Softsynth op het podium

Waar het om gaat is of je met jouw ('jouw' in het algemeen) laptoppie en synths en audio-interface probleemloos en goedklinkend kan doen wat je wilt met de stabiliteit die vereisd of nodig is voor wat je doet. Ik niet, of soms...als het goed moet ga ik nu ook met een a + b systeem op pad en nog eens de mogelijkheid om over te schakelen naar zelfgeprogrammeerde patches op mijn hardware bakken just-in-case. Dat werkt wel, dan ben ik zeker van m'n zaak en hoef ik WAT IK HAAT niet meer onstage te denken aan het hele IT verhaal maar kan ik me concentreren op muziekmaken, show geven, doen wat er door de band of artiest gevraagd wordt en ze me voor betalen.

Inderdaad. Ik heb nu 2 live projectjes lopen:
Cover band:
- S90ES + Nord Wave
Ambient live looping:
- S90ES + Nord Wave
- Macbook + Motu Ultralite + Logic Mainstage als host

De coverband setup werkt vlekkeloos, de tweede werkt nu ook goed maar het heeft mij wel wat tijd gekost om een stabiele setup te maken. Tis gewoon iets complexer en 1 gare plugin kan je hele systeem omzeep helpen. Mijn advies: test alles tijdens repetities heel goed uit voor je het podium op gaat en vooral niet upgraden als het niet strict nodig is.

Brainspawn Forte 2 ervaringen

Brainspawn Forte 2 ervaringen

Als experiment gisteren volledig virtueel opgetreden. Als setup een quadcore pc, 8 GB ram, windows xp x64, brainspawn forte 2, rme hammerfall. Het w as een kroeggig, voor mij vaak de ideale gelegenheid live iets nieuws te checken. Mocht het mislukken dan had ik de triton als backup en de halfdronken tot bezopen mensen horen het verschil toch niet.

Gebruikte vsti .. Ivory, kontakt 3, korg legacy, nexus, minimonsta, B4, sonnox effects, waves gtr 3 fx.

Werkt vlekkeloos, klonk tijdens de soundcheck als een dijk .. de mooiste rhodes (scarbee) piano (ivory c7) strings (eastwest qlso), dikke synths (nexus).
Maar ja, als de band gaat spelen kan je net zo goed een nord stage gebruiken, met een korg synthje voor de rest ofzo .. want alle verfijnde diepte verdwijnt in de herrie. (Op mijn in ear echter top-notch ;-))

Als antwoord op de vraag is het mogelijk? Jazeker! Is het handig .. weet ik niet, als aanvulling zeker. Is het stabiel? Ja, maar test de setup goed door .. als het vastloopt komt dat altijd door een slechte plugin (dus die niet gebruiken) .. met hardware heb je die ellende niet.

Voor diegene die het interessant vind, heb voor brainspawn een youtube fimpje gemaakt van de gebruikte setup.

Op de website van openlabs zie je ook veel voorbeelden van toetsenisten die met karsyn (forte versie voor openlabs) live spelen.

Ben ook nog in het bezit van 2 muse receptors (linux), die kunnen niet zoveel tegelijk aan als mijn forte rig .. maar werken ook 100 % stabiel met superlage latency .. nou, daarnaast ook veel met mainstage (osx) gedaan. Dus alle platforms in het huis.

Mijn slotconclusie .. als aanvulling te gek voor de sounds die je niet in je hardware bakken hebt zitten ..

Wat is dat voor bak waar je mee speelt? Die onderste dan ;-) nog nooit gezien man...zelf gebouwd? Maak ff een topic aan als dat zo is

Is idd een zelfbouw project, heb een cme uf 50 in stukken gezaagt, gigabyte mainboard, intel quad core, 8 GB ram, win xp x64, Presonus Fireface (voor de backingtracks cubase of ableton), RME HDSP (voor de vsti livehost brainspawn shizzle), touchscreen (10 inch van ebay). Verder bij de metaalwinkel aluminium op maat laten snijden/buigen, boormachine, decoupeerzaag, tapschroefboor. En onstage een belkin ups (voor powerfailures).

Had geen geld voor een openlabs neko/miko .. dus ben creatief geweest voor nog geen 1/4 van de prijs. Tot zover heeft hij perfect gefunctioneerd, en voor songwriting sessies heb ik met 1 bak alles bij me voor een outragious deadline productie. In de studio via adat-out .. on stage 2 kabels naar de Triton (midi en spdiff optical 48 khz) .. nooit geen brom en mouse/vga noise daardoor. Setup time 3 minuten (inclusief laden libraries kontakt/ivory). Alles start automatisch op, aanzetten en spelen.

Oh, bijna vergeten dat de hardware 100 % apple osx86 compatible is .. via bootmenu start hij op als een mac, mocht ik dat willen (want dat mag natuurlijk niet van apple).

Na een lange speurtocht met laptops (mac en pc), muse receptors, en verschillende soundcards hierop uitgekomen als mijn eigen ultieme live vsti setup.

Hahaha kickuh! Dit zijn topics die je op synthforum wilt zien! Lachen, doe ff anders een nieuwe thread openen met wat info...hebben de mensen allemaal weer wat te zeiken...of misschien wel bestellingen plaatsen ;-)

Is idd een zelfbouw project, heb een cme uf 50 in stukken gezaagt, gigabyte mainboard, intel quad core, 8 GB ram, win xp x64, Presonus Fireface (voor de backingtracks cubase of ableton), RME HDSP (voor de vsti livehost brainspawn shizzle), touchscreen (10 inch van ebay). Verder bij de metaalwinkel aluminium op maat laten snijden/buigen, boormachine, decoupeerzaag, tapschroefboor. En onstage een belkin ups (voor powerfailures).

Had geen geld voor een openlabs neko/miko .. dus ben creatief geweest voor nog geen 1/4 van de prijs. Tot zover heeft hij perfect gefunctioneerd, en voor songwriting sessies heb ik met 1 bak alles bij me voor een outragious deadline productie. In de studio via adat-out .. on stage 2 kabels naar de Triton (midi en spdiff optical 48 khz) .. nooit geen brom en mouse/vga noise daardoor. Setup time 3 minuten (inclusief laden libraries kontakt/ivory). Alles start automatisch op, aanzetten en spelen.

Oh, bijna vergeten dat de hardware 100 % apple osx86 compatible is .. via bootmenu start hij op als een mac, mocht ik dat willen (want dat mag natuurlijk niet van apple).

Na een lange speurtocht met laptops (mac en pc), muse receptors, en verschillende soundcards hierop uitgekomen als mijn eigen ultieme live vsti setup.

:halleluja

even terzijde maar ook gerelateerd aan het pc-gebeuren:
hoe meet je je latency ? Bestaat daar een tool voor ?
Ik veronderstel dat latency kan verschillen van vst tot vst ?

Er bestaan idd tools voor, de enige tool die ik heb gebruikt is gewoon spelen en kijken hoe het voelt. Als de latency van een bepaalde plugin groot is, geeft forte dat aan en vraagt of je dat wilt. Wat veel belangrijker is, is de timing stabiliteit .. als die fluctueert ben je spontaan je groove kwijt. Tevens hoe meer plugins in serie, hoe meer latency je krijgt.

Met de gebruikte RME HDSP en alles preloaded in ram, is de setup snel en snappy .. voor mij in elk geval niet merkbaar.

Ik heb een jaar met een laptop on stage gewerkt, en dat werkte super!!!!.
Wel een aanmerking zorg voor genoeg koeling!!!, want in de kleinere kroegies kan de hitte toch echt wel parten gaan spelen.

Ik heb een jaar met een laptop on stage gewerkt, en dat werkte super!!!!.
Wel een aanmerking zorg voor genoeg koeling!!!, want in de kleinere kroegies kan de hitte toch echt wel parten gaan spelen.

Dat klopt. Ik heb er zelf nog geen last van gehad maar ik heb laatst een optreden gezien waar de laptop door overhitting zichzelf maar uitschakelde ;-) Goed, het was er behoorlijk warm, ik denk tegen 25-30 graden maar het bleek later dat de laptop behoorlijk vol met stof zat.

Geweldig idee en vooral omdat het ook nog eens werkt :okdan:

Hahaha kickuh! Dit zijn topics die je op synthforum wilt zien! Lachen, doe ff anders een nieuwe thread openen met wat info...hebben de mensen allemaal weer wat te zeiken...of misschien wel bestellingen plaatsen ;-)

Goed idee! Zou je hier een topic over willen openen?
Lijkt me erg interessant om te lezen hoe je zo'n VST-player in elkaar hebt gezet. En dan ook nog zo goedkoop (als ik jou moet geloven).
Tip: plaats dat topic dan onder Synth Software -> Hardware.

Laatst gewijzigd:
Goed idee! Zou je hier een topic over willen openen?
Lijkt me erg interessant om te lezen hoe je zo'n VST-player in elkaar hebt gezet. En dan ook nog zo goedkoop (als ik jou moet geloven).
Tip: plaats dat topic dan onder Synth Software -> Hardware.

Jaa goed idee!

Jaren ervaring met een laptop op het podium. Mijn relaas:

Mijn eerste setup (2004):
Kurzweil PC88 + Dell laptop + B4-1 + ASIO default uit.
Latency was merkbaar, maar ik heb ervaring met het spelen op een kerkorgel, dus kon mijn spel erop aanpassen. Wel een erg mooi geluid en weinig (!) tikken.

Volgende setup:
Kurzweil PC2 + Kurzweil K2661 +
Apple iBook G4 met Bidule + Motu Ultralite + B4-II + 4 sporen backing tracks

Werkte perfect, alleen ging de harddisk rare geluiden maken en kreeg ik wel eens een hapering. Ik kon er niet meer op vertrouwen. Misschien omdat ik er een nieuw Apple OS op had gezet. Maar het vertrouwen was weg.

Volgende setup:
Dell D400 laptop (1GB mem) met een 8GB SSD harddisk (Mijn setup ligt op het drumpodium en ligt soms te stuiteren...). Werkte vaak goed, maar had wel eens een hapering. Geen vertrouwen. Na een hik afgelopen zaterdag maar gekozen voor een nieuwe setup:

Huidige setup:
Macbook Pro (2.26/2GB/500GB) + MotuLite + Bidule + VB3 + Kontakt + Kurzweil PC2 + Kurzweil K2661 + wired gegoten in-ear via MotuLite
Alles zit in een 3 eenheden rack met hierin de MotuLite.
Hieruit komen 3 kabelbomen:
- Power + Firewire voor de Macbook Pro (die dan op het rack ligt)
- Power + audio + Midi + Lampje-power voor de 2 synths
- 10m multikabel naar de mixer (2x gebalanceerd toetsenmix, 1x gebalanceerd clicktrack en 1x een auxline terug van de tafel)
Ik raak mijn Macbook niet aan tijdens een optreden, alles loopt via MIDI. Ook het starten van de 4 sporen tracks.

Opsteltijd: 10 minuten

Speel ongeveer 30x per jaar op bruiloften, kroegen en festivals.

Ik heb erg veel vertrouwen in mijn laatste setup, die redelijk optimaal is (na jarenlange tweaken)

2 tips:
- Plogue Bidule: Gebruik deze tool, effe doorzetten!
Hiermee is het eenvoudig om meedere softsynths te besturen en ook
kan ik een niet gebruikte synth eenvoudig 'muten' zodat hij geen CPU
gebruikt. Verder is alle audio/midi routing mogelijk. Volgens mij kan alles
hiermee als je maar even doorzet. Goede support via het forum.
- VB3: 100x beter dan de B4 en zeker in de mix en over een PA

Een opmerking. Bijna al mijn tools zijn van bedrijven die direct support leveren:
Kurzweil, VB3 en Bidule zijn allemaal 'open' voor opmerkingen en vragen. Kun je van de grote merken niet zeggen. Blijkbaar ben ik daar gevoelig voor....

Hey, Interessant topic.
Ik speel in een worship setting, 1 a 2 keer per week. (Kerkband met alles erop en eraan)
Dit geeft een aantal requirements aan m'n setup. Vooral het makkelijk en snel kunnen switchen en on-the-fly layeren van sounds.

Ik gebruik nu een RD700-SX, de geluiden zijn behoorlijk. Piano is gewoon goed. Rhodes werkbaar. En orgeltjes matig naar mijn idee.

De RD700 + kist weegt al snel 45 kilo;
Maar ik zou graag wat lichter willen reizen, dus zat ik te denken aan een doepfer LMK2+ (gaan we over 2 weekjes uitproberen) en m'n macbook met en tc electronics konnekt live voor de sounds.
(mac en de konnekt heb ik al, dus daar hoef ik niet in te investeren)

Voor de piano's ben ik gecharmeerd van de pianoteq plugin. Ook voor de Rhodes. Moduleren is toch de toekomst volgens mij. De akoestische piano mist wat in het laag, maar dat vind ik niet heel erg. Een beetje tweaken zal daar misschien nog wat op kunnen lossen.

Voor de hammonds ben ik in het begin denk ik wel tevreden met de evb3 (die van Logic Pro 8).

Ik heb nog 2 punten openstaan.
Ik heb Mainstage (1) prima host voor VSTi's, maar niet helemaal mijn ding. Ik moet snel kunnen layeren met strings, pads, organs met dan als basis piano.
Het zou vast kunnen met Mainstage, maar voor mij niet intuitief genoeg.
Ableton Live is wellicht een uitkomst hierin, omdat ik tracks kan 'arm'-en en zo kan layeren.
Ik zie Bidule een paar keer terug komen, daar ga ik eens naar kijken.
Hebben jullie nog meer ideeen?

De tweede vraag is, waar halen jullie je overige sounds vandaan?
Gewoon goede soft-strings, rustige pads, goed om te layeren. En ik gebruik af en toe brasses, woods, een accordion voor special songs zegmaar. Wat zou hier een goede plugin (vsti) voor zijn? 1 voor de strings/ pads en een aparte voor de overige sounds is prima. Voor max 200 euro?
Een workstation plugin zoals Sonik Synth misschien?

Welke midi (usb) controller gebruiken jullie? Ik zit te denken aan een novation ding, of Korg nanoKontrol. Hebben jullie ervaringen?

Ik hoor graag jullie ideeen!

(wow veel zinnen met Ik begonnen, koffie is nog niet ingewerkt volgens mij ;) )

Laatst gewijzigd:
Leuk topic dit.
Ik speel gemiddeld 1 à 2 keer per week, in onder andere een praise/worship-band van een jeugdkerk (piano + toetsen) , een kerkband (piano), een bigband (hammonds) en daarnaast speel ik ook wel vaak toetsen bij sessions en met jamsessies. Ik gebruik tijdens repetities meestal een Yamaha S30, om vervolgens live te spelen met een Yamaha S90XS (voorheen een Gem Promega 2 + Yamaha EX5). De S30 dient live vooral als midi-keyboard....

Ik heb in den beginne wel vaak geëxperimenteerd met VST's live, maar ik liep toch iets te vaak tegen crashes en moeilijkheden aan, dus op dit moment even niet meer. Misschien weer als ik een nieuwe notebook heb. Is Apple nou echt zo stabiel of kan Windows ook prima voldoen?

Hey, Interessant topic.
Ik speel in een worship setting, 1 a 2 keer per week. (Kerkband met alles erop en eraan)
Koel. Me too. We zijn niet de enige zo te zien.
Alleen niet zo frequent. Zit in een worship/gospelband, niet per se gebonden aan een kerk.
Maar ik zou graag wat lichter willen reizen, dus zat ik te denken aan een doepfer LMK2+ (gaan we over 2 weekjes uitproberen) en m'n macbook met en tc electronics konnekt live voor de sounds.
(mac en de konnekt heb ik al, dus daar hoef ik niet in te investeren)
Doepfer is een mooie optie. Alleen vrij duur.
Overweeg ook de Studiologic VMK serie (is van Fatar, klavierleverancier voor Roland en Nord). Speelt heerlijk en heeft veel mogelijkheden. Ik heb zelf de VMK176, de 76 toetsen versie.
WMK188plus.jpg

Ik heb nog 2 punten openstaan.
Ik heb Mainstage (1) prima host voor VSTi's, maar niet helemaal mijn ding. Ik moet snel kunnen layeren met strings, pads, organs met dan als basis piano.
Het zou vast kunnen met Mainstage, maar voor mij niet intuitief genoeg.
Ableton Live is wellicht een uitkomst hierin, omdat ik tracks kan 'arm'-en en zo kan layeren.
Ik zie Bidule een paar keer terug komen, daar ga ik eens naar kijken.
Hebben jullie nog meer ideeen?
Ik gebruik zelf Ableton Live. Werkt perfect. Helemaal als je wat knoppen op je midicontroller hebt zitten, heerlijk om aan te sturen.
Gewoon goede soft-strings, rustige pads, goed om te layeren. En ik gebruik af en toe brasses, woods, een accordion voor special songs zegmaar. Wat zou hier een goede plugin (vsti) voor zijn? 1 voor de strings/ pads en een aparte voor de overige sounds is prima. Voor max 200 euro?
Een workstation plugin zoals Sonik Synth misschien?
Sampletank is een prima optie.
Daarnaast kun je ook de instruments/synths die met Ableton of Mainstage (Logic) worden meegeleverd gebruiken.
Welke midi (usb) controller gebruiken jullie? Ik zit te denken aan een novation ding, of Korg nanoKontrol. Hebben jullie ervaringen?
Op mijn VMK zitten dus al faders, draai- en drukknoppen. Is ideaal!
Ik hoor graag jullie ideeen!
Hoop dat je er wat aan hebt gehad :).

Ik heb nog 2 punten openstaan. Ik heb Mainstage (1) prima host voor VSTi's, maar niet helemaal mijn ding. Ik moet snel kunnen layeren met strings, pads, organs met dan als basis piano. Het zou vast kunnen met Mainstage, maar voor mij niet intuitief genoeg.

Ik gebruik zowel Mainstage als Bidule. Mainstage heeft veel synth en effect plugins en werkt naar mijn mening heel simpel. Bidule is een modulaire audio en midi oplossing, daarom mega flexibel maar wel minder gebruiksvriendelijk. Als je snel resultaat wilt om bv sounds te layeren: Mainstage. Mainstage werkt hetzelfde als een mixer in een studio, gewoon even de manual lezen (oa patches, bussen, channel strips) et voila :)

Als je Mainstage hebt, heb je automatisch alle Logic Studio plugins tot je beschikking, zie http://documentation.apple.com/en/mainstage/ Deze klinken echt heel goed, pads, strings, piano's. Er zitten oa bruikbare Steinway en Yamaha piano's in, zie ESX24 sampler.

Ik gebruik zelf ook nog NI plugins (= Native Instruments), oa FM8, Absynth en Reaktor. NI Kontakt is de gelijke van ESX24, ook heel goed. Ik vind de NI plugins gemiddeld wel minder gebruikersvriendelijk en ook minder stabiel tov Logic 8/9. De sound is overigens wel dik in orde. Met NI Komplete 6 heb je bijna alle plugins voor relatief weinig.

Ik gebruik oa een Novation Zero SL mkII zonder Automap en een Korg NanoControl. Werken allebei prima maar de Korg is uiteraard iets minder stevig en uitgebreid en kun je dus ook niet vergelijken.

Als IT-er ben ik enorm software minded maar voor een live band vind ik het nog niet stabiel en praktisch genoeg en ook niet goedkoop. Wat dat betreft ben ik het helemaal met jou bevindingen eens

MBT deze treat:
Wat is de stand van zaken anno 2010?

Back