RTFM mag niet meer?

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Wat een goede vraag!
Wat een goede vraag!
Wat een goede vraag!
Wat een goede vraag!

Wat belachelijk. Censuur.

314747db-6e2d-42f4-b04c-b8b2ab6a2127_censuur-1.jpg

ach..
wat maakt t allemaal uit.. t gezever dat een betreffende topicstarter gewoon gehlpen kan worden is net zo vermoeiend als roepen dat ie zn fucking manual er s bij moet slepen
sommige vragen zijn net zo irritant als rellerige antwoorden, laten we die vragen ook automatisch veranderen in "ik ben debbie, 20 jaar oud, speel nu al een tijde op synths maar wie wil mij thuis eens even komen..." dat zou de toon daarna ook wat veranderen denk ik
als iemand een vraag stelt waardoor een ander denkt dat ie een luie zak is dan frustreert dat, daarom reageert die ander dan met iets als HEE LUIE ZAK

nou en? who cares allemaal

Mag mijn meest uitgebreide post waarmee ik mijn topic startte misschien ook terug dan? Thanx.

Done.

Meesha en ik waren per ongeluk allebei tegelijk eenzelfde topic aan het maken, we waren allebei even zeer verbaasd. Kan gebeuren, maar sorry daarvoor.

Nee dus, liever een discussie hierover.

Geeft ook niet, kan gebeuren. En nee, R(ead) T F M komt niet vriendelijk over, maar om dat nou te censureren? Ik zelf ben voorstander in zulke gevallen even een waarschuwing te posten. Maar we zullen het in de mod-groep gooien. :)

Laatst gewijzigd:
Tja, misschien reageerde ik iets te fel (misschien ook niet), maar ik vind dat we er met z'n allen voor moeten waken dat op dit forum geen onzinnige vragen, antwoorden én discussies ontstaan, maar ook dat we gewoon ons zegje kunnen doen zonder onnodige censuur en moderatie.

ps. Ik weet het, er zijn geen onzinnige vragen, maar soms kom je vragen tegen waarvan je denkt: "heeft het zin om hier op te antwoorden?" (en nu zal er ongetwijfeld iemand reageren met: "Dan moet je er ook niet op gaan antwoorden! ")

Misschien tot slot nog hetvolgende statement wat betreft het R.T.F.M. verhaal op zich:

Deze hele discussie is ontstaan omdat ikzelf, maar met mij ook een hoop andere mensen signaleren dat er steeds vaker topics gestart worden met een "ik heb een nieuw apparaat / software, kan iemand effe snel vertellen hoe ik daar een hit mee maak" vraagstelling. Vaak blijkt daar uit dat er weinig tot geen eigen initiatieven zijn getoond om zelf iets te proberen. Voor de wat meer ervaren leden werkt dat soms frustrerend, juist omdat deze vaak zelf door schade en schande (lees: zelf op onderzoek uitgaan) de technieken hebben geleerd.

Misschien zou het beter zijn om niet de ervaren mensen die idd reageren met "kijk eerst eens in de handleiding" aan te pakken, maar meer de topicstarter erop te wijzen dat hij eerst zelf wat onderzoek zou moeten plegen zodat wij hem gerichter kunnen verder helpen.

Wellicht is het ook beter om de letters R.T.F.M. automatisch te laten vervangen door. "Probeer eerst aandachtig de handleiding te bestuderen" in plaats van "Wat een goede vraag".

Ja, en ik weet het: Als je niks zinnigs toe te voegen hebt aan een dergelijke vraag...reageer dan niet....zucht.

Last edited by a moderator:
wat maakt het nu uit of je eR Tee eF eM niet meer kan typen, dan doe je toch een workaround?! en als ook die word geautoalphabetimorpht dan verzin je toch weer iets anders... zijn we creatief of niet?! :D

maar dat creatief zijn geldt nutuulk ook voor de posts... alleen eR Tee eF eM tikken is idd wat lame, daar kan je best een verhaaltje bij verzinnen nutuulk... maar anderzijds zijn sommige topic starters ook wel erg lui idd...
Wellicht is het ook beter om de letters R.T.F.M. automatisch te laten vervangen door. "Probeer eerst aandachtig de handleiding te bestuderen" in plaats van "Wat een goede vraag".
daar ben ik het ook mee eensch, vrij logisch standpunt... want juist dat "Wat een goede vraag" lijkt te zeggen aan de eR Tee eF eM tikker "wij vinden nieuwe leden belangrijker dan jou"...

Persoonlijk ben ik serieus tegenstander van geautomatiseerde aanpassingen van teksten. Dat heb ik bij het mod-team al aangegeven. Dat is op dit forum IMO niet nodig.

Maar dat zou ook de vrijheid van het geschreven woord ondermijnen.....volgens mij is dit nog steeds een NL forum en niet een forum waar een dictatuur/regering ons censureerd......het gaat wel keihard die kant op in NL maar das een totaal andere discussie..

Maar eh Wat een goede vraag!....:slotje:

:D

Het wordt dus wel automatisch veranderd..... kan dat aub worden terug gedraaid door het modteam? Dit is echt een reden waarom ik hier niet meer ga schrijven. Als fora automatisch mijn teksten aanpassen is het voor mij klaar.

bvd.

Laatst gewijzigd:
Heb ik al in de groep gegooid zojuist, want ik wil daar z.s.m. weer van af, die auto-aanpassingen.

-EDIT-

Kleine aanvulling: in het verleden is inderdaad door de mod-groep gekeken naar deze automatische oplossing voor een vloed van Wat een goede vraag!-opmerkingen. (Het liep toen beetje uit de hand.) Achteraf, en dat is mijn persoonlijk mening, ben ik er niet blij mee. So for the record: dat is mijn persoonlijke opvatting. Ik beslis er niet alleen over. :)

Laatst gewijzigd:
Ja das een beetje vreemd wat ik heb zelf weleens in een topic geschreven: had ik maar Wat een goede vraag! en dat ziet er nu een beetje raar uit. Wat men wel vaak ziet is dat 3 letterige schuttingtaal veranderd wordt in ***

En LDKH zouden ze ook moeten filteren.

Wel typisch dat op de dag dat deze discussie ontstaat ineens iedereen oude handleidingen van zolder trekt en ze via onze marktplaats te koop zet :D

Het is in ieder geval wel een scriptje dat het doet (en niet een mod persoonlijk); anders zou er namelijk onder Meesha's desbetreffende post gestaan hebben 'Laatst gewijzigd door ... '.

Met Shortwave en de rest ben ik ook tegen dit soort automatische wijzigingen. Zelfs al zou het aantal keren dat er 'R.T.F.M.' gezegd wordt de spuigaten gaan uitlopen, dan is de oplossing nog niet dat het automatisch gewijzigd wordt. Dat verandert namelijk niets aan de houding van de posters (of die van luie topicstarters), en zorgt alleen maar voor irritatie. Dan is het nuttiger om een discussie te houden over hoe met dat soort topics om te gaan (zoals hier dus ook gebeurt).

Overigens is het topic naar aanleiding waarvan Meesha hierover begon wel een uitzondering; ik kan me niet herinneren eerder gelezen te hebben dat iemand expliciet meldt geen zin te hebben om de handleiding te lezen, maar wel snel resultaten wil... :erm:

ik kan het zeker wel begrijpen van de mods. De manier is echter wel eerder ludiek dan doeltreffend. Ga daar nu geen chinese praktijken aan koppelen :gaap:

Ik erger me nu al dood aan dat elitair gedrag van sommige zelfuitgeroepen "artiesten" hier. Zint de vraagstelling je niet, dan antwoord je niet. Zo simpel is het.
De topicstarter zal zelf wel zijn conclusies trekken wanneer ie geen replies krijgt.

Dit is meteen de reden waarom ik geen IRC meer bezoek. Zit vol met pubers die zichzelf uitroepen tot goeroe en de channel volbraken met UTFG's en RTF M's, zelfs al handelt de vraag over iets totaaaal ontriviaal. Zeer triestige evolutie.

Maar zo werkt het volgens mij toch ook niet helemaal. Het forum, dat zijn wij ook allemaal samen. De admins/mods kunnen regels vastleggen, maar de sfeer en de manier en diepte waarop onderwerpen besproken worden, die worden bepaald door het totaal van ieders inbreng. Vind je dit forum waardevol, en heb je ideeën over hoe het goed en prettig zou kunnen functioneren, dan zou je ook moeten proberen om actief aan de sfeer&zo bij te dragen. En, zoals Meesha deed in desbetreffend topic, het dus wél opmerken als er dingen gezegd of gevraagd worden die daar niet bij horen (zo lang het maar beleefd en tolerant gebeurt, uiteraard).

ik kan het zeker wel begrijpen van de mods. De manier is echter wel eerder ludiek dan doeltreffend. Ga daar nu geen chinese praktijken aan koppelen :gaap:

Ik erger me nu al dood aan dat elitair gedrag van sommige zelfuitgeroepen "artiesten" hier. Zint de vraagstelling je niet, dan antwoord je niet. Zo simpel is het.
De topicstarter zal zelf wel zijn conclusies trekken wanneer ie geen replies krijgt.

Dit is meteen de reden waarom ik geen IRC meer bezoek. Zit vol met pubers die zichzelf uitroepen tot goeroe en de channel volbraken met UTFG's en RTF M's, zelfs al handelt de vraag over iets totaaaal ontriviaal. Zeer triestige evolutie.

Ja maar...
Soms komt er een vraag voorbij, die lees je dan per ongeluk... Dan weet je gewoon uit eigen ervaring dat de vraag zoals die gesteld wordt never nooit op een forum bevredigend beantwoord kan worden. Omdat de vraag bij lange na niet specefiek genoeg is en daarmee ook te beginnerig.

DAN IS HET GEWOON EEN GOED BEDOELDE SUGGESTIE OM DE MANUAL EENS DOOR TE LEZEN.

Ik bedoel hiermee vragen die vrij vertaald neer komen op (bijvoorbeeld): Hoe werkt mijn DAW? En ja, dat soort vragen komt hier frequent voorbij.
Zulks moet IMO bij de bron worden aangepakt. Dus de thread weg modden, ipv de antwoorden censureren.

:doei:

Laatst gewijzigd:
als een topic starter een vraag stelt over iets dat ie heel duidelijk illi heeft dan is SF (wat mij betreft) beslist geen helpdesk (als ie dat al was, sommige mensen denken dit per definitie nl)

maar je moet daar als r.t.f.m roeper mee uitkijken sinds 2008 want voor je het weet heb je een ban van een paar dagen...

DAN IS HET GEWOON EEN GOED BEDOELDE SUGGESTIE OM DE MANUAL EENS DOOR TE LEZEN.
Een goedbedoelde suggestie klinkt volgens mij toch héél anders dan "Read The Fucking Manual". Het is allereerst in gebiedende wijs én die fucking laat op z'n minst een agressieve en arrogante indruk na.
De afkorting maakt het nog arroganter. "En als je die afkorting niet kent, zoek het zelf maar op."

Het probleem met RTF M is dat het net zoals UTFG (Use The Fucking Google) zo'n standaard reply wordt op iedere vraag dat neigt naar een standaardvraag.
Zoiets als op een photshop-forum vragen naar "Hoe knip ik mijn hoofd uit om vervolgens op Arnold Schwarzenegger zijn lijf te plakken ?"
Voor een beetje ervaren photoshopper is dit echt wel vreselijk basic, en waarschijnlijk al 1000 maal gehoord/gelezen, echter zoiets vind je niet in de offciële photoshop-handleiding. Plus, de vraag schreeuwt stiekem om tips om het resultaat zo goed mogelijk te bekomen.

Als je beginners uitkaffert met RTF M help je alleen je eigen forum op zeep. Dan hou je snel zo'n elitair clubje over dat langzaam opdroogt aan nieuwe ideëen.

Laatst gewijzigd:
Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back