studio investeringen

endonyx

Noize is the message?
ik zit met een luxe probleem (hoezo probleem hehe), maar ik ga over een tijdje wat apparatuur kopen
en ik heb daarvoor ong. 4000€ te besteden en zit heel erg te twijfelen tussen twee mogelijkheden:

mogelijkheid 1 :
-FLINKE computer update
(zowat een nieuwe powersysteem pc met goede geluidskaart, 1,5 gig ram 2x19"monitors you name it)
-en echt goede monitors
(mackie of dynaudio)

mogelijkheid twee :
-acces virus c
-lexicon mpx1
-redelijke en goedkope monitors+versterker (absolute 0 of krk rokit's)

nou zit ik tussen die twee te twijfelen omdat ik bij keuze 1 alles intern met software ga doen , maar dan zit je toch met het voordurend naar een monitor staren en geen echte vette lekkere parametrische eq's onder je vingers syndroom (ja ik weet dat ik waarschijnlijk de enige ben die dat heeft :D )

en bij keuze 2 lijkt het me eeuwig zonde dat ik de virus door de mpx 1 haal (wat juist heel goed is) en dat dan op een computer opneem of maakt dat niet veel uit als je een goede geluidkaart hebt ?
en nog steeds geen mackie achtige warme parametrische eq onder mijn vingers :(
en tja de mindere monitors hé

welke mogelijkheid zouden jullie aanbevelen om te bewandelen ?
denk daarbij aan dat ik de komende jaren waarschijnlijk niks meer kan kopen voor mijn studio, dus die virus kan nu wel geweldig zijn, maar misschien dat er een geweldige serie plugins over twee jaar uitkomt die de virus en de mpx1 met de vloer gelijk maken. ?!?!

en mensen dit berichtje is niet bedoeld om mensen de ogen ui te steken met "kijk wat ik allemaal ga kopen" , ik heb hier al 8 jaar keihard voor gewerkt met mijn muziek, dus wil ik daar ook goede dingen mee doen.

thanks in advance
(damn blijf ik engels schrijven hehehe)

Ik denk..

Ik denk..

Wat IK zou doen.. kijkende naar je overwegingen en niet naar mijn eigen voorkeur (ah.. wel een beetje natuurlijk) is (alles tweedehands)

- Access Virus B ~ 850 E
- Lexicon MPX1 ~ 450 E
- Setje Genelec 1030A's ~ 1000 E
- Studio Electronics ATC-1 ~ 850 E
- Doepfer Pocket Controller ~ 150 E

Totaal 3300 Euro.. give or take tien procent. Ruim genomen dus 3600 Euro. Dan heb je én een vette VA.. een hele smerige Analoge bak (met midicontroller!).. een dijk van een effectenbak.. en een setje hele fijne monitors. Die 400 euro die je "over" hebt kun je dan nog besteden aan een leuke Simmons bak.. een TR-707.. een verdwaalde SH-101 (of SH-2 :) ), Electribe'je van korg of wat je dan ook leuk mag vinden.

Het is even zoeken op de 2dehands markt.. maar het is zeker de moeite waard. Het meeste spul is nog in puike staat.. en "de kop is eraf" qua prijs.

Het hangt er natuurlijk ook een beetje vanaf wat je nu hebt, kijk als je noggeen geluidstafel hebt, kun je wel 3 synths kopen, mar daar heb je dan nog nix aan.
En ten tweede zou je misschien eerst voor jezelf duidelijk moeten krijgen of je de soft of hardware kant op wilt. En dan nog iets, je kunt nu een supercomputer kopen, maar de plug-ins die over zeg 2-3 jaar met de virus e nde mpx-1 de vloer aan vegen, draaien die dan wel zo lekker op je comuter die dan ook al weer 2-3 jaar oud is? Dat is in ieder geval en probleem wat je met harware niet hebt.
Veel succes ermee!

Toch moet je voor €4000 een leuke set bij elkaar kunnen sprokkelen, maar zou idd wat CraZ zegt wel op de 2e hands markt kijken.
En dan niet in muziekwinkels :)

als je voor een pc kiest dan ja je dus voor softsynths.

Een goede pc kost al snel €2000, en dan heb je €2000 over voor studio minitoren en software, en aangezien je mackie of dynaudio wilt kopen, bijft er niet veel over voor software.

dus ik denk dat je beter naar hardware kunt kijken

Ga anders gewoon voor 'the best of both worlds', net als ik ;)
Reserveer 2000 euro voor een hele behoorlijke pc, dat kan dus best. Koop voor de andere 2000 dan wat goede hardware. Misschien zoals Craz al aangeeft lekker tweedehands. Er is genoeg te koop.

Ben ook voor best of both worlds, maar als je niet zeker weet wat je wil moet je gewoon dat geld niet uitgeven totdat je weet wat je wel wilt. En dan gewoon blijven kijken naar wat voor jouw de meeste prio heeft.
En het voordeel van 2e hands is dat je het voor dezelfde prijs kunt doorverkopen als het niet bevalt.

Kun je nog met je computer vooruit en gaat het nog goed dan hoef je daar toch niets aan te doen voorlopig. Maar je wilt wel graag goede monitoren en dan kun je bijv ook kijken of een goedkopere versie dan ook goed genoeg is. (bijv mackie 624 ipv de 824) Of geen mpx1 maar een tweedehands mpx 550 of 200 of zo.
En ja, software is niet zaligmakend maar de laatste tijd zijn er ontzettend veel lekkere programma's waar je hele mooie dingen mee kunt doen. En als je van knoppen houdt moet je gewoon een midi controller erbij scoren. (doepfer draaidoos ofzo)

2000 euro voor een pc ?
das toch geen investering maar gewoon je geld weggooien ?
dat zou ik iig nooooooit doen .....
laatste setje wat ik kocht was 1200 gulden voor een 1 gig , 256 en 2 * 17 inch en nog wat troep ...
als er iets is wat snel zijn waarde verliest is het een dure PC (met het nieuwste van het nieuwste) wel ...

jah de virus is de enige synth die ik echt interresant vind om te doen voor mijn dingen, kan een hoop al met softsynths doen hehehe, maar idd als ik een hele dure comp. koop dan kan die over 3 jaar die "geweldige" synths niet draaien, dus misschien dat niet doen. uuuhm ff verder denken denk dat ik dan de comp. een upgrade ga geven naar : nvidia nforce mobo met xp 2800 cpu en 1 gb geheugen, kost ong. 1000 euro. dan de virus 2e hands (als ik hem kan vinden :frons: )
late we 900 € zeggen en dan voor 1500 monitors is 3500€ ong. is een goede tussenweg lijkt me en een goede geluidskaatr ga ik zowiezo al uit mijn eigen zak kopen (rme multiface of iets van m-audio) dus, dus dat zit iig goed.

de keuze voor de mpx1 is simpel omdat zo'n reverb niet uit een computer komt lijkt me. thanks voor de help alvast!

Met een Virus en een MPX 1 kan je knappe productie neerzetten.
Lijkt me zowiezo geen verkeerde keuze.
Zijn 2 apparaten waar je wel een tijdje mee vooruit kan en vragen ook geen kracht van een PC

ja maar dat doe ik ook, ik heb de volgende plugins al:
fm7, pro 53, junglist, WASP(!!!), pentagon en SYNTH! (mijn nordlead emulatie hehehe)

Als je nu een XP2800+ koopt dan is hij in 3 maanden 150€ goedkoper en in 6 maanden de helft.
En je betaalt dan het dubbele voor een verbetering van (maximale) 15% op een XP2400+
Voor dat verschil koop je 2 goede softsynths. :)

hehehe ja oke, maar dit hele proces gaat tot max tot na de volgende zomer duren dus ik heb nog ff de tijd ;) ,
ga eerst een geluidkaart kopen een m-audio delta 66 denk ik (heeft 3 stereo ingangen helemaal afgesteld op mijn toekomstige virus :) ) en dan een nforce2 mobo met geheugen, en tegen de zomer een processor met extra geheugen. dan kan ik dat zelfs allemaal uit eigen zak betalen en blijft er extra geld over om te verdelen tussen monitors en synth en effecten denk ik.

Het frappanste vind ik dit: Je weet nog niet eens of hardware of software het beste bij je past, maar je wil wel gelijk €4000,- in één keer stuksmijten (bijna negenduizend oudhollansche guldensch for christ's sake!). Dat kan toch niet goed gaan? Tegen de tijd dat je van alles weet hoe het werkt is het alweer de helft waard.

Hoe lang ben je al bezig, wat voor gear heb je al, hoe wil je werken en wat voor muziek wil je maken? Als je dat kan vertellen kunnen we je misschien wat goeie tips geven. Zolang dat niet duidelijk is komen de wildste suggesties op je af en weet je nog niks. Ik bedoel: Virus en MPX1 zijn top bakken; maar als je nog geen sampler, mixer en sequencer hebt, heb je er nog niets aan. En 'n MPX1 is te gek, maar voor hardcore 'n beetje zonde. Dan heb je meer aan 2 of 3 iets goedkopere bakken zodat je verschillende effecten over verschillende kanalen kan gooien. Of heb je die al? Snap je wat ik bedoel?

Hoedanook; zo'n berg geld in een klap uitgeven omdat je vaag het idee hebt dat je met bepaalde gear wel leuk zou kunnen werken... Waanzin.

Als ik zoveel geld had om studiospul te kopen dan kwam er als eerste een Soundcraft Ghost LE of vergelijkbare tafel in.

Back