geen talent? en dan?

Daar ben ik het dus totaal niet mee eens.

Tuurlijk is enige aanleg wel handig, maar of dat aangeboren is?

Heeft Krajicek talent voor tennis, of komt omdat hij vanaf z'n 3e door zijn vader is gepushed te tennissen? Idem voor de Williams zusjes.

Kun je goed leren, dan doe je VWO en stroom je zo door naar de universiteit. Kun je iets minder goed leren en ben je gedreven, dan doe je je stinkende best en doorloop je het bv traject mavo > havo > hbo > universiteit. Anderen doen dat niet en worden "hanggroep jongeren". ;)

Er zijn indaad zat mensen die het gewoon leuk vinden synths "te misbruiken". Maar er zijn er ook zat die diep in de theorie over synthese en muziek duiken. Wie zegt dat zij niet beter worden dan iemand die er "aanleg" voor heeft?

talent is volgens mij een versnelde vorm van aanpassing
in principe is het meestal mogelijk om als mens dingen te leren, ook een muziekstuk maken wat mensen raakt is te leren
het talent zit hem dan in de snleheid en gemakkelijkheid waarmee je dat doet
en hoe meer je dus leert in een bepaalde periode hoe verder en makkelijker je ontwikkelt in dat gebied en hoe vaker het dus DOOR ANDEREN als talent wordt bestempeld....'

dus....

Inderdaad! :geslaagd:

ik denk dat er ook wel mensen rond lopen die sinds hun 3de gepusht worden te tennissen door hun papa's en nog steeds dikke losers zijn op de court. Waarin onderscheidt zich die persoon dan van Krajicek?......juist :)

Net als t tracker verhaal, je kunt wel zeggen ja logisch dat je goed wordt, je ontwikkelt je etc. maar dit is helemaal niet voor iedereen die zo begint zo. Er zijn er veel die haken onderweg af, hetzij omdat ze de passie ontbreken, of misschien wel omdat het ze niet snel genoeg vooruit gaat, of omdat ze er totaal geen talent voor blijken te hebben.

Wibi sourjadi piano talent? helemaal niet! hij oefent toch elke dag! - ja maar dat betekent niet dat als ik die jongen die vroeger bij me in de klas zat die echt zo ontzettend geen ritme had elke dag 4 x zoveel piano zou laten oefenen dan wibi 10 x zo lang, dat ie oooooit in de buurt zou komen van een kwart van wibi sourjadi.

En ik geloof ook niet, dat elke persoon dansen valt aan te leren.

Origineel geplaatst door Pjotr G
ik denk dat er ook wel mensen rond lopen die sinds hun 3de gepusht worden te tennissen door hun papa's en nog steeds dikke losers zijn op de court. Waarin onderscheidt zich die persoon dan van Krajicek?......juist :)

Dat is een niet te controleren aanname.

Maar hebben Chinese en Oost-eupese kinderen dan meer "talent" voor bv turnen dan wij hier in het westen? Of komt doordat ze van jongs af aan in speciale kampen niet anders doen trainen? Ze winnen anders wel altijd
En natuurlijk worden daar ook de kneusjes eruit gefilterd. Net als Ajax doet met jonge voetballers (in afrika).

Zlatan is ook een zgnd talent, maar verder is ie zo gek als een deur. Net als Wibi met z'n Disney beestenboel. ;)
Veel "talenten" hebben enigzins vreemde trekjes....

Net als t tracker verhaal, je kunt wel zeggen ja logisch dat je goed wordt, je ontwikkelt je etc. maar dit is helemaal niet voor iedereen die zo begint zo. Er zijn er veel die haken onderweg af, hetzij omdat ze de passie ontbreken, of misschien wel omdat het ze niet snel genoeg vooruit gaat, of omdat ze er totaal geen talent voor blijken te hebben.

Wibi sourjadi piano talent? helemaal niet! hij oefent toch elke dag! - ja maar dat betekent niet dat als ik die jongen die vroeger bij me in de klas zat die echt zo ontzettend geen ritme had elke dag 4 x zoveel piano zou laten oefenen dan wibi 10 x zo lang, dat ie oooooit in de buurt zou komen van een kwart van wibi sourjadi.

En ik geloof ook niet, dat elke persoon dansen valt aan te leren.

Je moet eens naar dat programma "faking it" kijken. Is leuk om te zien hoe een punker wordt omgeturnd tot dirigent of hamburgerbakker tot chefkok.

Inzet, passie, middelen en de juiste omstandigheden (mazzel) kunnen een hoop schelen. Is Laidback luke een talent of had ie mazzel dat bepaalde mensen hem een kans gaven tot het produceren van plaatjes?

De mensen met aanleg/talent leren het waarschijnlijk sneller, of komen eerder bovendrijven. Dat betekent niet dat iemand zonder dat talent het (helemaal) niet kan.

Origineel geplaatst door OnAcid
Kun je goed leren, dan doe je VWO en stroom je zo door naar de universiteit. Kun je iets minder goed leren en ben je gedreven, dan doe je je stinkende best en doorloop je het bv traject mavo > havo > hbo > universiteit. Anderen doen dat niet en worden "hanggroep jongeren". ;)

Sommige mensen zijn al heel blij als ze met heel veel moeite de MAVO halen en dan hun MBO af ronden.

'k heb 2 verschillende MBO opleidingen gedaan en diploma's behaald. Voor de rest is het ervaring waar ik op bouw.
Misschien heb ik wel talent om hbo/uni te doen maar de gedrevenheid is er niet bij mij.
Ik ben hanggroepambtenaar nu.

-C-

de meeste mensen zijn tot veel meer in staat dan ze zelf denken. talent helpt, maar doorzettingsvermogen is ook een troef. talent alleen is meestal niet voldoende.
neem nu mezelf, iedereen (mijn omgeving dus) zegt steeds dat ik veel talent heb voor muziek, maar eigenlijk bak ik er niet veel van.:D
het is dus maar hoe je (of wie) het bekijkt.

Tijdsdruk kan ook zeer stimulerend werken.
Geen internetverbinding trouwens ook :D. Ik spendeer veel te veel tijd op dit forum.

-C-

Daar ben ik het dus totaal niet mee eens.

Tuurlijk is enige aanleg wel handig, maar of dat aangeboren is?

Heeft Krajicek talent voor tennis, of komt omdat hij vanaf z'n 3e door zijn vader is gepushed te tennissen? Idem voor de Williams zusjes.

Er zijn indaad zat mensen die het gewoon leuk vinden synths "te misbruiken". Maar er zijn er ook zat die diep in de theorie over synthese en muziek duiken. Wie zegt dat zij niet beter worden dan iemand die er "aanleg" voor heeft?

Inderdaad! :geslaagd:

Hmmm
Waarom heeft een negroiede persoon meer feel voor ritmiek
is niet aan te leren.
Dat is feel

Fantasie,creativiteit,dat zit in je ,dat heb je of heb je niet,ik geloof niet zo in die theorie van aanleren.
Al die theorie omzetten in iets praktisch,daar komt weer talent bij kijken

Origineel geplaatst door trash
Hmmm
is niet aan te leren.
Dat is feel

Mischien omdat zij veel meer met muziek te maken hebben dan de witmensen? Zij gaan bv vaak al van jongs af aan naar de kerk waar alles wordt begeleidt door funky muziek. Dat is wat anders dan stijve zooi hier.

Veel detroit mannen hadden toch ook al ervaring met muziek maken/zingen in de kerk?

Ik geloof niet dat donkere baby meer feel voor ritme heeft dan een blanke baby. Dat wordt volgens mij eerder door omgevingsvariabelen bepaald.

Zijn Japanse babies ook slimmer met technisch speelgoed? :D

En als je muziek maken niet kunt leren, dan kan je toch ook alle conservatoria opdoeken? :confused:

Mischien omdat zij veel meer met muziek te maken hebben dan de witmensen? Zij gaan bv vaak al van jongs af aan naar de kerk waar alles wordt begeleidt door funky muziek. Dat is wat anders dan stijve zooi hier.

Veel detroit mannen hadden toch ook al ervaring met muziek maken/zingen in de kerk?

Ik geloof niet dat donkere baby meer feel voor ritme heeft dan een blank kind. Dat wordt volgens mij eerder door omgevingsvariabelen bepaald.

Zijn Japanse babies ook slimmer met technisch speelgoed? :D

Kweenie,de lichamelijke bouw is ook anders.
Dus zullen ook minder houterig omgaan met ritmes:D

Moet zeggen dat ik meer respect heb voor iemand die echt zijn eigen style ontwikkeld en zijn eigen ding doet dan de meuk die eerst eens 1000 cd luisteren om dan eens hun eigen style te ontwikkelen en met de meute achter lopen. Er zijn tig mensen die maar kopieeren en maar doen. Er zijn een aantal mensen die echt volledig achter hun eigen ding staan,voor deze mensen heb ik grote respect omdat er maar weinig mensen zijn die hun nadoen,waardoor ze uniek worden in hun DING en langzamerhand hun eigen style ontwikkelen. Terwijl het gros maar achter de feiten probeerd te lopen.

Re: Re: geen talent? en dan?

Re: Re: geen talent? en dan?

Origineel geplaatst door Yoozer
... creation is 90% perspiration and 10% inspiration - en was de overstap te doen. Noem je dat talent, als je het zelf hebt ontwikkeld? Het kan gewoon het harde werk en de oefening zijn, maar "een beetje gevoel" er voor hebben werkt natuurlijk ook goed. Al hoef je daar bijvoorbeeld niet zoveel mee te doen, da's gewoon een kwestie van genetica en interesses.
....
Maar: gebrek aan talent kun je verbergen door in plaats van echt te componeren listig de remix-functie te gebruiken. Gebrek aan sounddesign kun je verdoezelen door een top-VA te kopen en gelijk een gelikte soundset :). Gebrek aan sample-creativiteit kan opgelost worden door goede sample-cd's. Melodie wordt al wat lastiger, maar daar valt ook nog wel mee te goochelen (Korg Karma? ;) ). Mastering? Doet de plugin wel.

Het punt is dat je dan nog steeds werk moet doen om het te doorgronden. Puur geld erin pompen helpt dan niet alleen, je moet wel bereid zijn om toch minimaal uit te vinden wat je moet hebben en hoe je het gebruikt.

goeiemiddag Yoozer!
Dat was weer een van je grote uitgebreide "in-depth"- antwoordjes :)
Ik heb er dus iets uitgehaald om op te reageren.
Ik denk ondertussen dat je ook zonder "echt talent" een heel eind komt en idd met het nodige werk:
studeren, oefenen, uitproberen, luisteren, spelen.

Heb je echter ABSOLUUT geen gevoel voor ritme, je bent heel erg toondoof en zo van die zaken...
dan gaat er veel mogen gebeuren, maar ver ga je het toch niet brengen dan denk ik.

"echt talent" kan er volgens mij wel voor zorgen dat iemand zich nog verder onderscheid.
Misschien kan iedereen leren piano-spelen... maar enkel de echt getallenteerden laten dat stukje Chopin
tot leven komen alsof het door die knoert zelf zou gespeeld zijn.
Waarschijnlijk is dit met electronische muziek hetzelfde: met voldoende hard werk en een beetje aanleg
raak je al heel ver, maar als echt talent zul je veel verder geraken, denk ik dan.
Daarover ook meer in de thread "muzikale genieën uitgestorven?"

er is dus ook een onderscheid te maken volgens mij tussen een beetje aanleg en talent.

Origineel geplaatst door justin
...
En nogmaals overal moet je hard voor werken wil je wat bereiken etc... Als je er geen flikker voor doet moet je je ook nie gaan afvragen waarom je tracks nooit afraken(not personal) Tja.. vraag jezelf ook eens waarom je voor muziek hebt gekozen. En bepaalde mensen eisen vaak teveel van zichzelf,mijn tip hou dit wel op een normaal peil. Je moet er denk ik ook feeling voor hebben en willen. Ik kan niet bepalen of je talent hebt,maar als je over deze vraag al gaat nadenken,mischien moet je jezelf eens afvragen waarom je dan uberhaupt muziek maakt. Gewoon muziek gaan maken!
Er zullen maar weinig de top bereiken,wel die mensen die altijd gedreven,gemotiveerd bezig zijn met hun DING en er tevens keihard voor werken omdat ze er gewoon plezier aan hebben. Uiteraard zijn er ook dingen te leren... maar feeling heb je of heb je niet.
...
Tja talent volgens mij ook iets subjectiefs ja.. Als je iets kan overbreng naar anderen toe heb je dan talent? Als je niet kunt mixen maar wel vette grooves inelkaar kunt draaien heb je dan talent etc....

ik kan me ook wel vinden in jouw post, justin. die feeling is een beetje die aanleg denk ik waar ik het over had.
en idd wederom: motivatie en arbeit :)

Origineel geplaatst door Synthesizer11
Zolang je het zelf graag doet, zie ik het probleem niet echt.

Das het bijzonderste inderdaad, uiteraard :)
al hebben sommige mensen de neiging of drang iets naar buiten te brengen. als het echt op geen knijt gelijkt...
sta je daar ook mooi voor aap :D

Origineel geplaatst door YellMore
...talent is volgens mij een versnelde vorm van aanpassing
in principe is het meestal mogelijk om als mens dingen te leren, ook een muziekstuk maken wat mensen raakt is te leren
het talent zit hem dan in de snleheid en gemakkelijkheid waarmee je dat doet
en hoe meer je dus leert in een bepaalde periode hoe verder en makkelijker je ontwikkelt in dat gebied ....

Juist. al kunnen sommige dingen ook met intelligentie te maken hebben? nee? gemakkelijk leren? en heeft intelligentie iets met talent te maken? ik weet het zo niet. Soms worden ze wel aan elkaar gekoppeld, muziek en intelligentie,
maar waarom zou een metselaar niet in zijn vrije tijd een indrukwekkende bariton-zanger kunnen zijn?
of iets in die aard?

enfin, dat verband met intelligentie vloeit niet noodzakelijk voort uit wat yellmore zegt, het is een beetje een eigen bedenking ook.

...Tuurlijk is enige aanleg wel handig, maar of dat aangeboren is?

Heeft Krajicek talent voor tennis, of komt omdat hij vanaf z'n 3e door zijn vader is gepushed te tennissen? Idem voor de Williams zusjes...

komt weer beetje terug op dat harde werk he :)

hmm, ik ga het hier even bij laten denk ik.
thx voor de respons!

andere invalshoek : Talenten lullen niet, talenten doen gewoon.. (kan zo in de grote vooroordelenthread)

Met talent alleen kom je er ook niet , het is meer wat voor instelling je hebt
en wat je wil bereiken met je muziek of andere dingen.
Misschien ben je wel heel creatief en dat is net zo belangrijk vind ik.

Origineel geplaatst door demian
andere invalshoek : Talenten lullen niet, talenten doen gewoon.. (kan zo in de grote vooroordelenthread)

... dan ben ik ondanks m'n gevoel voor ritme en m'n near-perfect-pitch dus geen talent :(.

En ik maar denken dat als ik die synths toch maar kocht de vrouwen, het geld, en de coke automatisch wel zouden komen :D.

Origineel geplaatst door Yoozer
[B...de coke... [/B]

synths openvijzen en kijken of er nog pakjes inliggen van de vorige eigenaar :D

over drugs gesproken... sommigen denken maar te kunnen muzikaal presteren onder de invloed van drugs.
sommige deden dat ook. Wat is hier het verband met talent?
(niets misschien, maar sommigen leggen toch de link?)
De chemische broertjes bijvoorbeeld... ik las dat ze ooit een karrevracht aan heroine of zo naar binnen gooiden
wanneer ze hun platen maakten.

Origineel geplaatst door trash
is niet aan te leren.
Dat is feel
Als dat al waar was, dan denk ik dat dat eerder te maken heeft met de muziekcultuur in die landen, dan met hetgeen bij ze in de genen zit.
Onbewust meten zwarte mensen zich toch vaak met andere zwarte mensen, dus dan krijg je een soort van vicieuze cirkel waarin die mensen elkaar gaan na doen en hun landgenoten als voorbeeld gaan stellen.

Zo is dat ook met blanken natuurlijk, maar aangezien wij hier in Nederland eigenlijk nooit een volwaardige muziekcultuur hebben gehad die echt van onszelf is, zal het eerder daarin zitten.

In het prille begin van je leven pik je zoveel dingen op en als je dan net die dingen mist dan is het op latere leeftijd vechten tegen de bierkaai om je dat soort basic dingetjes nog eigen te maken...

Origineel geplaatst door dj.wexx
Als dat al waar was, dan denk ik dat dat eerder te maken heeft met de muziekcultuur in die landen, dan met hetgeen bij ze in de genen zit.
Onbewust meten zwarte mensen zich toch vaak met andere zwarte mensen, dus dan krijg je een soort van vicieuze cirkel waarin die mensen elkaar gaan na doen en hun landgenoten als voorbeeld gaan stellen.

Zo is dat ook met blanken natuurlijk, maar aangezien wij hier in Nederland eigenlijk nooit een volwaardige muziekcultuur hebben gehad die echt van onszelf is, zal het eerder daarin zitten.

In het prille begin van je leven pik je zoveel dingen op en als je dan net die dingen mist dan is het op latere leeftijd vechten tegen de bierkaai om je dat soort basic dingetjes nog eigen te maken...

Maar waarom klinkt brainpower dan niet zwart:D

Back