Samplers. Welke heb je nog en waarom?

Momenteel heb ik even geen sampler.
Het liefst zou ik een Akai Force willen, maar deze is financieel toch te gortig voor me.
De Roland SP-404 MKII of Roland Verselab zouden eventueel nog wel tot de mogelijkheden kunnen behoren.
Net als de Akai MPC One.
Momenteel neig ik toch wat naar de Verselab (alhoewel dat meer een workstation is dan een sampler).
Wie heeft hier eigenlijk ervaringen mee?

Momenteel heb ik even geen sampler.
Het liefst zou ik een Akai Force willen, maar deze is financieel toch te gortig voor me.
De Roland SP-404 MKII of Roland Verselab zouden eventueel nog wel tot de mogelijkheden kunnen behoren.
Net als de Akai MPC One.
Momenteel neig ik toch wat naar de Verselab (alhoewel dat meer een workstation is dan een sampler).
Wie heeft hier eigenlijk ervaringen mee?
En een 2e hands Force?

Daar zoek ik weleens naar.
Maar blijft momenteel toch teveel boven mijn budget helaas.

Was er trouwens ook niet iets met de ontwikkeling van de firmware van de Force?
ik zie ze soms voor redelijke prijzen voorbij komen, maar elk budget heeft grenzen gelukkig (alles direct kunnen kopen maakt niet gelukkig). Klopt, Akai maakt ze volgens mij niet meer (als ik het goed heb), wat niet betekent dat ze dat nooit meer doen, ze hebben de APC ook weer in productie genomen na een jaar oid:

Maar de firmware wordt nog wel onderhouden en recentelijk ook nog geüpdatet.

Ik heb sinds kort de 1010music Nanobox Tangerine. Ik ben niet echt thuis in sampling maar ik vind het wel een leuk en handig bakje. Touchscreen en multisampling zijn praktisch. Heeft wel wat beperkingen (slechts twee effecten delay/reverb, sequencer is heel basic,...) maar ik heb er al veel plezier mee gehad. Gekocht bij Thomann voor 349 euro en ik denk dat ze binnenkort bij Black Friday terug voor die prijs de toonbank zullen overgaan.

Ik heb sinds kort de 1010music Nanobox Tangerine. Ik ben niet echt thuis in sampling maar ik vind het wel een leuk en handig bakje. Touchscreen en multisampling zijn praktisch. Heeft wel wat beperkingen (slechts twee effecten delay/reverb, sequencer is heel basic,...) maar ik heb er al veel plezier mee gehad. Gekocht bij Thomann voor 349 euro en ik denk dat ze binnenkort bij Black Friday terug voor die prijs de toonbank zullen overgaan.
Nice. Ik had de lemondrop, maar kon geen vriendjes worden met die synth.
Vooral omdat ik granular niet 'begrijp' (hoe je daar iets moois uit kunt halen) blijkbaar.
En ik was niet zo'n fan van het formaat (te klein voor m'n grote handen).
Wordt die van jou ook zo warm als je hem een tijdje gebruikt?

Nice. Ik had de lemondrop, maar kon geen vriendjes worden met die synth.
Vooral omdat ik granular niet 'begrijp' (hoe je daar iets moois uit kunt halen) blijkbaar.
En ik was niet zo'n fan van het formaat (te klein voor m'n grote handen).
Wordt die van jou ook zo warm als je hem een tijdje gebruikt?
Ja, de mijne wordt ook lekker warm. Ik ga hem deze winter kunnen gebruiken als kacheltje :D Het kleine formaat heeft idd zijn nadeel maar ook zijn voordeel (hij is lekker compact en overal mee te nemen). Ik heb via Juno.co.uk de battery case aangeschaft (nergens anders te verkrijgen in Europa) maar die houdt het geen uren vol. Maar ik ben er wel tevreden mee... zoals ik hierboven al heb geschreven is het multisamplen wel cool. En als je er een midi controller aanhangt ben je niet enkel afhankelijk van de twee draaiknoppen op de nanobox. Ik begrijp wel waarom jullie geen vriendjes zijn geworden, van de nanoboxjes zou ik ook enkel maar de Tangerine aanschaffen.

Ik heb een vrij luxe USB hub (CalDigit) maar het leuke is dat daar ook een converter (waarschijnlijk geen topper) inzit die gaat helemaal tot 16bit/8kz. Dus dat geeft reden om eens even te samplen en kijken wat eruit komt. Ik heb nu even op 32.000, 16bit een Akai rythem Wolf gesampled.

Screenshot 2025-09-03 at 12.17.48.png

En zo klinkt 8Khz op 16bit, dus wellicht heeft een ieder met een usb hub beschikbare converter wel een geinige sample tool.

Ja ik heb me verder niet verdiept in hubs maar vind het wel apart dat ie zo laag in hrz gesteld kan worden.

Die 8000 Hz is gewoon een standaard waarde.
Wordt al vele jaren gebruikt in hardware en software.

8k.png

ja klopt, maar elke dac klinkt weer anders. Machinedrum UW had ook zo'n optie maar was niet echt een old skool a/d converter zeg maar. Met ableton kun je niet zo laag hoor..
Mijn punt is meer dat ik geen hoogwaardige converter verwacht in een usb hub dus dat vind ik juist het experiment waard. In je computer hz veranderen vind ik niet zo heel interessant.

Ik kan niet echt een apart A4000/A5000 topic vinden, dus dan maar hier:

Na jarenlang Akai samplers te hebben gebruikt, kon ik echt niet wennen aan de UI van de A4000. Die heb ik dan ook snel verkocht. De effecten waren wel goed trouwens.

Ik kan niet echt een apart A4000/A5000 topic vinden, dus dan maar hier:

Na jarenlang Akai samplers te hebben gebruikt, kon ik echt niet wennen aan de UI van de A4000. Die heb ik dan ook snel verkocht. De effecten waren wel goed trouwens.

Die draaiknoppen waren een ramp, ik was meer tijd bezig met de foute waardes proberen te herstellen dan daadwerkelijk op hetgene uitkomen waar ik ze wilde hebben.
Wel veel muziek mee gemaakt, want ik had niks anders, geld was al uitgegeven. Idd goeie effecten, uitgebreide bak waar je echt alles mee kon doen.

De A3000 is enige rack sampler die ik ooit gehad heb.
Weet nog dat als ik er vinyl mee samplede dat dat erg goed klonk.

De samplers die ik nu nog heb, Waldorf Quantum, powerfull sampler met analoge filters met velocity en roundrobin zones.

De Casio SK1, 1 gemodde met glitch breakout en, clock divider en midi. De ander moet ik de midikit nog in bouwen en een breakout.
Heb mijn Ensoniq Mirage weggedaan want de sk1 is minstens zo rauw.

De OP1 en OP1 field. Lekker simpel samplen met toch zijn eigen sound. De field kan dacht ik multi of 2 samples laden maar heb dat nog niet geprobeerd.

Mijn main sample workstation is de Pioneer SP16 met een geweldige sound en vloeiende UI en een heerlijk analoog filter.

Back