Moderators: waar zijn jullie nou mee bezig?

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Ik zie dat de MP berichten inderdaad niet meer weergegeven worden bij nieuwe berichten.
Best jammer, want ik las ze graag.

Is het ook niet handig dit even aan te kondigen, behalve in deze thread?
Of heb ik dat ergens gemist?

en dat allemaal omdat er 1 post verwijderd moest worden.
nou volgens mij wordt er nu gewoon constructief meegedacht door een hele hoop mensen hoe dit soort minirelletjes in de toekomst een beetje voorkomen kunnen worden.

Jouw verwijdering van de post was slechts een aanleiding voor een aantal om verhaal te halen op dit forum over die verwijdering. Dan is het logisch dat anderen zich er ook mee gaan bemoeien omdat er publiek gepost is in plaats van via PB. Daar is niks mis mee natuurlijk aangezien er meer mensen verschillende ideeen hebben en die nu uiten.

Het is een feit dat regelmatig er weer wat publieke irritatie gepost wordt nav dingen op de marktplaats. Toch niet vreemd dat men nu probeerd daar een oplossing voor te vinden?

Het zal ongetwijfeld zo zijn dat iemand zich er niet in kan vinden, maar er gebeurd wel iets tenminste nu, en blijkbaar was dat nodig anders komt niet elke X aantal maanden dezelfde discussie mbt marktplaats hier voorbij.

Ik wil wel duidelijk maken dat het mij persoonlijk niet uitmaakt. Voor mijn part maak men hier er een 2e Ebay van zolang je mekaar maar niet de keet uitvecht zoals nu al soms gebeurd in deze kleine marktplaats opzet en de rest van het forum maar zijn eigen identiteit blijft houden. Maar aangezien er regelmatig publiek geklaagd wordt over dingen waardoor mensen zich benadeeld voelen in de marktplaats is het volkomen logisch dat er gekeken wordt naar veranderingen hieromtrent.

Jij was toch bepaald niet blij over het feit dat je post verwijderd was, andere mensen waren weer niet blij dat jouw post verwijderd is en hebben hier de moderators ter verantwoording geroepen, en er wordt nu gebrainstormt over nieuwe mogelijkheden voor de marktplaats in lijn met de originele gedachtenlijn van het synthforum. Dat is toch juist mooi?

De community is vol in actie gekomen hierdoor met het zoeken naar een oplossing :okdan:

De community is vol in actie gekomen hierdoor met het zoeken naar een oplossing :okdan:

Eén van de positieve dingen die als gevolg van het frisse windje in SF-land kan worden opgevat, lijkt me. Dat is inderdaad mooi :) :)

...zo heeft ieder nadeel z'n voordeel..

Effe iets van het moment. Iedereen wil heel graag z'n eigen knopjes maken nu. Nu is daar 'n hele snelle oplossing voor. Als je nu op nieuwe berichten klikt klik je eigenlijk op deze link: https://www.synthforum.nl/forums/search.php?do=getnew&exclude=21
Als je op Te koop/ruil aangeboden klikt klik je op deze link: https://www.synthforum.nl/forums/forumdisplay.php?f=21

Je ziet dus twee keer 21 staan. Het Te koop/ruil gevraagd heeft nummertje 54.. als je dus in je bookmark balk 'n nieuw knopje maakt met https://www.synthforum.nl/forums/search.php?do=getnew&exclude=21&54 krijg je al het nieuwe te zien zonder MP te koop en te ruil. Op deze manier kan je helemaal zelf bepalen wat je wel en niet wil zien.. je kan blijven &en zeg maar.

Voor RSB zou dit dan 'n handige zijn: https://www.synthforum.nl/forums/search.php?do=getnew&exclude=13&14&15&33&16&40 Die laat al het nieuwe zien behalve softsynth forum.

Als je de link korter maakt tot na getnew, dus zonder &exclude heb je weer alles: https://www.synthforum.nl/forums/search.php?do=getnew

Jullie snap?

Ik blijf erbij dat er geen probleem was, en dat we nu allemaal dingen aan het wijzigen of overdenken zijn die uiteindelijk niet alleen niet nodig maar ook overdreven rigide en onhandig zijn. Het "geen handelaren"-idee is alleen qua klank sympathiek, bij vintage maakt het echt geen fluit uit of iemand een werkplaats heeft of niet(of een fraaie tuinset). Symboolpolitiek waar niemand wijzer van wordt. Daar hebben we al genoeg van vandaag de dag, dacht ik zo.

Schoppen heb ik al een goed voorstel gedaan dacht ik zo, in de basis is het een handig principe om overzicht te houden wat nog te koop is en voor welke prijs. Eens in de drie dagen, doe je het vaker krijgt de ad een time-out.

Meerdere draadjes idem. Zolang het thematisch blijft lijkt het mij juist overzichtelijk.

Oh en ik check vnl nieuwe berichten op mn telefoon, nieuwe berichten gaf me fijn alles. Het blijft een minischermpje. Dit nieuwe systeem is echt een ellende om daarop een beetje goed te krijgen. Noem me conservatief, maar aan mijn lijf geen polonaise jongens...

nou volgens mij wordt er nu gewoon constructief meegedacht door een hele hoop mensen hoe dit soort minirelletjes in de toekomst een beetje voorkomen kunnen worden.

dat spreek ik ook niet tegen, maar vooralsnog mag ik niet posten en andere handelaren gewoon wel.
zwart wit of grijs. dat is valse concurrentie hè. ;)

en in de verdere discussie per PB heb ik intussen weer gehoord dat het niet zo zeer om het commerciële aspect ging, maar dat ik mezelf een uitzonderingspositie had toebedacht en me stelselmatig niet aan de forumregels hield. iets dat ik wens te bestrijden trouwens. en dat daarom regel 1 maar in werking is gesteld.

precies wat ik steeds al gezegd heb dus, een regel als stok om een hond mee te slaan, als het zo uitkomt, op persoonlijke gronden (en daarmee bedoel ik dan niet: jantje heeft een hekel aan pietje, maar gewoon dat ie op basis van de persoonlijke bevindingen en interpretaties van gedrag van de een door de ander wordt ingezet.

dat er altijd en eeuwig gekeken wordt naar mogelijke verbetering van het forum door in te gaan op allerlei signalen, lijkt me een prima idee en wat dat betreft is er niks mis met deze draad - en hij zou wat dat betreft bijna inderdaad een andere titel verdienen, zoals vcovca voorstelt, maar de topic werd gestart over een gesloten bericht.

en ik hoef de discussie leo zeurt, leo voelt zich achtergesteld leo is te duur niet nog eens mee te maken, maar hier wordt gemeten met minimaal 2 maten, en dat zou niet moeten gebeuren naar mijn idee. en voor dat probleem wordt niet naar een oplossing gezocht, terwijl dat dus werd gesignaleerd.

zo bedoelde ik het eigenlijk, toen ik dat zei van die ene post.

Het lijkt er nu op dat door de frisse wind er ineens allerlei rigoureuze maatregelen genomen worden en er een flinke bezem door bepaalde SF-secties wordt gehaald. Echter is mijn standpunt dat in de basis de regels, die er al waren voordat ik hier lid was, sinds de nieuwe aanstellingen van mods strakker gehandhaafd worden.

Daar komt bij dat we als mod-team staan achter het principe 'gelijke-monniken-gelijke-kappen' en dat ieder SF-lid dezelfde rechten heeft en zich dient te houden aan de geldende regels. Bovendien als je bedenkt dat dit forum inmiddels 20.000 leden telt dit soort handhaving pure noodzaak is om het voor ieder even fijn en werkbaar te houden.

Ten slotte wil ik verder benadrukken dat wij niet tot een aantal acties zijn overgegaan omdat wij als nieuwe-moderator-team even willen laten merken dat we er zijn, maar omdat we achter de schermen ook gewezen worden op het naleven en handhaven van de regels door overige SF-leden.

Geen handelaren in de marktplaats, geen events met winstoogmerk in de feestjes en partijen, geen releases die te koop zijn in de nieuwe releases-bak. Gelijke monniken...

En vraag gelijk even af wat de winst is van zo'n beleid, voor alle secties hier ; )

En stuur grijs-handelaars door naar de Belastingdienst, want dat is niet alleen tegen de SF regels, maar ook tegen die van de BV Nederland. Korte metten!

De strekking van de marktplaats-fora steekt m.i. juridisch anders in elkaar dan die van de subfora in de sectie 'Muziek algemeen'.

Wanneer je in de 'Marktplaats' sectie een koopovereenkomst sluit met een handelaar, grijs, wit, half grijs of volstrekt zwart, is die koopovereenkomst volgens ons Nederlands recht bindend (ook als daar alleen van een mondelinge afspraak sprake is). Zolang er bewijslast aan te voeren is, dus ook in electronische vorm in de vorm van bijvoorbeeld PM's, is deze koopovereenkomst altijd bindend.

Wanneer je in de sectie 'Muziek algemeen' gewezen wordt op een leuk event, een goede release, etc. is dat nog geen bindende koopovereenkomst. Dit forum faciliteert niet de mogelijkheid tot directe kaartverkoop, directe aankoop releases via een (web)shop of andere links die een bindende koopovereenkomst tot gevolg heeft. Dat is m.i. een wezenlijk verschil tussen deze secties.

Laatst gewijzigd:
ik voel een gigantisch web van regeltjes opkomen... ik snap niet echt wat het verschil is tussen het kopen van een synth van iemand die 'm jaren gebruikt heeft of iemand die 'm voor wat extra geld doorverkoopt.

Als je als koper blij bent met de prijs dan maakt 't toch echt niks uit?

Helemaal mee eens! En zeker als deze zgn. commerciele handelaar een goede naam heeft.

De strekking van de marktplaats-fora steekt m.i. juridisch anders in elkaar dan die van de subfora in de sectie 'Muziek algemeen'.

Wanneer je in de 'Marktplaats' sectie een koopovereenkomst sluit met een handelaar, grijs, wit, half grijs of volstrekt zwart, is die koopovereenkomst volgens ons Nederlands recht bindend (ook als daar alleen van een mondelinge afspraak sprake is). Zolang er bewijslast aan te voeren is, dus ook in electronische vorm in de vorm van bijvoorbeeld PM's, is deze koopovereenkomst altijd bindend.

De soep wordt niet zo heet gegeten als hij wordt opgediend is meer van toepassing op het functioneren van de marktplaats dunkt mij.

Een koopovereenkomst is eerst dan rechtsgeldig wanneer er een hoeveelheid geld is betaald en niet eerder. Het kan voorkomen dat een belangstellende af ziet van een voorgenomen koop om meer dan één reden. Het kan met de kwaliteit van het aangebodene te maken hebben. Kan echter doordat de potentiële koper elders iets anders heeft gezien wat hij interessanter vindt.

maar om even kort door de bocht te gaan, en waarmee het allemaal begonnen is....
ik zie Leo helemaal niet als een reguliere handelaar.
het is een verzamelaar die ook wel eens wat handelt.
kompleet anders dan een winkel.
en ik heb ook een btw nummer, mag ik nu mijn overgebleven hobbiemeuk niet meer hier slijten?

het moet toch echt niet gekker worden.

:koffie:

De soep wordt niet zo heet gegeten als hij wordt opgediend is meer van toepassing op het functioneren van de marktplaats dunkt mij.

Een koopovereenkomst is eerst dan rechtsgeldig wanneer er een hoeveelheid geld is betaald en niet eerder. Het kan voorkomen dat een belangstellende af ziet van een voorgenomen koop om meer dan één reden. Het kan met de kwaliteit van het aangebodene te maken hebben. Kan echter doordat de potentiële koper elders iets anders heeft gezien wat hij interessanter vindt.

Voornoemde was meer om eigenlijk het verschil tussen de marktplaats-sectie en die van de 'Algemeen muziek' sectie duidelijk te maken.

Een koopovereenkomst is niet pas rechtsgeldig wanneer een hoeveelheid geld is betaald als ik BW7 Titel 1 juist geïnterpreteerd heb. De betaling kan tegelijkertijd plaatsvinden, maar dat hoeft niet altijd zo te zijn.

De soep wordt verder inderdaad niet zo heet gegeten als hij is opgediend en in de meeste gevallen komen forumleden er met elkaar wel in goed overleg samen over uit wanneer er een geschil optreedt of wanneer er gewoon afgezien wordt van koop of reservering vooraf.

Maar goed, al dit juridische geneuzel is door Stichting Synthforum al ondervangen door in de huisregels een clausule op te nemen inzake aansprakelijkheid en het feit dat commerciële handel m.b.t. koop/wederverkoop niet is toegestaan. Dat het toezicht op handhaving hierop in de loop der jaren wat minder streng is geworden, komt omdat de meesten wel naar alle redelijkheid en billijkheid handelen en er tot dusverre geen extreme gevallen zijn geweest die escaleerde en waar de Stichting voor aansprakelijk is gesteld.

Dat het toezicht op handhaving hierop in de loop der jaren wat minder streng is geworden, komt omdat de meesten wel naar alle redelijkheid en billijkheid handelen en er tot dusverre geen extreme gevallen zijn geweest die escaleerde en waar de Stichting voor aansprakelijk is gesteld.

wou je beweren dat dit niet voor mij geldt? (en denk even na voor je reageert zou ik zeggen.)

de relevantie van het hele koopovereenkomst verhaal zie ik niet zo en het burgerlijk wetboek en wat daarin staat ondervangen door een paar regels in je reglementen op te nemen, is een natte droom.

dat zou wel fijn zijn, als iedereen zo zijn eigen regels kon maken. ik heb me al vaker verbaasd over hoe hier naar de reglementen verwezen wordt en de misvatting over hoe ver de reikwijdte daarvan strekt.

Als je regelementen afwijken van de wet dan hebben ze weinig grip op de werkelijkheid.

maar om even kort door de bocht te gaan, en waarmee het allemaal begonnen is....
ik zie Leo helemaal niet als een reguliere handelaar.
het is een verzamelaar die ook wel eens wat handelt.
:koffie:

nou , da's een kleine understatement toch, als je ziet hoeveel apparatuur hij verzamelt en binnen welke termijn het weer verkocht wordt. ( misschien dekt de naam "huisdealer" de lading ? :koffie: )
maar goed. even heel sec: 1 topic is 1 topic , da's bv een regel en heeft toch niet echt te maken met meten met 2 maten.
wel vind ik dat het fijn is dat iemand is ( zoals leo) die van die mooie spullen beschikbaar maakt en bv geen rotte chips verkoopt en zo. dus graag, zelfs maar wel gereguleerd en toch beperkt. denk dat anders het hek van de dam is en ook vele meer onaangename lieden de weg naar het forum meer en meer gaan vinden.
en als mensen de regels te beperkend vinden kunnen ze daar gewoon hun conclusies aan verbinden, maar het lijkt me gezien de goede verhoudingen sterk dat dat de uitkomst wordt van deze gedachteduitwisselingen .
( ps is dit commissariaat aftrekbaar ??? )

wou je beweren dat dit niet voor mij geldt? (en denk even na voor je reageert zou ik zeggen.)

de relevantie van het hele koopovereenkomst verhaal zie ik niet zo en het burgerlijk wetboek en wat daarin staat ondervangen door een paar regels in je reglementen op te nemen, is een natte droom.

dat zou wel fijn zijn, als iedereen zo zijn eigen regels kon maken. ik heb me al vaker verbaasd over hoe hier naar de reglementen verwezen wordt en de misvatting over hoe ver de reikwijdte daarvan strekt.

Ik beweer helemaal niets in jouw richting Leo, die suggestie doe je zelf. Jouw naam heb ik niet genoemd, of mis ik soms iets?

Verder is het je eigen beperkende visie en belevingswereld als jij dit niet zo ziet, want volgens mij heeft de Stichting Synthforum dit pakket aan regels en richtlijnen ooit op deze gronden opgesteld. Dat dit een eigen leven is gaan leiden is in de loop der tijd zo gegroeid, dat kan volgens mij niemand ontkennen.

Wij als mods en de rest van de SF-leden (en ik hoop ook jij) zijn op een punt aanbeland dat we constructief proberen mee te denken om het voor iedereen leuker, makkelijker en gezelliger te maken :)

Laatst gewijzigd:
Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back