Hedendaagse elektronische muziek down the shithole

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
ik vind dat de OP niet snapt dat dit van alle tijden is. mainstream is nu eenmaal de grootste stroming. in de jaren 20. 30. 40. 50. 60 70. 80. 90 etc had je gewoon de grote commerciele stroming. waar dus een groot gedeelte kut muziek tussen zit. het enige verschil is dat nu kut nummer nog harder gepushed worden naar de radio en dat de radio stations echt niets verdienen aan onbekende artiesten. terwijl ze voor de grote artiesten juist weer geld krijgen. het internet heeft ook in een bepaalde mate de 'underground' naar boven getrokken. kleine stromingen die her en der in de wereld ontwikkelde kleven samen en worden ineens commercieel interessant. zoals rukstep bv. ook is in de vs electronica eindelijk populair aan worden wat weer meer kut muziek toevoegd aan de massa. maar ook steeds meer goede rlectronische artiesten. ik vind het allemaal prima want als je zelf muziek maakt kun je doen en laten wat je wilt. de wereld is als een theater jij mag bepalen wie er in je stuk meespelen en welke rol jij speelt. fuck it laat die kids die 'beroemd' willen worden lekker hun gang gaan en zoek naar de echte artiesten die je wel raken. het genre 'electronische' is veeeeel te breeeed om zo over te praten. :mega:

Beste Liquid, wat jij nu ervaart had ik ook al 20 jaar geleden... :stupid
Dus, ik bleef verder leven op hits uit de jaren 60, 70 en maximum 80.
Nu, anno 2013 heb ik het allemaal wel wat gehad en luister ik wel eens meer naar Studio Brussel, Top radio etc... en soms hoor ik wel wat vernieuwends hoor 8).
Als geschoold muzikant kijkt/luistert men ook anders naar muziek en de manier waarop het gemaakt is (zowel op harmonisch vlak als technisch uitgewerkt).
Niettemin is het soms verrassend te zien hoe niet geschoolde muzikanten pareltjes weten in elkaar te boxen :eureka:.
De room komt altijd bovenop de melk drijven! :W
@Pablo: "Wat brz zei dus (ik droom echt eens dat te doen), leuke maar boeiende tracks zelf maken, op vinyl uitbrengen en feesten organiseren om de nieuwe muziek bekend te maken en gaan... lekker old school bezig blijven".
Zelf ben ik zeker ook nog te vinden voor een produktie op analoog vlak (AAA).
Liquid, Klinkske, Pablo en aan al wie zich hier in deze draad toe geroepen voelt: Hier MOET een mooi samenwerkingsverband uit groeien! :eureka:
Muziek met een reeds gevestigde basis, aangevuld met frisse hedendaagse accenten.

Cheers,
Exo. :mega:

ik vind dat de OP niet snapt dat dit van alle tijden is. mainstream is nu eenmaal de grootste stroming. in de jaren 20. 30. 40. 50. 60 70. 80. 90 etc had je gewoon de grote commerciele stroming. waar dus een groot gedeelte kut muziek tussen zit. het enige verschil is dat nu kut nummer nog harder gepushed worden naar de radio en dat de radio stations echt niets verdienen aan onbekende artiesten. terwijl ze voor de grote artiesten juist weer geld krijgen. het internet heeft ook in een bepaalde mate de 'underground' naar boven getrokken. kleine stromingen die her en der in de wereld ontwikkelde kleven samen en worden ineens commercieel interessant. zoals rukstep bv. ook is in de vs electronica eindelijk populair aan worden wat weer meer kut muziek toevoegd aan de massa. maar ook steeds meer goede rlectronische artiesten. ik vind het allemaal prima want als je zelf muziek maakt kun je doen en laten wat je wilt. de wereld is als een theater jij mag bepalen wie er in je stuk meespelen en welke rol jij speelt. fuck it laat die kids die 'beroemd' willen worden lekker hun gang gaan en zoek naar de echte artiesten die je wel raken. het genre 'electronische' is veeeeel te breeeed om zo over te praten. :mega:

Mooi gezegd, ik snap tuurlijk wel dat het van allen tijden is. Maar je bedoeld dan alle muziek. ben ik volledig mee eens. Als we naar elektronische muziek kijken voor zover mijn kennis durft te zeggen, had je Tangerine Dream, Moroder, Kraftwerk. en later de New Wave, New Romantic en dergelijke. Het gekke is, dit was pop. En die pop die klonk goed, wat heb je nu? Robyn, Haim? Hier zat alsnog mysterie rond. Dat is wat ik mis. Dat hele DIY principe was de norm, je eigen synths maken, experimenteren. Je leek wel een laborant, en niemand klonk afgewerkt, maar wel menselijk. Niemand wist hoe ze het deden, nu weet iedereen alles, en van alles is een plugin. Dus nu klink je als Richie Hawtin of Derrick May in een half uurtje.

Je moet mn moeder hier es zien dansen op "Everything Counts" met tijden.. Ze doet haar best om goede pop te vinden, maar ze vind het maar niks tegenwoordig, ze mist de feel. Had ze onlangs iets laten horen van Matthew Dear, wat mij betreft de ideale mix tussen Depeche en Bowie, helemaal verkocht. Maar helaas dat speelt natuurlijk niet op de radio.

Laatst gewijzigd:
Beste Liquid, wat jij nu ervaart had ik ook al 20 jaar geleden... :stupid
Dus, ik bleef verder leven op hits uit de jaren 60, 70 en maximum 80.
Nu, anno 2013 heb ik het allemaal wel wat gehad en luister ik wel eens meer naar Studio Brussel, Top radio etc... en soms hoor ik wel wat vernieuwends hoor 8).
Als geschoold muzikant kijkt/luistert men ook anders naar muziek en de manier waarop het gemaakt is (zowel op harmonisch vlak als technisch uitgewerkt).
Niettemin is het soms verrassend te zien hoe niet geschoolde muzikanten pareltjes weten in elkaar te boxen :eureka:.
De room komt altijd bovenop de melk drijven! :W
@Pablo: "Wat brz zei dus (ik droom echt eens dat te doen), leuke maar boeiende tracks zelf maken, op vinyl uitbrengen en feesten organiseren om de nieuwe muziek bekend te maken en gaan... lekker old school bezig blijven".
Zelf ben ik zeker ook nog te vinden voor een produktie op analoog vlak (AAA).
Liquid, Klinkske, Pablo en aan al wie zich hier in deze draad toe geroepen voelt: Hier MOET een mooi samenwerkingsverband uit groeien! :eureka:
Muziek met een reeds gevestigde basis, aangevuld met frisse hedendaagse accenten.

Cheers,
Exo. :mega:

[ame="http://nl.wikipedia.org/wiki/Der_Blaue_Reiter"]http://nl.wikipedia.org/wiki/Der_Blaue_Reiter

Dit is voor jou Pablo!

Dromen over samenwerken is mooi maar het blijft bij dromen. De landsgrenzen en DAW grenzen zitten tussen ons. Ik werk bijvoorbeeld met maschine en beetje ableton (yeah je leest het goed - niet andersom dus) en jullie met studio one, logic, of wat anders.
Dat wisselt niet uit. Kruip boel tijd in het opslaan en versturen van de samples die gebruikt zijn om 't in een andere daw te gaan importeren - voor je het weet ben je aan het doen wat je haat (ik toch) : computernerd spelen - net dat wat alle vrije tijd en kans om creatief te zijn in de kiem smoort. Ik ben niet voor niks hardware aan 't kopen - weg vh scherm!
Bovendien zijn hier heel wat mensen 'denk ik' niet zo ver gevorderd (ik ben er één van) en lopen tegen muren.
Ik las eens een draad waar het voorstel was 'een grote centrale mixer in een zaal en iedereen komt langs en sluit zijn speeltje aan en gaan met de banaan'
Zonder dirigent loopt dat ongetwijfeld direct tot chaos, denk ik :)

Los van al die ideeën en vooroordelen zou ik ook graag wat knoppen draaien met mensen die wat meer weten dan ik - ik heb wat gear en soft maar 'scratch barely the surface of it all'
Maar de hoop was : als je niet weet wat je doet, klinkt 't ook soms goed :) - en dat deed het ook al.

Interessant, brengt me aan het peinzen…

In de middeleeuwen zorgde een rondreizende muzikant voor vreugde en afleiding in het dagelijkse leven. Tegenwoordig is er haast geen plek meer zonder muziek: bij de tandarts, op het toilet, bij de benzinepomp, bijna overal word je begeleid door harmonieuze klanken. Mensen denken zichzelf te profileren met "Ik ben een muziekliefhebber" alsof dat op zich al iets zegt... Zet alle mensen in dit topic bij elkaar en ze zullen allemaal net iets anders leuk vinden.

In de jaren '60 had je (grofweg) drie muzieksmaken: klassiek, jazz en pop, sindsdien is dat steeds verder gedifferentieerd geraakt. Elk genre valt in steeds nieuwe subgenres uiteen, en bij elke smaak hoort een complete levensinstelling, een sociale context. Muziek verbindt en tegelijkertijd wil men zich ermee onderscheiden. Muziek is een middel geworden om je mee te profileren, muziek is lifestyle en van zoiets onschuldigs als een strijkje in het park is het een industrie, een godsdienst en een massadrug geworden. Voor veel mensen geeft muziek zin aan het leven.

Logisch dat je in verwarring bent als je even niet meer opgewonden raakt. Misschien tijd om de muziek even uit te zetten, te gaan sporten, een potje dammen, een boek lezen of iets anders. En je af te vragen waarom je iets leuk vindt... Zelf ben ik er nog steeds niet uit of het me echt om de muziek an sich gaat, of om het sociale gebeuren. Het er naar toe fietsen, de spanning in de zaal voordat de muzikant opkomt, de bierlucht, de gezamenlijke beleving, de glimmende instrumenten, of toch die warme stem, de zoete klanken, de dreunende bas, de vette beat? Het is onverklaarbaar.

Laatst gewijzigd:
Goede muziek is er altijd, alleen niet altijd makkelijk te vinden.
Ik vind juist dat de laatste tijd er weer goede muziek te vinden juist omdat muziek toegankelijker is geworden door soundcloud, bandcamp, youtube diverse fora etc.
Ik denk dat meesten wel op een moment denken wat een rotzooi komt er uit, maar dat ligt er echt aan dat je niet op de juiste plek bent of zoekt.
Maar goed ik luister al zeker 15 jaar geen radio meer, ga gericht op zoek.
Ik luister redelijk veel podcasts in de auto en als ik een interessant nummer hoor ga ik op zoek wie dit is, welk label, mogelijk met wie ze samenwerken en op deze manier kom ik echt wel pareltjes tegen.

Zoals brzz al genoemd heeft, de deur uit en op zoek gaan :-)
En natuurlijk af en toe een festival meepakken, zoveel keus is er dan moet raar zijn als niets iets tegenkomt wat interessant is. Voor het eerst dit jaar naar North Sea Jazz festival geweest, hoop gezien wat ik thuis nooit zou opzetten maar live echt een fantastisch was.

Maar onder aan de streep blijft je muziekvoorkeur persoonlijk, mijn zoontje vind klassieke muziek en jazz fantastisch. Die heeft ook nooit de radio aan of houd zich bezig met een top40 lijstje maar al zoekende op het internet komt hij aanzetten met rete interessante muziek.

Haha, het elite clubje van synthforum laat ook weer is van zich horen. Zum kotsen. Smaak veranderd gewoon met de tijd. Vroeger vond ik hitzone te gek, dat was ook behoorlijk mainstream, als ik het nu voor het eerst zou horen vind ik er geen bal aan.

Gelukkig hoor jij er nu ook bij!

Leuke video trouwens. Inspirerend, maar tegelijkertijd: daar komt-ie met zijn crappy cassetterecorder in dat fotogenieke leren tasje, met zijn opgeschoren nek en z'n uitgekiende outfit. En daar zit-ie in z'n heerlijke soepellederen studiostoel in Brooklyn, met al die mooie equipment. "Stream of consciousness", daar heeft-ie het over. En hoppa! Een vierkwartsmaat. 8~

Haha, het elite clubje van synthforum laat ook weer is van zich horen. Zum kotsen. Smaak veranderd gewoon met de tijd. Vroeger vond ik hitzone te gek, dat was ook behoorlijk mainstream, als ik het nu voor het eerst zou horen vind ik er geen bal aan.

't Is allemaal persoonlijk ja. Is dan ook mijn draad, en de kijk die ik erop heb is niet de kijk van een ander. Ik wist dat ik zo'n reactie ging uitlokken. Ik sta echt voor alles open want ik heb geen dikke nek of tunnelzicht, wil gewoon de staat van elektronische muziek tegenwoordig doorgronden. Maarja op groepjes spugen ze altijd, omdat ze andere beesten zijn die anders denken. Variation is the spice of life.

Gelukkig hoor jij er nu ook bij!

Leuke video trouwens. Inspirerend, maar tegelijkertijd: daar komt-ie met zijn crappy cassetterecorder in dat fotogenieke leren tasje, met zijn opgeschoren nek en z'n uitgekiende outfit. En daar zit-ie in z'n heerlijke soepellederen studiostoel in Brooklyn, met al die mooie equipment. "Stream of consciousness", daar heeft-ie het over. En hoppa! Een vierkwartsmaat. 8~

Hipsters heb je overal he, ben jij al doorgebroken? ;)

Cool hebben we nu een elite clubje op het forum 8o)

Manman, hier komt alleen maar bekvechten van, misschien de draad toegooien? Straks is het weer analoog vs digitaal. Muzieknerds in de clinch. :bekdicht:

Ja waarschijnlijk hebben jullie helemaal gelijk: we dromen van vette muziek, denken dan aan bepaalde nummers, zelf. Maar als ik weldra mijn feest geef, zal het publiek op de vloer moeten gehouden worden. Hopelijk blijkt dat niet de afgezaagde cliché te worden die noodzakelijk is om dansers te hebben. Hopelijk speelt de dj gewaagd. Gaat ie op zijn bek (dat mag even) (lege dansvloer) maar blijft hij grenzen aftasten. (ben nog op zoek trouwens naar dj)
Ik durf gerust alléén op de dansvloer uit mijn dak gaan. Ik deed dat ooit op een nummer van Pragha Khan in een discotheek 'injected with the poison' - als enige op de dansvloer. Wat boeide het mij dat de rest vd aanwezigen niet into die muziek waren. Ik zou er nog steeds op feesten.

Het is niet omdat hier 10 mensen iets dat ik post kut vinden, dat er geen horde anderen 't wel pruimt en andersom. Maar ik ben ook eens dat de beleving, voorbereiding, afspreken, bezoeken, discussies, napraten enz meedragen tot het plezier dat we 'muziek' noemen.
Het lijkt me toch boeiend om helemaal open te staan voor anderen en elk een inbreng te laten hebben, die bespreekbaar is om zo een 'politiek correct' nummer te maken met toegift en bijdrage van iedereen. Zou dat, als je het 10 - 20 keer hoort meer of minder boeien?
Over 20 jaar kijk je er vast op terug en denk je 'good times'

Ik heb ook de indruk dat draaien aan knoppen van synths je plots meenemen naar een klank die je herkent en koppelt aan een vergeten bom die ooit je walkman, favoriete auto cassette of vinyl sierde. In één onverwachte seconden ZAP terug naar 't verleden, die vette schijf. O dat jeugdsentiment, een vloek, een zegen.

Wie houd jou dan tegen om dat te maken/uit te brengen wat jij denkt dat er mist?

Ik ben niet aldoor opzoek naar iets nieuws, gaafs, vets, etc. alsof je dan alleen maar "meetelt" / hip bent: nee, dat bandje ken ik allang, ik ben laatst *** tegengekomen; dát is pas echt cool en nieuw"

Als 'k toevallig iets leuks tegenkom, maakt 't me niks uit of 't nou van 2013 of begin jaren 60 is.

Zo, 'k zet de cd van Europe weer es op. Da's pas gaaf! :D

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back