstand en geduld je spullen te kopen. Het is zelfs zo dat als je dat zo doet dat die zorgvuldig uitgezochtte spullen hun waarde meer behouden dan wat je nieuw gaat kopen voor 4000 euro. Binnen een jaar zijn die dingen waarschijnlijk geen 2000 euro meer waard, je verlies loopt dan op naar 8000 euro binnen een jaar, twee keer zoveel als dat je verdient hebt met je platen!!!!!!!!!

Origineel geplaatst door endonyx
trouwens de namen die ik net noemde hebben een studio staan waar de meeste van hier stijl van achteroverslaan!

Mwa, ik denk dat dit wel meevalt.. Ik denk eerder dat bovengenoemde jongens stijl achterover slaan als ze de studio's van sommige DSF'ers zien.... ;)

Ik sluit me aan bij het antwoord van Bikkel.

Alleen dat ik die analoge tafel zou vervangen door een Yamaha O3D of O2R digital mixing console in 2nd hand.

Das zo gemakkelijk (handig), je alles kan saven, zelfs eq standen, effecten, compressorstanden (ingebouwdop elk kanaal) ..... scene snapshots, automixing via MTC of midiclock (pan,eq,ch on/off,faders) , 2 effects proccesors extra al aan boord ........

Als je dan toch 4000 eurokes kan spenderen...

Ikzelf heb een jaar of 2,5 nu hetzelfde gedaan voor 6000 euro, en alles nieuw, maar ik wist wat ik nodig had omdat ik al wat Hardware in huis had en dat was dan;

Yamaha O3D
Mackie HR824 active studio monitors
TC Electronic Finalizer (voor de mastering)

Heb ik nog de goedkoopste kanalen uitgezocht voor de aanschaf nieuw, maar heb nog geen SECONDE spijt (integendeel) van deze investering gehad. Maar ik wist dan ook wat ik nodig had.

Wat ik wel een rare investering vind is een straffe PC met softsynths, ik heb een P3 800 met 324 Mb geheugen en een stupid SB kaart (dat wel) en ook een midiman midisport 1x1 USB. Ik gebruik deze PC niet in de studio want ik werk met atari en da werkt GOED!

Heb van de week na een FORMAT C te hebben gedaan alle soft (Wavelab, SF, Cubase VST 5.1 R4)die ik had terug geinstalleerd met nu ook Absynth erbij, awel, ik heb er eens een RolandJV80 aangehangen als masterkeyboard en eens wat liggen klooien met wat standaard VSTI instruments en ook die Absynth (die trouwens tof klinkt en ook eens wou gaan testen op PC) na mijn instellingen wat geoptimaliseerd te hebben. Ik moet zeggen, wat is dat voor shit op een PC? Dat loopt traag, latency viel nog mee, maar ik had drie kanaaltjes, een kick, een hihat (enkele klank)(alles van die standaard drum VSTi in Cubase) en dan èèn sound van die absynth en Cubase moest al naar adem snakken. Als ik het tempo wou aanpassen terwijl hij speelde, deed hij bijna in zijn broek.
Ik heb geen ervaring met VSTi ed en Cubase Vst midi want doe enkel wat editing als ik iets nodig heb op mijn PC(wavelab). Maar met deze ervaring blijf ik nog wel wat plakken op mijn hardware synths + Atari ze (en der komen nog pakken hardware binnen later), wat was dat voor een wankelend vlot waar ik op dreef...veRy WeIrD feeling. Mij niet gezien voorlopig (for ever?).

HArdware Rulez! en Atari ook.

Dus; investeren? De beste keuze voor de beste hobby die er is (dat zegt iedereen van zijn hobby:D) Maar als ik nu moest zoeken zou ik hetzelfde kopen maar dan uitgezonderd van de Studio monitors, alles tweedehands. Een jaar of drie geleden vond je deze stukken die ik gekocht had nog niet zo echt in okkazie. En neen ik verkoop ze niet! ;)

Greets! P.

ik zou ook adviseren om niet alles in 1 keer te kopen, omdat je dan straks met een hele zooi spul staat waar je oppervlakkig mee overweg kan....Koop dan af en toe iets zodat je dat tot in de details onder de vingers hebt en dan wat nieuws....verder lijkt me idd een mixer ook handig

Trouwens, dat van hardcore en dure effecten, ik denk dat hij bedoelde dat hardcore vrij ranzig is, en dat je dus i.p.v. die dure cleane MPX ook wel goedkope ranzige zoom bakjes kan halen. Alleen omdat iets duurder is, maakt het niet geschikter voor je muziek

Alles rustig kopen het liefst even horen bij iemand thuis o.i.d.
en de tweedehands site's in de gate houden en ook b.v. een synth kopen en
dan een nog een synth die er een beetje bij past qwa sound invm wat je wil maken.
Ebay.be en deutsland zou ik ook erg in de gaten houden en als je dingen nieuw wil kopen zou ik dat wel in een
keer doen want dat kun je zeker weten dikke korting regelen :) of gratis opties,kabels o.i.d.

endonyx,

Whatever man. Ik probeer je te helpen, maar je vraag is gewoon bijna niet te beantwoorden. Daarom krijg je de meest uiteenlopende suggesties. Ik kan je wel vertellen wat IK zou doen met 4000 euro, maar daar heb JIJ niets aan. Ik weet nog steeds niet wat je allemaal al hebt staan, en dan kan ik je natuurlijk ook niet vertellen hoe je dat het beste kan uitbreiden. De beste suggesties die ik in deze thread gehoord heb zijn inderdaad dat je niet alles in een keer moet kopen, tweedehands sites in de gaten moet houden etc.

Maar je bent al 8 jaar bezig en je hebt al 'n zwik releases op je naam staan. Dan weet je toch precies wat je nodig hebt? Als je merkt dat je zit te springen om de meest natuurlijke 'ambience' reverb dan koop je 'n MPX1. Als je merkt dat je veel (polyfone) analoge klanken nodig hebt, dan zal je veel hebben aan een polyfone, multitimbrale VA. En dan is de Virus inderdaad 'n goeie keuze. Als je je dan vervolgens afvraagt of 'n TC electronic M2000 of een Waldorf Q niet beter bij je past, dan zitten hier genoeg gasten die je wat meer kunnen vertellen of hun mening kunnen geven. En uiteindelijk ga je in de winkel luisteren en maak je je keuze.

Ik heb je vraag net nog 'n keer gelezen. Eigenlijk komt het neer op: Moet ik hardware of software gaan? Als je de vraag in die woorden had gesteld had je ook geen enkel zinnig antwoord gekregen. Ik hou van hardware, 'n ander houdt van software. Ik ga niet eens PROBEREN die vraag voor je te beantwoorden.

Sorry man. Het is allemaal goed bedoeld.

Wat betreft die MPX1 voor hardcore: Je hebt 100% gelijk, ik heb de ballen verstand van hardcore (en dat wil ik graag zo houden ;) ). Als jij in 'n hardcore-productie het verschil hoort tussen 'n MPX-1 en 'n MPX-500, be my guest en koop gerust die MPX-1. Of 'n 960L. Sorry als ik op je pik trapte.
Wat ik bedoelde is dit: hoewel de MPX1 een ontzettend veelzijdig multieffect is, zit de MEERwaarde 'm vooral in de reverbs, en dan vooral in de zeer natuurlijk klinkende kleine ruimtes/ambience. Daarmee geef je instrumenten en zang subtiel een bijna onhoorbaar gevoel van 'ruimte'. Ik weet niet of je daar veel behoefte aan hebt. Voor hardcore denk ik eerder aan de wat extremere, 'hoorbare' effecten; de wat langere reverbs, modulatie effecten, veelzijdige distortion, gitaarpedaaltjes, filters, etc. Dat bedoel ik niet denigrerend; ik ben 'n enorme fan van dat soort effecten en gebruik ze continu (zie m'n sig.). Juist daarom dacht ik dat je voor de prijs van 'n MPX1 een flexibeler setje FX zou kunnen scoren. Maar goed, misschien heb je die al lang, en nogmaals, wat weet ik nou van hardcore?

lofi > oke sorry dat ik te vel reageerde op je mail, snap nu dat ut niet zo bedoelt was en ik vind dat je een punt hebt wat betreft dat de "goedkopere" fx meer een andere waarde zouden hebben voor hardcore en idd soms wil ik effecten die ik lekker kan horen, maar niet over alle geluiden heen, omdat ik hele drukke tracks maak en als al die geluiden een hoorbare reverb hebben dan wordt het vet te druk in het geheel, dus zou bv. een virus lekker door een mpx-1 kunnen om zo juist wat ruimte in de drukke chaos kunnen creeren snap je?

verder ik vind dat jullie gelijk hebben wat betreft het spreiden en dat was ik ook van plan ik heb ook enkele keer gezegd dat ik het ook niet in 1 keer ga kopen, verder is de 2e hands tip een gouden die ik ook ga volgen! tanx for that hehe

om mijn vraag misschien wat duidelijker te kunnen maken zal ik mijn werkelijke vraag even herformuleren ;) :

je kan een computer met softsampler en softsynths in een hardware systeem integreren door de synths via de uitgangen van een goede audio geluidkaart (rme m-audio) te sturen en die aan je mixer te hangen en je virus en al ook aan je mixer te hangen.
MAAR !!!!
kan je het omgekeerde ook doen een systeem dat je softwarematig werkt dus cubase sx en softsampler en softsynths met softeffecten (wat een soft gedoe ;) ) in een computer en kan je daar dan bv. realtime een virus in integreren dus bv. door de virus aan je midi te hangen en de uitgangen van je virus aan de ingangen van je geluidskaart te hangen en kan je de binnenkomende geluidsstroom dan binnen cubase sx als een realtime audiokanaal gebruiken en er bv. plugins op zetten ?

als dit duidelijk is wat wel werkt en wat niet werkt dan kan ik idd beter gaan kijken wat ik dan kan gaan kopen, maar wat op 1 staat in ieder geval lijkt me een goede geluidskaart en goede monitors denk ik ?

Kom maar eens langs, laat ik je zien dat 1 computer niet genoeg is. :D

is goed ;), vind nog steeds dat het wel kan, maar zou als het kan graag het beste van beide werelden willen combineren.

Origineel geplaatst door endonyx
kan je het omgekeerde ook doen een systeem dat je softwarematig werkt dus cubase sx en softsampler en softsynths met softeffecten (wat een soft gedoe ;) ) in een computer en kan je daar dan bv. realtime een virus in integreren dus bv. door de virus aan je midi te hangen en de uitgangen van je virus aan de ingangen van je geluidskaart te hangen en kan je de binnenkomende geluidsstroom dan binnen cubase sx als een realtime audiokanaal gebruiken en er bv. plugins op zetten ?

ja dat kan dus prima..je moet wel ff rekening houden met de latency van je geluidskaart, maar bij bv een RME is die latency echt heel klein.....Nolet en ik werken bv ook op een vergelijkbare manier, alleen samplen wij op een gegeven moment de hardware naar audio tracks in cubase/nuendo...zodat je op een gegeven moment eigenlijk alles in je PC hebt, je midi kanalen mute je gewoon.....werkt echt perfect en je kan ook hele freaky bewerkingen doen omdat je met audio werkt ipv midi......maar zoals gezegd je kan ook gewoon vanuit je sequencer met midi je hardware aansturen en de audio daarvan realtime je pc weer injassen via een soundcard input, en daar in realtime plugins overheen knallen...

overigens komt nuendo2 waarschijnlijk met een latency-compensation voor dit soort outboard scenarios...zodat je ook echt helemaal strak in realtime bv hardware op je aux-sends kan gebruiken...de rest van je sequences wordt dan gewoon latency-gecompenseerd..

Olaf

Werkt goed he zo? Dat doe ik ook. Gewoon heerlijk als het niet uitmaakt of je een audio spoor opneemt of real time je effecten eroverheen kan gooien. En dan gewoon je hardware gebruiken om je diverse geluidjes te bouwen.

En op die manier werken de opname studios ook. Gewoon veul sporen en alles heen en weer fietsen tijdens het mixen.
Als iets dan niet past het gewoon overdubben en weer verder.

yups en het dwingt je op een gegeven moment ook om echt met het arrangement bezig te gaan en niet meer met de melodieen of effecten e.d..... gewoon de boel "bouncen/printen" naar een audio track, inclusief effecten e.d. en verder gaan...... het mooie van nuendo (ik weet niet hoe het bij cubase sx/sl is) is dat je een history hebt zodat je op elk moment gewoon een bewerking kan terughalen, ook echt ertussen uit zeg maar, dus niet 3 stapjes terug van nu, maar bv ik wil bewerking 20 die ik 3 dagen geleden deed ongedaan maken, maar niet alles dat ik daarvoor en daarna deed...ongelovelijk flexibel dus..

Olaf

4000 € is meer dan wat ik in de laatste 5 jaar aan hardware heb gegeven.
Ik zeg : "go cheap and minimal"
Het is niet de gear die telt, maar de muziek. Who gives a f*ck about 0.01db extra ruis in een opname of zoiets...
Enfin das mijn mening. Ik koop dan ook alleen, maar goedkope dingen.

Back