Re: Re: geen talent? en dan?
Re: Re: geen talent? en dan?
Origineel geplaatst door Yoozer
... creation is 90% perspiration and 10% inspiration - en was de overstap te doen. Noem je dat talent, als je het zelf hebt ontwikkeld? Het kan gewoon het harde werk en de oefening zijn, maar "een beetje gevoel" er voor hebben werkt natuurlijk ook goed. Al hoef je daar bijvoorbeeld niet zoveel mee te doen, da's gewoon een kwestie van genetica en interesses.
....
Maar: gebrek aan talent kun je verbergen door in plaats van echt te componeren listig de remix-functie te gebruiken. Gebrek aan sounddesign kun je verdoezelen door een top-VA te kopen en gelijk een gelikte soundset
. Gebrek aan sample-creativiteit kan opgelost worden door goede sample-cd's. Melodie wordt al wat lastiger, maar daar valt ook nog wel mee te goochelen (Korg Karma?
). Mastering? Doet de plugin wel.
Het punt is dat je dan nog steeds werk moet doen om het te doorgronden. Puur geld erin pompen helpt dan niet alleen, je moet wel bereid zijn om toch minimaal uit te vinden wat je moet hebben en hoe je het gebruikt.
goeiemiddag Yoozer!
Dat was weer een van je grote uitgebreide "in-depth"- antwoordjes

Ik heb er dus iets uitgehaald om op te reageren.
Ik denk ondertussen dat je ook zonder "echt talent" een heel eind komt en idd met het nodige werk:
studeren, oefenen, uitproberen, luisteren, spelen.
Heb je echter ABSOLUUT geen gevoel voor ritme, je bent heel erg toondoof en zo van die zaken...
dan gaat er veel mogen gebeuren, maar ver ga je het toch niet brengen dan denk ik.
"echt talent" kan er volgens mij wel voor zorgen dat iemand zich nog verder onderscheid.
Misschien kan iedereen leren piano-spelen... maar enkel de echt getallenteerden laten dat stukje Chopin
tot leven komen alsof het door die knoert zelf zou gespeeld zijn.
Waarschijnlijk is dit met electronische muziek hetzelfde: met voldoende hard werk en een beetje aanleg
raak je al heel ver, maar als echt talent zul je veel verder geraken, denk ik dan.
Daarover ook meer in de thread
"muzikale genieën uitgestorven?"
er is dus ook een onderscheid te maken volgens mij tussen een beetje aanleg en talent.
Origineel geplaatst door justin
...
En nogmaals overal moet je hard voor werken wil je wat bereiken etc... Als je er geen flikker voor doet moet je je ook nie gaan afvragen waarom je tracks nooit afraken(not personal) Tja.. vraag jezelf ook eens waarom je voor muziek hebt gekozen. En bepaalde mensen eisen vaak teveel van zichzelf,mijn tip hou dit wel op een normaal peil. Je moet er denk ik ook feeling voor hebben en willen. Ik kan niet bepalen of je talent hebt,maar als je over deze vraag al gaat nadenken,mischien moet je jezelf eens afvragen waarom je dan uberhaupt muziek maakt. Gewoon muziek gaan maken!
Er zullen maar weinig de top bereiken,wel die mensen die altijd gedreven,gemotiveerd bezig zijn met hun DING en er tevens keihard voor werken omdat ze er gewoon plezier aan hebben. Uiteraard zijn er ook dingen te leren... maar feeling heb je of heb je niet.
...
Tja talent volgens mij ook iets subjectiefs ja.. Als je iets kan overbreng naar anderen toe heb je dan talent? Als je niet kunt mixen maar wel vette grooves inelkaar kunt draaien heb je dan talent etc....
ik kan me ook wel vinden in jouw post, justin. die feeling is een beetje die aanleg denk ik waar ik het over had.
en idd wederom: motivatie en arbeit
Origineel geplaatst door Synthesizer11
Zolang je het zelf graag doet, zie ik het probleem niet echt.
Das het bijzonderste inderdaad, uiteraard

al hebben sommige mensen de neiging of drang iets naar buiten te brengen. als het echt op geen knijt gelijkt...
sta je daar ook mooi voor aap
Origineel geplaatst door YellMore
...talent is volgens mij een versnelde vorm van aanpassing
in principe is het meestal mogelijk om als mens dingen te leren, ook een muziekstuk maken wat mensen raakt is te leren
het talent zit hem dan in de snleheid en gemakkelijkheid waarmee je dat doet
en hoe meer je dus leert in een bepaalde periode hoe verder en makkelijker je ontwikkelt in dat gebied ....
Juist. al kunnen sommige dingen ook met intelligentie te maken hebben? nee? gemakkelijk leren? en heeft intelligentie iets met talent te maken? ik weet het zo niet. Soms worden ze wel aan elkaar gekoppeld, muziek en intelligentie,
maar waarom zou een metselaar niet in zijn vrije tijd een indrukwekkende bariton-zanger kunnen zijn?
of iets in die aard?
enfin, dat verband met intelligentie vloeit niet noodzakelijk voort uit wat yellmore zegt, het is een beetje een eigen bedenking ook.
Origineel geplaatst door OnAcid
...Tuurlijk is enige aanleg wel handig, maar of dat aangeboren is?
Heeft Krajicek talent voor tennis, of komt omdat hij vanaf z'n 3e door zijn vader is gepushed te tennissen? Idem voor de Williams zusjes...
komt weer beetje terug op dat harde werk he
hmm, ik ga het hier even bij laten denk ik.
thx voor de respons!