Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Alles aan een draaiorgel is gewoon verkeerd, zelfs de naam al.Draaiorgel is de basis van mechanische / machinale dansmuziek. En verdient meer respect. Het zou helpen als ze wat ander muziek ermee speelden.
Er is een Vlaamse docu over Dansorgel. Heel interessant. De draaiorganist (?) draaier (?) als voorloper van de DJ.
Ik vind de muziek vaak niks maar de apparaten zelf fascineren me. Zeker als ze ook violen hebben.
Al die gear zijn onschuldige dingen op zich, het zijn de producers die ermee maken.
Nee, want dan was dit wel het draaiorgelforum.nl geweestDraaiorgel is oa de voorloper van de sequencer en het multi-timbrale keyboard. Iedereen zou er minstens een thuis moeten hebben staan.
Je noet gewoon eens The Sound Of Belgium (2012) bekijken - dat is toch wel verplichte kost voor electronische muziek liefhebbers. Begint met wat historie over Decaps orgels en danshallen en dan door via Popcorn en New Beat, met op het einde van de docu een orgel dat een versie afspeelt van Universal Nation van Push (best wel een trance classic). Linkje hierna naar een full versie op YouTube met spaanse subtitels, niet alle versies op YouTube spelen af t/m het uiteinde en daar gaat het om in mijn antwoord. Als je de docu niet wil afzien (wel de moeite waard!) skip dan meteen naar 1:19 wanner het volume langzaam opkomt in de achtergrond samen met de aftiteling.Ze moeten gewoon eens wat nieuw repertoire voor draaiorgels maken. Diepe trance en synthwave ofzo.
We zouden d.m.v. Crowdfunding draaiorgels kunnen opkopen om vervolgens deze te vernietigen op een "sloop een draaiorgel bijeenkomst" ?Ik geloof dat ik wel iets heb aangeboord hier met mijn draaiorgel dysforie. Hier moeten we iets mee.
Ik mis in die documentaire wel een hoofdstukje over Joe Berluck. Want als we het dan toch over Belgische muziekuitvindingen hebben en de overgang van Decaporgels naar disco's, kan je de uitvinder van de discobar (2 draaitafels met een mengpaneel om naadloos en continu de muziek te kunnen mixen) toch niet overslaan. Dat viel dan ook nog eens samen met de populariteit van de western thema cafés, ook nog wel een stevige factor in het verspreiden van de danscafé's destijds. (hij liet veel van de apparatuur die je hier ziet custom bouwen bij SBR (ook Belgisch) op zijn specs. Dus neen, dat mengpaneeltje dat je net ziet is geen vroege Rodec ofzo maar komt eerder. Eind jaren '60. Natuurlijk werd er al multitrack gemixt in studio's dankzij Les Paul, maar als methode van livemuziek voor een danscafé was het nieuw. Je had liveorkesten, jukeboxen en Decaps. En "iemand die plaatjes draaide". En dan kwam Joe met zijn continue stroom muziek (en zijn zwoel erotische stem die hij later nog commercieel ingezet heeft maar dat is weer een heel ander verhaal).Je noet gewoon eens The Sound Of Belgium (2012) bekijken - dat is toch wel verplichte kost voor electronische muziek liefhebbers. Begint met wat historie over Decaps orgels en danshallen en dan door via Popcorn en New Beat, met op het einde van de docu een orgel dat een versie afspeelt van Universal Nation van Push (best wel een trance classic). Linkje hierna naar een full versie op YouTube met spaanse subtitels, niet alle versies op YouTube spelen af t/m het uiteinde en daar gaat het om in mijn antwoord. Als je de docu niet wil afzien (wel de moeite waard!) skip dan meteen naar 1:19 wanner het volume langzaam opkomt in de achtergrond samen met de aftiteling.
The Sound of Belgium (sub espanol)
Wiki: The Sound of Belgium
Pffff gewoon jaloers omdat een Decap orgel een betere kickdrum heeft dan een 909.Hallo... dit is een Synthesizer forum, geen draaiorgel fanclub
Pas op he, anders ga ik hier doedelzak muziek postenPffff gewoon jaloers omdat een Decap orgel een betere kickdrum heeft dan een 909.
Dan maak je modular gebruikers jaloers omdat die doedelzak een betere drone heeft.Pas op he, anders ga ik hier doedelzak muziek posten
Wintergatan is cool! 'k Zat gisteren toevalllig op z'n youtube channel te neuzen. Die gast snapt ongetwijfeld de historisch-culturele waarde en fantastische complexiteit van draaiorgels en andere automatische speelmechanieken die zijn uitgevonden in de 19de eeuw. heheExcentrieke instrumenten om de discussie iets te verbreden (binnenkort bij Behringer?).