RTFM mag niet meer?

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Het is allereerst in gebiedende wijs én die fucking laat op z'n minst een agressieve en arrogante indruk na.
De afkorting maakt het nog arroganter. "En als je die afkorting niet kent, zoek het zelf maar op."
"read the vukking manual" staat gelijk met "ik heb illi software gescoord en jullie gaan mij vertellen hoe het werkt"... en het leuke is dan dus dat diegene waarschijnlijk geen handleding heeft (gedownload) :D

van mij mag iedereen illi vanilli doen maar dan ook gewoon lekker stoer het zelf uitzoeken...

Laatst gewijzigd:
Wat een geblaat weer... typisch Nederlands.. boohoo, we mogen niet meer zeggen/typen wat we willen..
Begin dan je eigen forum of ga een boek schrijven! Hier moet je maar gewoon aan de regels houden (en gelukkig zijn die er)!

't Is maar een stukkie internet................

Lees gewoon
manual.GIF

van SF.
Daar staat 't meerendeel van de regels waar je zelf mee akkoord ging toen je je aanmeldde.

Nou het gaat mij zeker niet om illi want hoewel ik voor heel veel € soft licenties heb ben ik zelf echt niet vies van een beetje illi.

En inderdaad is RTF M niet zo heel netjes als antwoord, maar daar gaat het niet om. Het kwaad was daarvoor al geschied...

Wat een geblaat weer... typisch Nederlands.. boohoo, we mogen niet meer zeggen/typen wat we willen..
Begin dan je eigen forum of ga een boek schrijven! Hier moet je maar gewoon aan de regels houden (en gelukkig zijn die er)!

't Is maar een stukkie internet................

Lees gewoon

van SF.
Daar staat 't meerendeel van de regels waar je zelf mee akkoord ging toen je je aanmeldde.

Er is hier inderdaad niks meer of minder dan een discussie gaande over de inhoud en ethiek van het SF. Inderdaad een stukje internet.

:doei:

Oww.. mijn fout.. 'k dacht dat er serieus iets gaande was..

Ga vooral door. 'k Pak vast m'n popcorn (weer) :D

Oww.. mijn fout.. 'k dacht dat er serieus iets gaande was..

Ga vooral door. 'k Pak vast m'n popcorn (weer) :D

Man wat eet jij veel popcorn.....ik heb het idee dat jij gewwon elk onderwerp aangrijpt om popcorn te eten.....of vergis ik me? :W

Man wat eet jij veel popcorn.....ik heb het idee dat jij gewwon elk onderwerp aangrijpt om popcorn te eten.....of vergis ik me? :W

Meestal wel ja, maar sommigen zijn zelfs een biertje waard :D

Ok, de bewoording R.T.F.M. is natuurlijk niet erg netjes (zeker tegenover een beginner / nieuw forumlid). Maar het feit dat iemand verwijst naar de manual wil niet zeggen dat hij TS daarmee wil afschepen of "elitair" uit de hoogte gaan doen. Wanneer ikzelf een dergelijk antwoord plaats (maar dan in subtielere woorden) dan is mijn doel daarbij om TS aan te zetten om zelf eerst op onderzoek uit te gaan, waardoor hij wellicht geprikkeld wordt in z'n creativiteit. Immers, als je je spullen goed kent dan kun je daar het maiximale uithalen. (Ik heb destijds alles uit m'n Roland JV30 gehaald omdat ik me daar enorm in verdiept heb).

Wanneer ik iemand adviseer om eens te kijken in een manual dan ben ik vaak ook niet te beroerd om deze effe op te zoeken op internet en de link + paginanummers te vemelden. TS mag dan vervolgens zelf op onderzoek uit. Als hij daarna nog vragen heeft wil ik hem met alle plezier verder op weg helpen. Maar ik vind het niet meer dan normaal dat iemand eerst zelf enige moeite doet om te proberen iets uit te vogelen. En je kunt vaak aan een post zien of iemand dat wel of niet heeft gedaan.

Zoiets als op een photshop-forum vragen naar "Hoe knip ik mijn hoofd uit om vervolgens op Arnold Schwarzenegger zijn lijf te plakken ?"
Voor een beetje ervaren photoshopper is dit echt wel vreselijk basic, en waarschijnlijk al 1000 maal gehoord/gelezen, echter zoiets vind je niet in de offciële photoshop-handleiding.

Dat is bull, in de PS-handleiding staat keurig uitgelegd hoe je met de knip-tool werkt en hoe je in lagen werkt. Nee, er staat niet letterlijk hoe je dat hoofd van Schwarzenegger doet, maar daar gaat het hier ook juist om. Als je een beetje moeite doet kom je met dat lagen-verhaal en de knip-tool zelf op hoe het moet, en mocht dat nog niet lukken dan kun je het inderdaad nog eens vragen in de trant van: ik probeerde via deze en die weg daar te komen, maar het lukt me nog steeds niet: help. Dat is wat anders dan: ik wil een wobble-bass maar ben tyfuslui, dus nu verwacht ik dat iemand van jullie het niet druk genoeg heeft en mijn luier even komt verwisselen.

Maar daar gaat wat mij betreft deze discussie helemaal niet over, die gaat over het feit dat als ik hier zou zeggen dat de moderators hoeren zijn, ik graag op mijn vingers getikt word over wat ik daar schreef, of dat mijn post verwijderd wordt als mijn taalgebruik niet door de beugels kon. Ik kan het niet goed hebben als phrases automatisch worden gewijzigd zonder melding, zodat het lijkt alsof ik zelf 'Wat een goede vraag' zou hebben getypt, iets dat ik natuurlijk nooit zou zeggen in het echt ;-)

Ik kan het niet goed hebben als phrases automatisch worden gewijzigd zonder melding

Dat is, denk ik, inderdaad het punt. Je krijgt op deze manier op een openbaar forum woorden in de mond gelegd die je helemaal niet gezegd hebt. Als het zo moet blijven zou er denk ik in ieder geval iets bij moeten als "bericht automatisch door SF gewijzigd".

Je loopt nu het risico op:
noob: "Ik heb kubeest gedownload en ik weet niet hoe ik dat moet branden en installeren"
sflid: "
ftrm.gif
"
maar dit verschijnt als "wat een goede vraag!"
en dus ander sflid: "hey sflid, ben jij voor illi software tegenwoordig?"
sflid: "Ja maar... wat daar staat heb ik helemaal niet gezegd!"
ander sflid: "jaja, je denkt zeker dat SF jouw berichten herschrijft?"

Zoals al eerder opgemerkt is netjes modereren en de thread sluiten een veel betere oplossing, lijkt me, dan iemands woorden verdraaien en de thread gewoon in het honderd laten lopen.

je kan zeggen dat het hemelschrijend is dat er woorden in de mond worden gelegd die je niet gezegd hebt
je kan het ook zien als een mooie grap om al die azijnpissers die gelijk "RTFM" roepen een hak te zetten
en "RTFM" wordt echt alleen maar geroepen om even een sneer uit te delen, verder niet lijkt me.. niet echt een constructieve aansporing om de manual er eens bij te pakken
daarbij zijn er, voor de mensen die dat willen natuurlijk, veel treffendere en creatievere manieren om een TS van zo'n soort vraag super beschaafd keihard de grond in te boren

wat een goede vraag trouwens!

(...) wordt echt alleen maar geroepen om even een sneer uit te delen, verder niet lijkt me..

Er zijn forumleden die op dit forum niks anders doen :D

Maar volgens mij is dat de discussie ook helemaal niet. Natuurlijk voegt zo'n post niks toe, dat ben ik met je eens. Maar de herschreven versie doet dat ook niet. Dus waarom niet gewoon verwijderen? Er worden wel vaker off-topic posts verwijderd.

Bericht door een moderator:
Juist, evenals posts die niets toevoegen. Derhalve zijn er hier een aantal weggehaald.

Ey,.. da's allemaal erg subjectief,.. sommige mensen zijn gewoon op zoek naar variaties op het thema!! "Wat een goede vraag" dekt nl niet echt de lading.

"Wat een mooie bloemen" is wellicht beter,.. of,. "Kijk,.. Een vleermuis!!" dan zie je tenminste gelijk dat t ergens anders over gaat! Of eigenlijk nergens over!!

Read the fucking manual is trouwens een erg populair begrip op t internet,.. niet voor niks!!!,..en net zo vaak eerder grappig bedoeld dan kwetstend,.. er is niks mis mee om mensen te adviseren eerst zichzelf te helpen voordat ze allerlei voor de hand liggende vragen beginnen te stellen.
Manuals lezen is trouwens ook een kunstje dat je moet leren!
Als je dyslectisch bent kun je dat gewoon vermelden en als je echt de manual hebt gelezen en er niet uitkomt is er ook niks mis mee om dat even te zeggen.

Ok, de bewoording R.T.F.M. is natuurlijk niet erg netjes (zeker tegenover een beginner / nieuw forumlid). Maar het feit dat iemand verwijst naar de manual wil niet zeggen dat hij TS daarmee wil afschepen of "elitair" uit de hoogte gaan doen. Wanneer ikzelf een dergelijk antwoord plaats (maar dan in subtielere woorden) dan is mijn doel daarbij om TS aan te zetten om zelf eerst op onderzoek uit te gaan, waardoor hij wellicht geprikkeld wordt in z'n creativiteit. Immers, als je je spullen goed kent dan kun je daar het maiximale uithalen. (Ik heb destijds alles uit m'n Roland JV30 gehaald omdat ik me daar enorm in verdiept heb).

Wanneer ik iemand adviseer om eens te kijken in een manual dan ben ik vaak ook niet te beroerd om deze effe op te zoeken op internet en de link + paginanummers te vemelden. TS mag dan vervolgens zelf op onderzoek uit. Als hij daarna nog vragen heeft wil ik hem met alle plezier verder op weg helpen. Maar ik vind het niet meer dan normaal dat iemand eerst zelf enige moeite doet om te proberen iets uit te vogelen. En je kunt vaak aan een post zien of iemand dat wel of niet heeft gedaan.
Als je het zo stelt, ga ik helemaal met je mee. :mega:

Dat RTF M vertalen in Wat een goede vraag! is echt wel ludiek bedoeld hoor. Je moet daar nu geen lepe complottheorieën achter zoeken.
Gewoon een subtiele hint van de modders van "hey jongens, hou het wat gezellig".
RTF M is gewoon niet netjes. Punt aan de lijn.
Maar wat Meesha daar zegt, daar ga ik helemaal in mee. Dus ja, ik erger me ook wel eens aan die supersimpele vragen. Niet replyen of "kijk eens even naar het schema op pagina 102 van je handleiding moest je dat nog niet gedaan hebben" lijkt me gewoon een betere techniek.

Ben er zeker van dat de modders het niet verder zullen drijven dan dit.
Maar wat mij betreft gooien ze er gerust die hele kinderwoordenboek in:
UTFG --> "heb je al eens een willekeurige zoekrobot geraadpleegd ?" (kwestie van de neutraliteit te bewaren)
n00b --> "jij bent nieuw in het vak he ?"
whoot --> "hey, dat ervaar ik best wel als prettig"
8o)

je kan zeggen dat het hemelschrijend is dat er woorden in de mond worden gelegd die je niet gezegd hebt
je kan het ook zien als een mooie grap om al die azijnpissers die gelijk "Wat een goede vraag!" roepen een hak te zetten

Ja, maar dát kan volgens mij juist averechts werken. Niet iedereen ervaart dat als een mooie grap om iemand een hak te zetten, en zeker niet van de mods. Als het daarmee de bedoeling is om de sfeer luchtig, gezellig en ludiek te houden is dat volgens mij niet de goede manier. Dat blijkt wel uit de discussie die nu is ontstaan.

Ik zie de grap wel in van het feit dat R.T.F.M. wordt vertaald door, "wat een goede vraag", maar het verdraait de hele R.T.F.M discussie waar het uiteindelijk om gaat.

Als iemand probeert te zeggen dat TS de handleiding moet raadplegen, en doet dit door (op het internet veelvuldig gebruikte) R.T.F.M. te gebruiken, al dan niet gemeen bedoeld, en dit wordt vertaald met "wat een goede vraag" dan wordt gewoon het antwoord verdraaid, en TS wordt op het verkeerde been gezet. Zeker als deze niet weet dat het een verdraaing is van R.T.F.M. en dat is niet eerlijk tegenover zowel de replier als de (wellicht newbee) TS.

of "kijk eens even naar het schema op pagina 102 van je handleiding moest je dat nog niet gedaan hebben" lijkt me gewoon een betere techniek.

Dus nou moet ik de handleiding gaan lezen om te vertellen op watvoor pagina iets staat als een noep te lazy is om the fucking handleiding te lezen!!!,.. moet echt niet veel gekker worden!!!!

Dus nou moet ik de handleiding gaan lezen om te vertellen op watvoor pagina iets staat als een noep te lazy is om the fucking handleiding te lezen!!!,.. moet echt niet veel gekker worden!!!!

Niemand die jou verplicht om dat te doen. Ikzelf vind dat wel het minste wat ik kan doen om TS op weg te helpen. Meestal is het niet meer dan 2 minuten werk. Verder moet 'ie het vanaf daar zelf effe verder uitvogelen.

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back