Vinyl is nog steeds in leven!

Ik zoek nog een audiofiele platenspeler zonder pitch, om iedere verwarring met een disk jockey te vermijden. De arbeideresque DJ die voor wat grijstuivers en de aandacht van het grote publiek mixt kan goed zonder vinyl natuurlijk. Dat zorgt er alleen maar voor dat je straks in een bak met vinyl alleen nog maar goed muziek aantreft.

En dan over deze jongens plaat na plaat van begin tot einde afdraaien:

5fcc2c9aae34398ae9d825dfa047aed9

Even deze draad nieuw leven inblazen...

Ik ben er klaar mee; Ik zie het niet langer zitten om nog vinyl te kopen. Bijna alle dj's die tegenwoordig plaatjes draaien doen dit met cd spelers. Het verbaast mij dat er in de stijl die ik draai (hardcore) nog vinyl uitkomt. Ik erger mij steeds vaker aan het feit dat ik verplicht ben om een plaat te kopen waar nu net dat ene nummer op staat dat VET is en voor de rest drie kuttracks. Dat kan anno 2008 toch niet meer...Je moet gewoon lekker naar een internetsite kunnen surfen en daar losse tracks kunnen downloaden voor een eurootje per track. Dat maakt het gelijk mogelijk om je keuze in tracks en stijl lekker divers te houden. Hoe lang gaat het nog door met die vinyl? De technics draaitafels vliegen je om de oren op marktplaats. Snel weg met die dingen voordat ik ze aan de straatstenen niet meer kwijt kan!!

Happen maar....
.
Heb nog geen honger, maareh..... Ik blijf lekker in mijn zeepbel van vinyl leven!

Ik heb vandaag eens even zitten neuzen bij recess voor wat nieuwe releases. Ik koop al meer dan tien jaar vinyl en zorg altijd dat ik netjes bij ben met de nieuwe plaatjes. Even op onderzoek gegaan op de nieuwe site van Q-Dance en Beatport om een vergelijking te maken. Het viel toch niet mee om al het nieuwe spul in mp3 formaat te vinden. Veel Italiaans spul en voornamelijk Rotterdamse creaties (om het maar zo te zeggen) staan er wel direct op. Nog niet elk platenlabel is blijkbaar zover dat ze hun nieuwe tracks ook op de downloadsites zetten. DAAR MOET SNEL WAT AAN GEBEUREN!!!:duivels:

Wat een onzin. Gaat het niet om de muziek die uiteindelijk te horen is, of is het medium een doel op zich? Ik geef toe dat een DJ die zich in het zweet staat te werken boven een paar draaitafels spectaculairder oogt, maar uiteindelijk vind ik de muziekkeuze en hoe het gemixt wordt toch een stuk belangrijker dan of hij een paar zwarte schijven, CD's of MP3's gebruikt.

Overigens heb ik zelf op een paar oude Bert & Ernie platen na geen vinyl, maar ik ben dan ook geen DJ en ook geen audiofiel. Mijn meeste muziek speel ik van (MP3) CD in de auto, en thuis draai ik veelal MP3's.

Ik heb vandaag eens even zitten neuzen bij recess voor wat nieuwe releases. Ik koop al meer dan tien jaar vinyl en zorg altijd dat ik netjes bij ben met de nieuwe plaatjes. Even op onderzoek gegaan op de nieuwe site van Q-Dance en Beatport om een vergelijking te maken. Het viel toch niet mee om al het nieuwe spul in mp3 formaat te vinden. Veel Italiaans spul en voornamelijk Rotterdamse creaties (om het maar zo te zeggen) staan er wel direct op. Nog niet elk platenlabel is blijkbaar zover dat ze hun nieuwe tracks ook op de downloadsites zetten. DAAR MOET SNEL WAT AAN GEBEUREN!!!:duivels:

Dat komt omdat de downloadsites belachelijke eisen stellen en veels te veel geld in eigen zak willen steken...de eerste honderden mp3's die ze verkopen krijgt het label (en de artiest) helemaal niks voor...en de aantallen die verkocht worden zijn echt zo laag dat je dus eigenlijk je tracks gratis beschikbaar stelt voor download...zeker de kleine independent labels hebben daar gewoon niks aan...

Maar er wordt achter de schermen al druk onderhandeld,ik geloof dat er binnenkort wel wat gaat veranderen...

Overigens is wel leuk te vermelden dat er al organisatoren zijn die speciaal vragen naar dj's die met vinyl draaien...:D

Wat een onzin. Gaat het niet om de muziek die uiteindelijk te horen is, of is het medium een doel op zich? Ik geef toe dat een DJ die zich in het zweet staat te werken boven een paar draaitafels spectaculairder oogt, maar uiteindelijk vind ik de muziekkeuze en hoe het gemixt wordt toch een stuk belangrijker dan of hij een paar zwarte schijven, CD's of MP3's gebruikt.

Het gaat om passie, en om vakmanschap. Als ik gewoon lukraak muziek wil horen, dan kan ik ook een verzamel cd'tje opzetten, heb ik geen dj voor nodig. Echte dj's, die zonder sync knop een plaat in de mix kunnen houden, of die met 2 dezelfde platen dat ene gave stuk verlengen en de de vervelende stukken overslaan... dat is waar de meerwaarde zit.
Om maar niet te spreken over 'liefhebberij': een dj die moeite doet om aan platen te komen, die niet alleen op het podium zwoegt en zweet maar ook in obscure pakhuizen en keldertjes op zoek gaat naar die éne plaat, die vind ik persoonlijk interessanter dan een dj die z'n computer dag en nacht aan heeft staan en heel het internet download, betaald of niet, dat doet er niet toe. Noem het maar een romantisch of nostalgisch, maar mp3's zijn passieloos, voor vinyl moet je toch een zekere persoonlijkheid hebben.
Ik denk dat mensen die niet vol overgave van muziek houden zulks nimmer zullen begrijpen, net als dat mensen die een Kia Picanto kopen omdat een auto alleen maar van A naar B moet kunnen rijden nooit zullen begrijpen dat andere mensen dag en nacht met hun oude Amerikaan in een garage door kunnen brengen en het nog leuk vinden ook.

DJs die met MP3tjes laptops DJen blijven mietjes...dat blijft toch nep en zielig

Hier ben ik het mee eens.......mp3 in die track mp3 in de andere BPM gelijk zetten/of linken nog makkelijker en op start drukken te triest voor woorden.
Wat nou dj????? Elke debiel kan dat probeer dat maar eens met 2 platen...

Daarbij blijft de klank kwaliteit van vinyl veel mooier,breder,donkerder,dieper.....vergelijk maar eens twee dezelfde nr's, 1 op vinyl en de ander zo'n kut mp3.....ik hoor duidelijk verschil,zelfs hier thuis op me jbl's,moet je nagaan op een aantal kilowatt.

En vinyl dood bij lange na niet....in de UK en Duitsland wordt ook nog vollop vinyl gekocht....hier in NL is het minder geworden maar als ik ff niet ben geweest in de platenshop mis ik vaak wel wat. Vinyl is voor echte dj's en daarom misschien ook iets exclusiever aan het worden. Ik vind het fijn dat sommige nr's alleen op vinyl uitkomen.

Als je tegenwoordig iets op mp3 uitbrengt sneeuwt het totaal onder met al die debiel sites............

VINYL FOR LIFE!

Om maar niet te spreken over 'liefhebberij': een dj die moeite doet om aan platen te komen, die niet alleen op het podium zwoegt en zweet maar ook in obscure pakhuizen en keldertjes op zoek gaat naar die éne plaat, die vind ik persoonlijk interessanter dan een dj die z'n computer dag en nacht aan heeft staan en heel het internet download, betaald of niet, dat doet er niet toe. Noem het maar een romantisch of nostalgisch, maar mp3's zijn passieloos, voor vinyl moet je toch een zekere persoonlijkheid hebben.

Wat een mooi waarheid! :okdan:

Elke debiel kan beatmatchen wat is daar nou weer moeilijke aan.
Ben bijna helemaal over op digitaal mixen. En dan gaat het mij meer om de mogelijkheden die erbij krijgt zoals effecten en remixen.

Met het zoeken naar goede mp3's of wav's ben ik trouwens langer bezig dan met het zoeken naar vinyl.

Het gaat om passie, en om vakmanschap.

Hier ben ik het helemaal mee eens.

Ik denk alleen niet dat het medium vinyl garantie is voor passie en vakmanschap, evenals dat ik niet denk dat het medium mp3 garantie is voor luiheid en gemakszucht. Volgens mij beoordeel je een DJ op zijn muziekinzicht (welke plaat op welk moment), mixing skills (welke overgangen en accenten gebruikt hij, welke stukken tilt hij uit de muziek die hij kiest) en interactie met het publiek (voelt hij de sfeer goed aan, kan hij het publiek opzwepen op de juiste momenten), en dat heeft volgens mij niet zo veel te maken met het medium.

Wat betreft de geluidskwaliteit wil ik best geloven dat vinyl dikker klinkt dan een MP3, vooral als de compressie niet best is. Al zou het me niet verbazen als we over 5-10 jaar plugins krijgen om dat nostaligische 128KBPS MP3 geluid te krijgen dat ons herinnert aan het jaar 1998 waarin we onze eerste bootleg livesets downloadden via Kazaa, net als we nu helemaal warm worden van 'vintage' 8 bit en 12 bit samples die we destijds verfoeiden.

Met het zoeken naar goede mp3's of wav's ben ik trouwens langer bezig dan met het zoeken naar vinyl.

komt dat door het enorme aanbod op bv beatport?
je wordt echt ondergesneeuwd met tracks maar ik vind het super handy

komt dat door het enorme aanbod op bv beatport?
je wordt echt ondergesneeuwd met tracks maar ik vind het super handy

Onder andere. Maar ook door genre indeling en de troep die ertussen komt.
Ik zoek meestal niet op artiest of label. Het is virtueel grote kratjes doorzoeken. Ik loop alles langs.

het punt is dat op beatport iedereen iedere scheet kan neerzetten als track, en iedereen loopt daar mee te spammen...op myspace en zelfs gewone mail krijg je per dag tig spam mails van mensen met hun "release" en 99.999% daarvan is echt te kut voor woorden daarvan...ik neem dat echt niet serieus een beatport release...das gewoon nep. De spam manieren nog daar gelaten...

dus fuck off iedereen met je stomme beatport release

Wat betreft de geluidskwaliteit wil ik best geloven dat vinyl dikker klinkt dan een MP3, vooral als de compressie niet best is. Al zou het me niet verbazen als we over 5-10 jaar plugins krijgen om dat nostaligische 128KBPS MP3 geluid te krijgen dat ons herinnert aan het jaar 1998 waarin we onze eerste bootleg livesets downloadden via Kazaa, net als we nu helemaal warm worden van 'vintage' 8 bit en 12 bit samples die we destijds verfoeiden.

Volgens mij is de SP-1200 altijd dé hiphopbak geweest. Geen rare dingen gaan roepen hoor. Een Nord Lead was ook een dikke bak die iedereen wilde hebben toen hij uit kwam, terwijl veel softsynths die 'analoger' zijn *kucht* *rochelt* gewoon geen karakter hebben. En de Nord Lead wordt juist veel gewilder omdat hij zo karakteristiek VA klinkt.

het punt is dat op beatport iedereen iedere scheet kan neerzetten als track, en iedereen loopt daar mee te spammen...op myspace en zelfs gewone mail krijg je per dag tig spam mails van mensen met hun "release" en 99.999% daarvan is echt te kut voor woorden daarvan...ik neem dat echt niet serieus een beatport release...das gewoon nep. De spam manieren nog daar gelaten...

dus fuck off iedereen met je stomme beatport release

:D:okdan::halleluja

Dat komt omdat de downloadsites belachelijke eisen stellen en veels te veel geld in eigen zak willen steken...de eerste honderden mp3's die ze verkopen krijgt het label (en de artiest) helemaal niks voor...en de aantallen die verkocht worden zijn echt zo laag dat je dus eigenlijk je tracks gratis beschikbaar stelt voor download...zeker de kleine independent labels hebben daar gewoon niks aan...

Maar er wordt achter de schermen al druk onderhandeld,ik geloof dat er binnenkort wel wat gaat veranderen...

Overigens is wel leuk te vermelden dat er al organisatoren zijn die speciaal vragen naar dj's die met vinyl draaien...:D

Ik heb zelf voor zo'n organisatie gewerkt en bij ons had het vaak als reden dat een aantal vaste dj's alleen met vinyl draaide en er dus alleen een mengtafel en draaitafels werden gehuurd. Daar hoef je nu niet meer mee aan te komen want het gros draait met cd spelers. Wel cool om te horen dat er dus nog steeds echt naar vinyldj's wordt gevraagd. :okdan:

Zo'n downloadsite is een leuk idee en er zijn natuurlijk weer zat lui die er geld in zien om zo'n site te beginnen. Ik sta er wel van te kijken dat grote organisaties die een gelikte internetsite hebben met een eigen merchandise afdeling niet kunnen voorzien in een downloadgedeelte voor tracks van het eigen label. Zo houd je je muziek in eigen beheer en bescherm je ook gelijk de artiesten die bloed zweet en stranen steken in hun hobby en daar straks in de toekomst geen ene pepernoot meer voor terug zien. De komst van de cdspelers gaat vinyl echt de das om doen. Een beginnende dj zal negen van de tien keer echt gaan voor een CDJ en niet meer voor een SL. Als nu gewoon elk label zijn eigen tracks aanbiedt op hun eigen site heb je toch nog een beetje het gevoel dat je ergens heen moet om een bepaalde track te scoren. Zo kunnen ook de kleinere labels gewoon hun ding blijven doen en misschien wel gewoon net zo interessant worden als al die andere "grote jongens".:eureka:

Back