geen talent? en dan?

cloudman

ex nihilo creatum ens
Stel: je hebt geen knijt talent, en je weet het! Waar kan je nog geraken met muziek?

Een beetje een rare vraag, maar een beetje een nadere verklaring:
Je hebt dus geen talent, en weet het van jezelf. Toch heb je een comfortabel studiootje bijeengespaard.
Zou je toch nog kunnen een degelijk trackje op de wereld zetten?
Kan het met studie en oefening ook bereikt worden?

Ik lees hier zo dikwijls: het gaat om de schilder, niet de kwast en de verf. Klopt dit? altijd?

Owkee, het hoeft niet gezegd dat je zonder talent wel beroemd kan worden :dubbel: :stupid

Kan je zonder talent dus wel je ei kwijt?
Eens benieuwd wat jullie mening is. En of je vindt van jezelf dat je talent hebt?
Ik wil het graag weten :)

(Ik heb niet echt iets gevonden dat hier echt over ging via de zoekfunctie)

ik zou niet weten waarom je t uberhaupt zou proberen. Er zijn kansrijkere carriere paden. Bovendien lijkt t me handig je talenten (die je dan wél hebt) te benutten.

Verder denk ik dat talent zeker nodig is om niveau te halen om iets te bereiken in de muziek. Dat hoeft niet alleen talent te zijn om melodietjes te verzinnen, mix talent bijvoorbeeld is ook n leuke.

Niet dan? Zonder talent blijf je prutsen, en zal je niet in je eentje tot iets komen, denk ik. Prutsen kan ook leuk zijn.

oke, misschien blijf je prutsen. en dat kan idd leuk zijn.
Voor de rest, idd, talenten die men heeft ontwikkelen...

maar het hoeft niet noodzakelijk om een carriere op te bouwen.
als je één keer in je leven een trackje wil maken waarop een dansvloer uit de bol gaat...
zou dit kunnen lukken? Dat is één ding.

aan de andere kant, pingelen is gewoon leuk, idd, en als je daaraan voldoening hebt,
dan hoeft de rest van de discussie eigenlijk niet eens :D

Re: geen talent? en dan?

Origineel geplaatst door cloudman
Stel: je hebt geen knijt talent, en je weet het! Waar kan je nog geraken met muziek?

Een beetje een rare vraag, maar een beetje een nadere verklaring:
Je hebt dus geen talent, en weet het van jezelf. Toch heb je een comfortabel studiootje bijeengespaard.
Zou je toch nog kunnen een degelijk trackje op de wereld zetten?
Kan het met studie en oefening ook bereikt worden?

Ja en nee. Lang verhaal, eigenlijk. Ik denk dat een hele hoop mensen die vroeger met Amiga ProTracker of zo begonnen 't gewoon op een schijfje kregen van een vriend van een vriend e.d. en toen wat rond begonnen te klooien. Je weet wel, scheten, boeren of geblaf opnemen, en dan Vader Jacob spelen met drums eronder. Als het bleef plakken gingen ze er mee verder, en zo leer je door te rippen, te analyseren van andere (muzikalere) tracks hoe je truukjes moet uitvoeren - akkoordovergangen e.d.

Zo ook met Fasttracker. Zo (ongetwijfeld) ook met Fruityloops en Reason, al zijn deze progs wel een paar factoren complexer. Het helpt natuurlijk wel dat beiden met voorbeeldsamples kwamen, die je bij ProTracker en FT2 allebei overal van af moest strippen.

Ik denk dat iets dergelijks ook in het gabbertijdperk is gebeurd - een hoop mensen zonder echt formele muzikale achtergrond (en nee, da's ook geen talent - maar weer een kwestie van training ;) ) zullen gestart zijn met een tracker omdat ze de muziek gewoon gaaf vonden. Op het moment dat de rest van de scene ze respecteerde zouden ze misschien op hardware overstappen. Maar op dat moment hadden ze al hard gewerkt - creation is 90% perspiration and 10% inspiration - en was de overstap te doen. Noem je dat talent, als je het zelf hebt ontwikkeld? Het kan gewoon het harde werk en de oefening zijn, maar "een beetje gevoel" er voor hebben werkt natuurlijk ook goed. Al hoef je daar bijvoorbeeld niet zoveel mee te doen, da's gewoon een kwestie van genetica en interesses.

Ik lees hier zo dikwijls: het gaat om de schilder, niet de kwast en de verf. Klopt dit? altijd?
Over het algemeen misschien wel.

Maar: gebrek aan talent kun je verbergen door in plaats van echt te componeren listig de remix-functie te gebruiken. Gebrek aan sounddesign kun je verdoezelen door een top-VA te kopen en gelijk een gelikte soundset :). Gebrek aan sample-creativiteit kan opgelost worden door goede sample-cd's. Melodie wordt al wat lastiger, maar daar valt ook nog wel mee te goochelen (Korg Karma? ;) ). Mastering? Doet de plugin wel.

Het punt is dat je dan nog steeds werk moet doen om het te doorgronden. Puur geld erin pompen helpt dan niet alleen, je moet wel bereid zijn om toch minimaal uit te vinden wat je moet hebben en hoe je het gebruikt.

Owkee, het hoeft niet gezegd dat je zonder talent wel beroemd kan worden :dubbel: :stupid

Kan je zonder talent dus wel je ei kwijt?
Ligt eraan wat dat ei is. Als je geen talent hebt maar je hebt wel de drang om muziek te maken, tuurlijk; het kan frustrerend zijn dat je niet gelijk krijgt wat je wil, maar daar leer je van. Als je geen talent hebt maar gewoon denkt "verrek, maar een studio kopen want dan ben ik cool en stroomt de poen wel weer binnen", dan kun je beter een andere hobby kiezen, zeker als je er geen moeite voor wil doen.

Eens benieuwd wat jullie mening is. En of je vindt van jezelf dat je talent hebt?
Ik wil het graag weten :)
Ik weet het niet. Ik krijg het vaak te horen van wel, al denk ik zelf dat dat overschat wordt; zo goed ben ik nou ook weer niet, en even indruk maken is easy voor publiek dat het wel bewondert maar niet ambieert (lees: vrienden en bekenden). Er zijn genoeg dingen die ik aan mezelf kan verbeteren en zou willen verbeteren, en dat zou m'n eventuele talent gewoon meer uitbuiten dan dat ik dat nu doe.

Talent kan je een voorsprong geven. Als je geen gevoel voor ritme hebt en je 't ook niet "aan kan leren" (dansen is iets wat je bijvoorbeeld kan leren, ook al heb je misschien initieel geen gevoel voor ritme) kom je al niet zo ver met muziek. Als je niet kan horen als iets vals is maar je het wel kan leren om het te ontdekken is er hoop; hoor je het niet en leer je het niet aan, tja..dan moet je IDM gaan maken :P. Muziek is zoveel tegelijk, en zeker electronische muziek waar je als enkeling een hele hoop jassen aan moet trekken; je zult misschien niet overal talent voor hebben, maar doorzettingsvermogen doet een hoop goed.

En lukt het niet; tja, niemand zegt dat je het -moet- opgeven. Alleen moet je er niet mee beginnen om beroemd of rijk te worden. Denk ik dan.

Re: geen talent? en dan?

[/B]

Dat ligt er maar aan.... zou shumacher in een daf de formule 1 kunnen winnen?

Origineel geplaatst door 6 trak
vraag jezelf eerst eens 1 ding af: waar meet jij (je eigen) talent mee?
waarom denk je het niet te hebben? jaag je soms bepaalde dingen na waarvan jij denkt dat dat het is?

Het moet niet perse over mij gaan he ;)
Er zijn zat beginners die denken "ik maak even snel een hitje, welke supersynth moet ik kopen".
Vragen die zich wel eens af of het de moeite is om in het ruime, diepe sop te springen en echt
te gaan graven en onderzoeken of ze talent hebben?

on the other hand, is dat wel nodig, en ging het niet om plezier, vermaak, hobby?
misschien verzamel je gewoon synths als hobby :)
alle tr's, alle dx'en, alle...

Goeie vraag wel: waar meet je talent aan af?

hmm, succes van je tracks? kritiek van anderen?
verkoopbaarheid?
of je tracks gelijken op die van anderen?

zijn allemaal mogelijkheden, maar meestal blijft het bij kritiek en reacties van anderen toch?
En heel belangrijk, of je zelf iets maakt waar je tevreden van bent.

Wat mezelf betreft: ik vermoed het niet te hebben, idd, maar dat gaat me lekker niet
tegen houden om toch met muziek bezig te zijn/ voort te doen :D
de reden dat ik dat denk? ongeduldigheid, slechte tracks, weinig resultaat...
maar dit is eigenlijk een beetje naast de kwestie ;)

Re: Re: geen talent? en dan?

Re: Re: geen talent? en dan?

Origineel geplaatst door Yoozer

Ik denk dat iets dergelijks ook in het gabbertijdperk is gebeurd - een hoop mensen zonder echt formele muzikale achtergrond (en nee, da's ook geen talent - maar weer een kwestie van training ;) ) zullen gestart zijn met een tracker omdat ze de muziek gewoon gaaf vonden. Op het moment dat de rest van de scene ze respecteerde zouden ze misschien op hardware overstappen. Maar op dat moment hadden ze al hard gewerkt - creation is 90% perspiration and 10% inspiration - en was de overstap te doen. Noem je dat talent, als je het zelf hebt ontwikkeld? Het kan gewoon het harde werk en de oefening zijn, maar "een beetje gevoel" er voor hebben werkt natuurlijk ook goed.

Da's juist talent....dat je met iets simpels als Fasttracker toch muziek kunt maken die door vele andere mensen ook goed vonden wordt...

Anywho.....

Als je maar lol hebt....als je zelf maar geniet van het maken van muziek....en oefening baart kunst...een hoop clichés,maar o zo waar...:)

En hoe meet je talent ? Tja....da's net zo'n vraag als wat is kunst ? Blijft erg subjectief....

gewoon proberen en veel knutselen en het talent groeit wel. Hoop ik toch =( Natuurtalenten (mensen die van in de wieg al guitar speelden) zijn hier zeldzaam, vrees ik. ..Of... iemand een natuurtalentje hier?

Tja.. meeste zal ook wel gezegt zijn. Mensen moeten tegenwoordig ook eens wat minder nadenken en gewoon doen! Volg gewoon je gevoel,hart,ingevingen etc... Je kunt wel gaan nadenken zou ik talent hebben ja of nee,schiet niet op. Als je daadwerkelijk nooit wat op papier hebt gezet of nooit verder komt verdiep je dan eens in wat bijscholing. Maar als het allemaal echt niks word dan zou ik me geld lekker ergens anders gaan verbrassen.

Ga gewoon muziek maken en als je lui bent,ga eens een paar keer per week sporten en zorg dat je lekker fit bent en de energie hebt om je ideetjes uit te werken.

En nogmaals overal moet je hard voor werken wil je wat bereiken etc... Als je er geen flikker voor doet moet je je ook nie gaan afvragen waarom je tracks nooit afraken(not personal) Tja.. vraag jezelf ook eens waarom je voor muziek hebt gekozen. En bepaalde mensen eisen vaak teveel van zichzelf,mijn tip hou dit wel op een normaal peil. Je moet er denk ik ook feeling voor hebben en willen. Ik kan niet bepalen of je talent hebt,maar als je over deze vraag al gaat nadenken,mischien moet je jezelf eens afvragen waarom je dan uberhaupt muziek maakt. Gewoon muziek gaan maken!
Er zullen maar weinig de top bereiken,wel die mensen die altijd gedreven,gemotiveerd bezig zijn met hun DING en er tevens keihard voor werken omdat ze er gewoon plezier aan hebben. Uiteraard zijn er ook dingen te leren... maar feeling heb je of heb je niet.

Tja talent volgens mij ook iets subjectiefs ja.. Als je iets kan overbreng naar anderen toe heb je dan talent? Als je niet kunt mixen maar wel vette grooves inelkaar kunt draaien heb je dan talent etc....

Echte talent zullen er maar weinig zijn,mensen die gewoon doen en achteraf de meest fantastische dingen maken. Maar hoeveel van deze mensen zullen er bestaan. Tja.. talent. Overal moet je gewoon wat voor doen en langzaam jezelf perfectioneren. Maar als je werkelijk nooit een melody kunt bedenken een vette groove of je hebt amper inspiratie ideeen etc.. dan zou ik zeker wat anders gaan doen. Diverse dingen zijn gewoon te leren uiteraard maar bepaalde dingen zoals feeling etc... zul je toch gewoon moeten hebben. Maar wat versta je zelf onder talent? Gewoon je ding doen en lekker je eigen weg volgen,weet wat je wil en laat een ander aan de kant maar lekker zeiken.

Ik denk ook dat mensen die Talent hebben ook beter hun eigen weg kunnen volgen,weten wat goed is invloed heeft en aanspreekt etc... Heb je wel obstakels,schrijf ze op en werk er aan net zolang tot het volledig beheerst. Verder zoekt iedereen het maar uit,doe wat je wil!

amen.

Laatst gewijzigd:
Het moet niet perse over mij gaan he ;)
Er zijn zat beginners die denken "ik maak even snel een hitje, welke supersynth moet ik kopen".
Vragen die zich wel eens af of het de moeite is om in het ruime, diepe sop te springen en echt
te gaan graven en onderzoeken of ze talent hebben?

on the other hand, is dat wel nodig, en ging het niet om plezier, vermaak, hobby?
misschien verzamel je gewoon synths als hobby :)
alle tr's, alle dx'en, alle...

Goeie vraag wel: waar meet je talent aan af?

hmm, succes van je tracks? kritiek van anderen?
verkoopbaarheid?
of je tracks gelijken op die van anderen?

zijn allemaal mogelijkheden, maar meestal blijft het bij kritiek en reacties van anderen toch?
En heel belangrijk, of je zelf iets maakt waar je tevreden van bent.

Wat mezelf betreft: ik vermoed het niet te hebben, idd, maar dat gaat me lekker niet
tegen houden om toch met muziek bezig te zijn/ voort te doen :D
de reden dat ik dat denk? ongeduldigheid, slechte tracks, weinig resultaat...
maar dit is eigenlijk een beetje naast de kwestie ;)

Kritek van anderen is ook maar vaak hoe de wind waait. Stuur gewoon eens wat demos op dan zul je het vanzelf wel horen. Vraag jezelf eens af waarom een radio jouw track zou moeten laten horen en waarom mensen jouw track zouden gaan kopen,waarom de dj jouw plaat zou gaan draaien. Gaat erom dat je achter je eigen dingen staat en tevreden bent!wat een ander zegt kun je meenemen en het is aan jouw wat je ermee gaat/wilt doen,thats it.

Origineel geplaatst door ikke
gewoon proberen en veel knutselen en het talent groeit wel. Hoop ik toch =( Natuurtalenten (mensen die van in de wieg al guitar speelden) zijn hier zeldzaam, vrees ik.

Da's wat ik ook denk. Je hebt op deze wereld een klein percentage mensen die echt een song kunnen schrijven (en volgens mij heb je dit, of heb je dit niet, daar zit voor mij het talent). Mochten deze personen de enige zijn die muziek maakten, zou het synthforum heel erg leeg zijn.

Zolang je het zelf graag doet, zie ik het probleem niet echt.

talent is volgens mij een versnelde vorm van aanpassing
in principe is het meestal mogelijk om als mens dingen te leren, ook een muziekstuk maken wat mensen raakt is te leren
het talent zit hem dan in de snleheid en gemakkelijkheid waarmee je dat doet
en hoe meer je dus leert in een bepaalde periode hoe verder en makkelijker je ontwikkelt in dat gebied en hoe vaker het dus DOOR ANDEREN als talent wordt bestempeld....'

dus....

Daar lijkt het een beetje op neer te komen Yellmore, de snelheid ja. Bij sommige mensen maakt het niet uit wat je ze geeft, ze doen er iets muzikaals mee. Dat vind ik ook een vorm van muzikaal talent.

Maar als je interesses ergens zeer sterk voor zijn, en dan niet voor een week-ie uiteraard, is dat dan ook een talent? of gewoon affiniteit hebben met ...? Of wellicht passie voor iets? het lijkt mij dat deze zaken een beetje samen in een huis wonen.

verder sluit ik me aan bij Yoozer wegens gebrek aan schrijftalent :D

Ik ken nog een andere uitdrukking: 'Oefening baart kunst'.
Deze is misschien wel belangrijker dan talent.

Het woord talent wordt vaak ook maar onterecht gebruikt. Talent heb je als je een echte uitschieter bent die stukken beter presteerd dan de rest. Maar de meeste 'talenten' zijn er gewoon gekomen door veel te oefenen en tijd te investeren. Voor hun geld dat hun motivatie gewoon erg hoog is. Ze zitten ook op een nivo dat voor iedereen haalbaar is mits ze maar genoeg toewijding hebben. Aan het laaste ontbreekt het meestal.

Idd, genoeg mensen met talent die er niets mee doen, en genoeg mensen met minder talent die er keihard aan werken en toch de top bereiken.. (de top is relatief natuurlijk)

Maar, cloudman, als je nou zelf een trakje van je post, dan zeg ik wel of je talent hebt! :)

Iedereen heeft ergens talent voor. Gaat er alleen om dat de externe factoren zodanig zijn dat deze talenten ook naar voren komen. Er schuilt bijvoorbeeld een briljant formule 1 coureur in mij. Alleen er zijn maar 22 van die auto's, dus ik kan me niet ontplooien.

Dat zelfde met muziek en geluid. Misschien heeft iemand wel de perfecte eigenschappen voor een mastering engineer. Maar als je enkelt de drums wil of bespelen zal het er nooit uit komen.

Origineel geplaatst door Yawgmoth
Er schuilt bijvoorbeeld een briljant formule 1 coureur in mij. Alleen er zijn maar 22 van die auto's, dus ik kan me niet ontplooien.

Misschien Nascar? De auto heb je al ;)

-C-

Ik zeg: Malcolm McLaren
millo.gif

Origineel geplaatst door Pjotr G
ik zou niet weten waarom je t uberhaupt zou proberen. Er zijn kansrijkere carriere paden. Bovendien lijkt t me handig je talenten (die je dan wél hebt) te benutten.

Verder denk ik dat talent zeker nodig is om niveau te halen om iets te bereiken in de muziek. Dat hoeft niet alleen talent te zijn om melodietjes te verzinnen, mix talent bijvoorbeeld is ook n leuke.

Niet dan? Zonder talent blijf je prutsen, en zal je niet in je eentje tot iets komen, denk ik. Prutsen kan ook leuk zijn.

volledig mee eens. zijn maar zat mensen die hun synths helemaal verbruiken maar geen hol van muziek afweten. gewoon scheuren met die bak en klaar...

Back