De Grote Reparateur Draad

Nee hoeft niet perse, hij houd wel wat vast voor een paar dagen/weken met geluk maar op een goede dag ben je wel zo je zelf getweakte patches kwijt en das lullig... Maar goed hij zit er naast pfieuw... We staan op scherp :okdan:

Procedure voor schoonmaken van de toetsrubbertjes is overigens redelijk risicoloos en simpel. Je zou een handige TV-reparateur in de buurt het zelfs kunnen laten doen met deze gids in je handen: link. Als je dichter in de buurt zou zitten hielp ik je graag even mee.

ff ter aanvulling, de polysix heeft een jaar of 2 stil gestaan. Het onderste octaaf reageerde daarrdoor wat slechter of je moest 2 keer drukken op een toets. Na een paar keer er weer goed op gepseeld te hebben deden alle toetsen het weer op 1 na. Toen de koper de Polysix kwam halen heb ik hem gewezen op dit probleem. Ik heb toen ook gezegd dat het schoonmaken een heel simpel klusje was waarop hij terecht zei, als het zo simpel is waarom doen we het dan niet even. Ik heb toen op mijn werk op de grond het laatste octaaf met succes schoongemaakt, maar eenmaal weer in elkaar deden een paar toetsen het opeens niet meer in het hoogste octaaf. Kort door de bocht, het moet gewoon even goed schoongemaakt worden (30min werk max !!) Hij heeft toen besloten om hem voor 850 mee te nemen en aangezien hij nog een juno-60 etc had die een goede service beurt nodig hadden zou hij contact opnemen hier met een reparateur die in een goede schone omgeving zijn toets contactjes zou schoonmaken. Er zit een NOS voice board in en toen dat geplaatst is zijn de elco's van de voeding vervangen. de geheugen batterij zit nu onder de modulatie wielen.

Verkoop geen spullen die niet goed werken, krijg je vroeg of laat gedonder mee!
Je kunt het beter laten fixen voor verkoop en de eventuele extra kosten doorberekenen, krijg je ook geen scheve gezichten en een slechte naam mocht er toch iets anders aan de hand zijn dan dat je veronderstelde :eureka:
En dit bedoel ik in 't algemeen RSB dus voel je vooral niet aangesproken :engel:

Zo is het ook, het toetsenbord blijft tevens een aandachtpunt en kun je het beste dus meteen helemaal doen, alles (toetsen ook) goed schoonmaken en alle contacten een klein beetje oppoetsen. Meestal kun je er dan minimaal weer een jaar of 5 probleemloos tegenaan. Ook belangerijk is om dust covers te gebruiken voor dit type toetsenborden. :biertje:

Nee dat dan weer niet, nieuwere systeem flubberpads met contactpuntjes (waar je overigens voorzichtig mee moet zijn) en op de printplaat vergulde contacten. Aanslaggevoeligheid.. wat zeg je? Dat mis je verder niet ook. Ik blijf het nog steeds een heerlijke analoge synth vinden. Zijn veel expansions voor verkrijgbaar die bijna allemaal de moeite zijn. Deze synth maak je makkelijk zo een avondje mee vol orgelen :okdan:

Het even schoonmaken werkt niet altijd bij alle toetsen goed en zeker niet in 30 min. Daar kunje een uur voor uit trekken en dan nog gestaag doorwerken.
Ik had twee weken het ook met een Polysix: een paar toetsen die niet werkte. Mijn gebruikelijke schoonmaakprocedure gedaan. Toen alles weer in elkaar zat deden ineens andere toetsen het niet meer.
Vervolgens alle toetsen maar een silver-emulsie gegeven --> alles weer perfect.

Iemand die weet hoe ik Rogier Kerkhof van Technophobia Analog Audio Solutions kan contacteren? Zijn website ligt plat en vind nergens contact info.

Ik zoek een betrouwbare reparateur voor onderhoud van een tr808. De clap klinkt erg dof en de snare less snappy. Heeft iemand een goede tip?

@Johma:
Ik zeg niet dat het is maar, dat ik daar als eerste naar zou kijken: is de witte ruis wel op specificatie. Als dat niet zo is, dan kan dat verschillende oorzaken hebben. Om die te achterhalen ben je natuurlijk reparateur.
Als het wel goed is, dan zijn er nog de nodige andere dingen die gebeuren bij die twee instrumenten, zoals de envelope sturing &filtering.
Makkelijk is het pas als je er eenmaal achter bent ;-)

Laatst gewijzigd:
Kortgeleden liet ik in deze thread weten dat ik via mijn bedrijf (River Creative Technology, in Elst (GLD)) reparaties aan synthesizers en gerelateerde apparatuur doe. Op dat moment was er nog geen website, maar die is er nu wel!

www.riversynths.com

Op een aparte pagina www.riversynths.com/repairs/ vind je in het Nederlands alle details over reparaties. Forumlid sinneb heeft hier recent zijn KingKorg laten repareren, en kan misschien iets van zijn ervaringen delen?

Groeten,

Rutger

Back