Vraag aan hiphop producers

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
@enyo...dat iets compositie gewijs makkelijk is wil niet zeggen dat de muziek makkelijk te maken is(ook beetje@isniezot)

das net als bij punk, tis vrij makkelijk om ermee te beginnen....maar dat wil niet zeggen dat iedereen het ook kan, je hebt er zeker talent voor nodig...

ik denk persoonlijk ook dat hiphop compositorisch gezien makkelijk in elkaar zit, maar meer dan de helft eetniet dat er ook een goed oor voor nodig is om een loopje te vinden, te knippen of desnoods te choppen...

HAhahahaha,...grappige mensen allemaal hiero.....

*WACK spel je trouwens ZONDER h!!!*

Waar ik me pas aan erger is t feit dat mensen perse willen dat een bepaalde stroming met de grote menigte mee moet draven. Zou wel een grijs boeltje worden IMHO.

Ik rap persoonlijk al exact 10 jaar in t Engels,...en PRODUCEER zelf een jaartje of 3. De reden dat het Engels zo zwaar wordt overgenomen wordt,...is voor mij (En velen sluiten zich hierbij aan) dat in het Nederlands bepaalde uitdrukkingen niet de zelfde emotie teweeg brengen als in een foreign language...

*I love you*,...klinkt volgens velen heel wat zwoeler dan *Ik hou van jou*.

Dat geldt voor vele andere termen. En zowiewo is Nederlands tegenwoordig al een bastaardkindje v.h. Engels aan het worden, want van het Bedrijfsleven t/m de Media wordt je ermee dood gegooid.

DUS HET BEPERKT ZICH NIET TOT DE HIP HOP CULTUUR!

En wat de beats betreft,....hip hop begon idd met kale stukken van songs opzoeken en die aan 8ter mekaar loopen d.m.v. backspins op draaitafels. Daar werd dan overheen gechant of gerapt.

later vervangen door Drumcomputers.

So,...there you have it.

:dj: :dj: :dj:

For more information you can indulge yourself at my site,.....

www.fire-armz.com

Ik ben Napalm.

Ik wil nu niet de taal purist zijn (ben ik anders ook niet), maar je mening is niet echt te verdedigen Napalmman. Als je vindt dat je wordt doodgegooid met verbasterde taal, waarom zou je daar zelf nog aan mee doen? Als je emoties beter in het Engels kunt uitdrukken, dan geeft dat toch te denken... (je hebt het zelf over foreign language, maar is dat dan emotioneel treffender dan gewoon 'buitenlandse taal'?) En waarom dan Engels en niet Frans, Spaans, Italiaans of Duits? Dat zijn bij uitstek talen om emoties in te vatten, de beste (en meeste) klassieke proza is in die talen geschreven. Kortom, dat Nederlandse hip-hoppers (maar ook bedrijfsleven, evengoed een subcultuur) voor engels kiezen lijkt me echt een subcultureel gegeven.
Begrijp me niet verkeerd, ik heb er geen moeite mee wanneer een Nederlandse artiest in het Engels zijn of haar zegje doet (zo spreek je uiteindelijk alleen maar een grotere doelgroep aan), ik vind echter wel frappant dat het Nederlands met het Engels wordt vermengd, op onverklaarbare grond... De afwezigheid van die grond laat mij nog steeds vermoeden dat er sprake is van bewust of onbewuste sociale (subculturele) druk.

Origineel geplaatst door napalmman

DUS HET BEPERKT ZICH NIET TOT DE HIP HOP CULTUUR!

ik geloof ook niet dat iemand dat hier beweert heeft.......

Maar om nou te zeggen dat het engels DE taal is om emoties duidelijk te maken..........nou, nee.....
Als ik bv tegen m'n vrouwtje "I love you", zou zeggen, zou ze minder blij zijn als ik haar dat gewoon in haar mama-taal vertel. Het ver-engelsen van ons mooie nederlands gebeurt idd steeds meer, dat kan ik niet ontkennen, maar ik geloof niet dat er nou echt veel mensen zijn die daar blij mee zijn. Onze marketing-pikkies die ons bestoken met al die meuk-reclames vinden al dat engels ongetwijfeld errug stoer klinken, maar mijns inziens is het gewoon DOM !
Net alsof Mien van om de hoek al die engelse kreten begrijpt in de gemiddelde wasmiddel-reclame.......

Dat het engels 'n beetje de voertaal is als het om songteksten gaat (sjit, toch 'n engels woord...) zal vast wel iets te maken hebben met het feit dat je met engels meer mensen kunt bereiken internationaal, maar verder zie ik er eigenlijk het nut niet echt van. (kent u het verhaal van Marco Borsato ?? deze man werd pas rijk & beroemd toen hij toch maar in het nederlands ging zingen)

beats... tsjah pure "slang" en "jargon"
Wat composities betreft.....
Wel een q&a van seda gelezen misschien, maar ook wel eens geluisterd naar zijn beats?

Origineel geplaatst door Chinetti
Ik wil nu niet de taal purist zijn (ben ik anders ook niet), maar je mening is niet echt te verdedigen Napalmman. Als je vindt dat je wordt doodgegooid met verbasterde taal, waarom zou je daar zelf nog aan mee doen? Als je emoties beter in het Engels kunt uitdrukken, dan geeft dat toch te denken... (je hebt het zelf over foreign language, maar is dat dan emotioneel treffender dan gewoon 'buitenlandse taal'?) En waarom dan Engels en niet Frans, Spaans, Italiaans of Duits? Dat zijn bij uitstek talen om emoties in te vatten, de beste (en meeste) klassieke proza is in die talen geschreven. Kortom, dat Nederlandse hip-hoppers (maar ook bedrijfsleven, evengoed een subcultuur) voor engels kiezen lijkt me echt een subcultureel gegeven.
Begrijp me niet verkeerd, ik heb er geen moeite mee wanneer een Nederlandse artiest in het Engels zijn of haar zegje doet (zo spreek je uiteindelijk alleen maar een grotere doelgroep aan), ik vind echter wel frappant dat het Nederlands met het Engels wordt vermengd, op onverklaarbare grond... De afwezigheid van die grond laat mij nog steeds vermoeden dat er sprake is van bewust of onbewuste sociale (subculturele) druk.

Chef,....in mijn vorige note staat nergens vermeld dat ik mijzelf perse in t Engels uit moet drukken. Ik ben namelijk van Surinaamse afkomst en die taal vind IK persoonlijk ook lekkerder klinken als Hollands. Spaans vind ik ook vele malen zwoeler of whatever. JIJ kan "foreign language" minder emotioneel treffend vinden,....maar moet dat dan gelijk voor iedereen gelden??

Dat is puur MIJN mening. Maar t grappige is,...dat een heleboel mensen die mening met mij schijnen te delen...(wit & zwart).

En jij zegt waarom in 't Engels,...Waarom niet????? Het is TOEVALLIG de wereldtaal,....maar ligt wel veel lekkerder in t gehoor bij veel mensen. En ik heb ook nergens vermeld dat ik TEGEN die verbastering van de Nederlandse taal ben. Ik ben toevallig iemand die aardig wat Amerikanen en andere Engelstaligen tegen t lijf ben gelopen en mee samenwerk.

En t grappige is,..dat je precies in mijn beschreven straatje past. Omdat in het Frans, Spaans, Italiaans en Duits veel klassieke proza is geschreven,...is t het maar beste als iedereen zich daaraan conformeerd.:erm:

Kom op nou,...Bambam deponeerde een vraag,...en ik gaf mijn beleving en van velen die mij omringen. Simple as that,...

Excuse me if I fail 2 meet your expectations holmes...;)

Chef,....in mijn vorige note staat nergens vermeld dat ik mijzelf perse in t Engels uit moet drukken. Ik ben namelijk van Surinaamse afkomst en die taal vind IK persoonlijk ook lekkerder klinken als Hollands. Spaans vind ik ook vele malen zwoeler of whatever. JIJ kan "foreign language" minder emotioneel treffend vinden,....maar moet dat dan gelijk voor iedereen gelden??

Dat is puur MIJN mening. Maar t grappige is,...dat een heleboel mensen die mening met mij schijnen te delen...(wit & zwart).

En jij zegt waarom in 't Engels,...Waarom niet????? Het is TOEVALLIG de wereldtaal,....maar ligt wel veel lekkerder in t gehoor bij veel mensen. En ik heb ook nergens vermeld dat ik TEGEN die verbastering van de Nederlandse taal ben. Ik ben toevallig iemand die aardig wat Amerikanen en andere Engelstaligen tegen t lijf ben gelopen en mee samenwerk.

En t grappige is,..dat je precies in mijn beschreven straatje past. Omdat in het Frans, Spaans, Italiaans en Duits veel klassieke proza is geschreven,...is t het maar beste als iedereen zich daaraan conformeerd.:erm:

Kom op nou,...Bambam deponeerde een vraag,...en ik gaf mijn beleving en van velen die mij omringen. Simple as that,...

ik vind het zelf gewoon jammer dat door de overduidelijke anglisering van de nederlandse cultuur er een gedachtengoed verloren gaat.
tegenwoordig praat iedereen engels en nederlands door elkaar, en geen van beide talen spreekt men juist.

om even jouw bericht als voorbeeld te nemen; daar staan zowel nederlandstalige als engelstalige spel- en grammaticafouten in.
een engels gezegde luidt vertaald: men zou niet moeten proberen te rennen wanneer men nog niet kan lopen.
dit richt ik natuurlijk niet direct tot jou, dat zou nergens op slaan. maar zo zie ik de zaken.

[size=0,4]p.s. de eerste wereldtaal is chinees[/size]

Re: Vraag aan hiphop producers

Origineel geplaatst door bambamstudio
Waarom maken jullie 'beats' ?

Iedereen noemt het componeren muziek, nee jullie noemen het beats...
wat is dat toch?

( serieuze vraag ( denk ik ))

Ik denk dat het dezelfde reden is als waarom piloten hun vliegtuig een kist noemen en criminelen pistolen blaffers noemen.

Geen idee. Ik ken een jongen die 'beats' maakt en die gaat echt voor loops. Hij sampled gekraak en geruis uit platen om het meer atmosfeer te geven.
Ik zal hem eens vragen waarom.

-C-

Heuh? Is dit een antwoord op mijn betoog?
Allereerst zeg ik niet dat Engels emotioneel minder treffend is, ik vraag of Engels emotioneel treffender is dan het Nederlands. Vervolgens vraag ik me af waarom dan zozeer Engels zoveel treffender zou zijn en niet een andere taal. Ter verdediging van wat andere talen voer ik aan dat er veel proza is geschreven in andere talen. Ik zeg vervolgens dat ik vermoed dat subculturele invloeden aan Engels als eerste keuze ten grondslag liggen.

Ik vind het prima dat jij Engelse teksten schrijft en rapt en dat je veel Engels babbeld met al je fijne internationale vrinden. Maar begrijp jij mij als ik vind dat het raar is om Engelse woorden waarvoor een prima Nederlands equivalent bestaat te gebruiken in een Nederlandse zin?
Ik snap ook wel dat voor sommige zaken nieuwe woorden gezocht zijn, zoals 'printer' en 'joystick' maar dat die woorden geen goed Nederlands equivalent kennen. Maar woorden als 'skills', 'beats' en 'props' kennen die wel. Maar toch worden die woorden door somigen toch verkozen boven 'vaardigheden', 'ritmes' en 'steun'. Dat die Engelse woorden worden verkozen boven de Nederlandse woorden kan ik alleen maar verklaren vanuit subcultuur en niet van uit emotionele trefzekerheid.

En dan nog dit: Chinees is (niet geheel TOEVALLIG) de éérste wereldtaal, op grote afstand gevolgd door het Spaans, ook het Spaans wat in veel Amerikaanse steden naast het Engels de tweede taal is. Nu vraag ik me alleen nog af: hoor jij jouw Amerikaanse vrienden vaak Spaanse woorden gebruiken als ze Engels met jou praten? Ben benieuwd.

Origineel geplaatst door Chinetti
Heuh? Is dit een antwoord op mijn betoog?
Allereerst zeg ik niet dat Engels emotioneel minder treffend is, ik vraag of Engels emotioneel treffender is dan het Nederlands. Vervolgens vraag ik me af waarom dan zozeer Engels zoveel treffender zou zijn en niet een andere taal. Ter verdediging van wat andere talen voer ik aan dat er veel proza is geschreven in andere talen. Ik zeg vervolgens dat ik vermoed dat subculturele invloeden aan Engels als eerste keuze ten grondslag liggen.

Ik vind het prima dat jij Engelse teksten schrijft en rapt en dat je veel Engels babbeld met al je fijne internationale vrinden. Maar begrijp jij mij als ik vind dat het raar is om Engelse woorden waarvoor een prima Nederlands equivalent bestaat te gebruiken in een Nederlandse zin?
Ik snap ook wel dat voor sommige zaken nieuwe woorden gezocht zijn, zoals 'printer' en 'joystick' maar dat die woorden geen goed Nederlands equivalent kennen. Maar woorden als 'skills', 'beats' en 'props' kennen die wel. Maar toch worden die woorden door somigen toch verkozen boven 'vaardigheden', 'ritmes' en 'steun'. Dat die Engelse woorden worden verkozen boven de Nederlandse woorden kan ik alleen maar verklaren vanuit subcultuur en niet van uit emotionele trefzekerheid.

En dan nog dit: Chinees is (niet geheel TOEVALLIG) de éérste wereldtaal, op grote afstand gevolgd door het Spaans, ook het Spaans wat in veel Amerikaanse steden naast het Engels de tweede taal is. Nu vraag ik me alleen nog af: hoor jij jouw Amerikaanse vrienden vaak Spaanse woorden gebruiken als ze Engels met jou praten? Ben benieuwd.

Leuk geprobeerd vrind. Maar je weet dondersgoed dat ik met wereld taal bedoel dat je in Turkije als buitenlander niet verder komt dan het vliegveld met je Chinees of Spaans. Als men jou in Duitsland niet verstaat,...en je bent het Duits niet meester,...welke taal hanteer je dan? En in Indonesië,...en de Verenigde Arabische Emiraten???? Spreek jij de gemiddelde Iranees maar aan in 1 van de door jou aangegeven talen.

Niet snugger komen spelen chef. Chinees is alleen maar een wereldtaal door het enorm aantal Chinezen op aarde,...en Spaans 9 v.d. 10 keer alleen in de landen waar het de voertaal is.

En je hebt het HEEl mooi aangegeven. Woorden als 'vaardigheden', 'ritmes' en 'steun' (props heeft trouwens een andere betekenis) klinken inderdaad niet even funky als de Engelse equivalenten. Dat is nou eenmaal iets waar vele mensen zich in kunnen vinden. De meeste artiesten,...kunstenaren of andere mensen die ruim van geest zijn, laten zich niet beperken door taalbarrieres.

Als jij denkt dat het gebruik van die Engelse woorden alleen maar te verklaren is vanuit Subcultuur ben je wel heel "narrow minded" chef. Het grappige is dat je imho alleen maar meer verstrikt raakt in een web van jou theorieën die volslagen op het luchtledige gegrond zijn.

Net Balkenende,...je zegt verdomd veel,...maar toch verdomd weinig.

En @ cyan_circle,.....moet ik nu iedere letter van mij op 't Synthforum laten corrigeren??? Ik spuw gewoon mijn gal,...en als er hier en daar wat kleine foutjes te vinden zijn,...dan zij het zo. Mijn grammaticaal niveau ligt iig een stuk hoger dan de helft van de (toch zeer aardige) mensen die hier rond dwalen. Maar dat doet er niet toe. En NIEMAND,...is een taal helemaal meester,...vooral doordat talen leven.

Taal evolutie.

Re: Re: Vraag aan hiphop producers

Re: Re: Vraag aan hiphop producers

Origineel geplaatst door C738
Ik denk dat het dezelfde reden is als waarom piloten hun vliegtuig een kist noemen en criminelen pistolen blaffers noemen.

Geen idee. Ik ken een jongen die 'beats' maakt en die gaat echt voor loops. Hij sampled gekraak en geruis uit platen om het meer atmosfeer te geven.
Ik zal hem eens vragen waarom.

-C-

yo yo c man die gast is echt vet en ja het geeft een bepaalde sfeer dat gekraak en geruis heerlijke beats ook die hij maakt

Leuk geprobeerd vrind. Maar je weet dondersgoed dat ik met wereld taal bedoel dat je in Turkije als buitenlander niet verder komt dan het vliegveld met je Chinees of Spaans. Als men jou in Duitsland niet verstaat,...en je bent het Duits niet meester,...welke taal hanteer je dan? En in Indonesië,...en de Verenigde Arabische Emiraten???? Spreek jij de gemiddelde Iranees maar aan in 1 van de door jou aangegeven talen.

Niet snugger komen spelen chef. Chinees is alleen maar een wereldtaal door het enorm aantal Chinezen op aarde,...en Spaans 9 v.d. 10 keer alleen in de landen waar het de voertaal is.

En je hebt het HEEl mooi aangegeven. Woorden als 'vaardigheden', 'ritmes' en 'steun' (props heeft trouwens een andere betekenis) klinken inderdaad niet even funky als de Engelse equivalenten. Dat is nou eenmaal iets waar vele mensen zich in kunnen vinden. De meeste artiesten,...kunstenaren of andere mensen die ruim van geest zijn, laten zich niet beperken door taalbarrieres.

Als jij denkt dat het gebruik van die Engelse woorden alleen maar te verklaren is vanuit Subcultuur ben je wel heel "narrow minded" chef. Het grappige is dat je imho alleen maar meer verstrikt raakt in een web van jou theorieën die volslagen op het luchtledige gegrond zijn.

Net Balkenende,...je zegt verdomd veel,...maar toch verdomd weinig.

Toch leuk om te zien hoe jij alles uit mijn tekst haalt behalve de kern, en vervolgens vrolijk negeerd om de discussie aan te gaan door mijn vragen niet te beantwoorden. Ook lijk je niet bij machte bent om mijn ongelijk inzake subcultuur aan te tonen. En jij vergelijkt mij met Balkenende? De pot verwijt de ketel...

De meeste artiesten,...kunstenaren of andere mensen die ruim van geest zijn, laten zich niet beperken door taalbarrieres.

Welke taalbarrières? Is er binnen het Nederlands een taalbarrière dan?

-) Ja Mr. Narrow,...als de jeugd (Die voor de verdere verzorging en ontwikkeling van de taal moet zorgen) het een verrijking van de taal vindt,..dan zijt dat zo. Het beperkt zich heus niet tot JOUW vocabulaire. Het is toch ONZIN om jouw mening te verkondigen als den ENige waarheid...

-) Dan zal ik jouw vragen eens beantwoorden,...als de gemiddelde reclame maker Engels gebruikt in zijn wasmiddel,...auto en weet-ik-veel-wat-voor ads,...hoe verklaar jij dan jou "sub-cultuur onderbouwing"? Die zijn over het algemeen toch gericht op de average Nederlander,..niet de underground hiphop of andere sub-cultuur?

-) En ja,...zelfs Spaans wordt gebruikt in onze dagelijkse dialogen.

-) Ik bedoeldde met taalbarrieres trouwens uitdrukkingen en woorden in een vreemde taal utiliseren ondanks vreemde en onbegrip tonende blikken van mensen zoals jij...:biertje:

En waarom gebruiken reclame makers dan dat Engels? Om de jong over te komen. Waarom jong? Omdat jeugd een prima doelgroep is. Waarom dan Engels? Omdat de jeugd die taal te pas en te onpas bezigt. Waarom bezigt de jeugd die taal? Subculturele invloed.

En waarom ben ik nu weer 'narrow minded'? Moet dat een belediging zijn? Ik trek dingen in twijfel en zoek verklaringen, dat is toch niet echt 'nauw van geest'? Als er al iemand binnen deze discussie een krap brein heeft, dan zal die eer jou ten deel vallen, omdat jij dingen die ik zeg als het verkondigen van waarheden ziet.

Ik ben voorlopig gedaan met dit gesprek.

Beats, Tape, Crib..

Beats, Tape, Crib..

Het is jargon... zo simpel als wat. Dat het geen compositie genoemd wordt.. is omdat het geen compositie IS. Beats loopen vaak tot in de oneindigheid.. en vergeet niet dat er (oneindig veel) meer hiphop is dan wat je op MTV ziet/hoort..

Rappers schrijven zelf hun 'lines'.. en rappen die over een beat heen.. je komt zovaak tekst van een of andere rapper tegen 'over' beats van anderen.. luister maar eens naar Funkmaster Flex of iets dergelijks. Die twee zaken staan los van elkaar.. en dat is in andere muziek slechts heel zelden het geval.

Waarom de term 'beats'.. da's een beetje een domme vraag imho.. het is tenslotte gewoon de term die men er aan gegeven heeft.. net als 'tape' ("rewind the tape") wanneer het eigenlijk om vinyl gaat.. en 'crib' wanneer ze het over hun huis hebben..

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back