Hedendaagse elektronische muziek down the shithole

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Had een paar woorden van Moby geleend trouwens, zie je in het volgende filmpje.

Moby is echt een domme lul....er is genoeg vette muziek......wellicht je eigen diepgang eens verkennen?

dat waardeloosche klik ende klak komt voort uit het feit dat de meeste net beginnende popi jopi kleunsmurfen totaal van geen toeten of blazen weten als het gaat om het direct met het handje bespelen van een instrument, zo min mogelijk moeite willen doen om te doorgronden wat de muziek beleving nou pcies inhoud... resultaat moet binnen no time en de drijfveer er achter is niet de liefde voor de muziek maar de populaire multipuist uithangen...

Er wordt méér goede muziek gemaakt dan ooit, alleen al omdat er nog nooit zo veel muziek gemaakt wordt. Je moet alleen ook beter zoeken om het te vinden. De tijd dat je "A forest" en "Blue Monday" gratis en voor niks op de radio voor je kiezen kreeg hebben we al lang achter ons gelaten.

Maar als je gewoon eens een avondje wijdt aan het luisteren naar muziek op clone.nl en Intergalactic FM, alle koele nummers en artiesten opzoekt op YouTube en dan daar weer doorklikt naar gerelateerde muziek.

Dit is echt het perfecte tijdperk voor de muziekliefhebber. De meest obscure muziek opeens op een presenteerblaadje.

Dat is wat ik bijvoorbeeld doe. Ik zoek dus actief naar muziek die ik leuk/interessant of juist totaal anders wat ik aan gewend ben om te luisteren. Het is zo dat hoe meer je bezig bent hoe kritischer je wordt.

Toevallig had ik met een maat van me deze discussie vanmiddag, ga naar de lokale club en je krijgt de muziek die je juist probeert te vermijden, en het is niet dat je per land iets anders krijgt, het is precies de top 40 die wereldwijd wordt gedraaid. Kijk naar de mensen omheen, de dansvloer is leeg en iedereen zit elkaar te chatten.
Veel mensen besteden echt geen aandacht voor. Ze horen wat ze krijgen maar de belevenis om een cd/plaat te kopen, naar de hoes kijken, draaien en luisteren of in je kamer dansen en meebewegen is het voor enkele echte muziekgenieters; voor de mainstream is het over.

Dit dus! Er is niks mis met de tools an sich, maar dezelfde minimal beats packs van machine met dezelfde minimal techno template van Ableton en dezelfde vengeance athmosfetisch kut fx (verby explosions en andere gezapige ear candy.... ) cliche na cliche

Je hoort het hier op het forum ook: ik noem het puzelken en pronken met andermans veren, meestal comment ik al niet meer op dat soort tracks, soms doe ik een subtiele verwijzing naar bovenstaand. Hardware of software boeit me echt niet, maar sprokkelen en micro DJ'en van andermans werk in maar steeds dezelfde libraries, het is zo doorzichtig als de nete en ik vind het niks

Spotify en dan oor volgen is heel makkelijk zo eens wat fris dat je nog nergens hoorde. Mental note: meer checken door mezelf :)
Ik was de daw en vst ook beu. Ben analoge hardware aan t inslaan als een verwend rotjong. Knoppen draaien en mezelf te pletter amuseren.
Ik gebruikte met maschine trouwens al amper samples. Een kick en wat percussie. De rest uit mijn muziekbib met was vst die geen presets waren. Dat klonk niet zo vet (ahum kuch) als de radio maar was tenminste mijn shit en niet die van een sample pakket. Je kan nu zelfs midi noten kopen, plak er een sound op, muisje klik links en rechts en wauw wat een track. Wie maak je dan blazen wijs? Jezelf toch?
Waardeloos.

Wat houd wie dan ook hier tegen om zelf die muziek dan te maken het uit te brengen op vinyl en niet meer mee te doen aan slappe zakken house en internet labeltjes?
Want ik lees hier veel praatjes maar weinig daden....
Organiseer dan eens een vet feest met dikke muziek, investeer geld in releases op vinyl van artiesten die je vet vind, tot dan zijn het gewoon woorden op het net.

Toevallig had ik met een maat van me deze discussie vanmiddag, ga naar de lokale club en je krijgt de muziek die je juist probeert te vermijden, en het is niet dat je per land iets anders krijgt, het is precies de top 40 die wereldwijd wordt gedraaid. Kijk naar de mensen omheen, de dansvloer is leeg en iedereen zit elkaar te chatten.

Geen idee waarom het ook gebeurt, alle bekende clubs hebben allemaal een heel eigen geluid qua muziek. Je hebt zeg maar tenten waar mensen komen om bier naar binnen te tjakken en/of op de vleesmarkt aan te bieden en je hebt tenten komen waar mensen zich proberen te vermaken met wat er aangeboden wordt.

Ik weet niet of je het Stratumseind kent, maar dat is dus een lange straat met 100 kroegen in Eindhoven meestal gericht op de gemiddelde bierlul. Niks mis mee op zich. Maar ze zijn allemaal met die MP3 systemen gaan werken waarbij je gewoon aangeeft wat je genres zijn etcetera en dan wordt de "ideale mix voor je doelgroep" gedraaid. Niet dat het daar voor goede muziek was, totaal niet, maar het werd er zeker niet beter door.

Afijn wat je dus een keer kreeg is dat aangezien ze ongeveer rond de zelfde tijd open gaan, een beetje op de zelfde doelgroep mikken en precies het zelfde algoritme en MP3 collectie gebruiken als de buurman, dat als een nummer bij de ene kroeg afgelopen was het zelfde nummer bij de buurman die vijf minuten later open ging begon :D

Geen idee waarom je in godsnaam perse "nieuwe" goeie muziek wil vinden. Shit is van alle tijden, goeie muziek ook. Verspil je tijd niet met door rommel te waden. Probeer gewoon wat nieuwe genres te ontdekken en erin te komen. Jazz, avant-garde, hedendaags, folk, klassiek, country, drones whatever - probeer gewoon een genre dat je niet kende of apprecieerde te leren kennen. Ik heb vrienden die al 30 jaar de nieuwste NME hypes volgen en er enthousiast over worden. Dat snap ik echt niet. Dan heb je idd alles al eens voordien gehoord ... dan liever een ouwe zak zijn die naar 70s fusion-jazz luistert.

Geen idee waarom het ook gebeurt, alle bekende clubs hebben allemaal een heel eigen geluid qua muziek. Je hebt zeg maar tenten waar mensen komen om bier naar binnen te tjakken en/of op de vleesmarkt aan te bieden en je hebt tenten komen waar mensen zich proberen te vermaken met wat er aangeboden wordt.

Ik weet niet of je het Stratumseind kent, maar dat is dus een lange straat met 100 kroegen in Eindhoven meestal gericht op de gemiddelde bierlul. Niks mis mee op zich. Maar ze zijn allemaal met die MP3 systemen gaan werken waarbij je gewoon aangeeft wat je genres zijn etcetera en dan wordt de "ideale mix voor je doelgroep" gedraaid. Niet dat het daar voor goede muziek was, totaal niet, maar het werd er zeker niet beter door.

Afijn wat je dus een keer kreeg is dat aangezien ze ongeveer rond de zelfde tijd open gaan, een beetje op de zelfde doelgroep mikken en precies het zelfde algoritme en MP3 collectie gebruiken als de buurman, dat als een nummer bij de ene kroeg afgelopen was het zelfde nummer bij de buurman die vijf minuten later open ging begon :D

Helemaal eens, en dat voorbeeld (je noemt toevallig de Stratumseind, ik was daar na Kraftwerks concert afgelopen twee weken) is in bijna alle plaatsen zo. Je hebt dus eigenlijk geen keuze, of de kroegen in een rij waar je steeds hetzelfde hoort, of de mega-dance feesten, het is wat hiper omdat de mensen denken dat het zo is omdat het zo wordt gepromoot, dus...

Wat brz zei dus (ik droom echt eens dat te doen), leuke maar boeiende tracks zelf maken, op vinyl uitbrengen en feesten organiseren om de nieuwe muziek bekend te maken en gaan... lekker old school bezig blijven :okdan:

of de kroegen in een rij waar je steeds hetzelfde hoort, of de mega-dance feesten, het is wat hiper omdat de mensen denken dat het zo is omdat het zo wordt gepromoot, dus...

Vriendin van me gaat enkel naar Tomorrowland om Guetta te zien en consoorten. De reden is omdat ze er plezier heeft. Heb ze al es Saint Germain voorgeschoteld, maar dat vind ze voor oude lullen. Ze is het typische 22-jarige meisje dat zich totaal niet interesseerd in muziek en Alicia Keys op haar Iphone heeft staan. Zoals die 85 procent dat gewoon wilt gaan raven, een lekkere boy wilt vinden, en dronken wilt zijn.

Let live..

Je hoeft nog geeneens wat hips te maken, als je maar maakt wat jezelf fijn vindt
vinden anderen dat ook mooi heb je mazzel :D

Maar zoals Brz al aangeeft het is aan jezelf om er wat aan te doen.
Je kan ook het talent missen om te maken wat je mooi vindt. In dat geval kan je nog steeds genieten van je gear en met de tips van hierboven voldoende minder mainstream muziek op doen.

Als je onderaan de streep maar gelukkig bent en nog kan genieten van "wat is" en je niet volledig focussed op "wat niet is"

Moby is echt een domme lul....er is genoeg vette muziek......wellicht je eigen diepgang eens verkennen?

Ok jij vind Moby een domme lul. Vind z'n muziek ook niks, maar hij draait al lang genoeg mee om dingen te zeggen die best wel waarheid hebben. Ik weet dat er genoeg goede muziek is, maar het vinden ervan is niet al te makkelijk. Blame the internet.

Ik wou recent voor mijn 40e verjaardag een party geven, hoor ik van een dj - organisator met eigen zaal, PA enz dat de boel op zijn gat ligt. Fuiven zijn niet meer wat 't was, steeds afwachten of er volk komt, dj's spelen 1 a 2 u telkens dezelfde platen, soms illegale mp3 (andere discussie - laat ons er niet over beginnen hier!) die reteslecht klinkt. De uitgande mens heeft teveel geld te besteden aan grote events en zijn internetverslaving zodat er geen geld is voor wekelijkse feesten.
Daarom heb ik géén party met affiches en "goeie" dj's waar ik in geloof. En dta is dom want nu geef ik een feest met uitnodigingen zonder inkom met gewone dj en betaal alles zelf, wat me ook duizenden euro's kost.
Dat is de vraag: organiseren is één, uit de kosten geraken is twéé.

Je hoeft nog geeneens wat hips te maken, als je maar maakt wat jezelf fijn vindt
vinden anderen dat ook mooi heb je mazzel :D

Maar zoals Brz al aangeeft het is aan jezelf om er wat aan te doen.
Je kan ook het talent missen om te maken wat je mooi vindt. In dat geval kan je nog steeds genieten van je gear en met de tips van hierboven voldoende minder mainstream muziek op doen.

Als je onderaan de streep maar gelukkig bent en nog kan genieten van "wat is" en je niet volledig focussed op "wat niet is"

Dit lijkt me de sleutel tot geluk: doen wat je zelf goed vindt no matter what. have fun.
Met "hits" uitbrengen word je toch niet rijk tenzij er een machine achter je zit die zegt hoe jij 't moet doen, of de enkelingen (voor zover die geen gemaakt product zijn zonder dat het publiek dat doorheeft)

Maar het is vast vaak waar: er is veel publiek dat handjes in de lucht wil lallen en een vriend(innetje) wil scoren. Ik moest vroeger alléén uit omdat mijn vrienden allemaal andere muzieksmaak hadden, geen geld, liefje, of teveel "andere" vrienden in een jeugdhuis dat bier wou... Ik heb dat dan ook ERG vaak gedaan, alleen uitgaan (voor de muziek natuurlijk) en heb daar geen spijt van. Ik doe het soms nog.

Ik probeer vaak iets te organiseren en de respons is beperkt en het aantal deelnemers uiteindelijk vaak daar nog amper 10% van.

Ik hoorde vorige week een term die voor mij nieuw was: 'omzetverhogende muziek':
dat is muziek waarbij het publiek meer en langer gebruik maakt van de biertap.
Het houdt in dat het feestgehalte in de muziek omhoog moet en je eigen inbreng omlaag moet. Doe ermee wat je wilt.

Paar redenen waarom je minder leuke dingen vind:

• Misschien ben je te kieskeurig geworden.
  • Sommige genres zijn zo goed als dood op commercieel gebied. Noem bijvoorbeeld eens vijf artiesten die hun brood verdienen met happy hardcore of 70's LSD-muziek.
  • 80's en 90's EDM is wat het is: 80's en 90's, niet 2013. Dat soort muziek scoort niet meer bij het grote publiek. Je zult het dus vooral moeten zoeken in de amateuristische hoek (in de goede zin van het woord), en dan voornamelijk op YouTube, Bandcamp, SoundCloud en thema-forums.
  • Het grote geld word verdiend met muziek die makkelijk in het gehoor ligt en/of nog achterlijker klinkt dat het vorige meest achterlijke.
  • De loudness war.
  • Platforms als Beatport en Spotify zijn vooral voor het nieuwe spul i.p.v. het oude.
  • Labels willen voorspelbare cijfers zien aan het eind van de rit.
  • Muziek is vooral evolutie i.p.v. revolutie. Als je de geschiedenis er op na slaat dan zie je altijd bepaalde periodes waarin muzieksoorten een hoogtepunt hebben gehad.

De kwestie is denk ik dus (zeg maar algemeen) niet dat alle hedendaagse electronische muziek slecht is, er bestaat echt ook een stroom goede artiesten/producers die je echt kunnen verbazen, alleen zijn ze juist "te goed" voor het gemiddelde. Beatport of itunes promoten ze niet, dus je krijgt deze niet te horen. Natuurlijk weet je van hun omdat je actief op zoek naar clips/recensies bent, maar het sociale daarvan: het delen van je passie, dat zullen er weinig mensen begrijpen.

Uit ervaring vertel ik het volgende: in 2011 (denk ik) heb ik nog 3/4 keer de multisexi (italo-dance muziek) meegemaakt, het was een van de beste uitgangsgelegenheden ooit in de laatste 20 jaar. Ik heb clubs uit verschillende landen bezocht en had lang geleden niet meer meegemaakt dat ik uit de dansvloer niet verdween (om te gaan zitten en na anderhalf uurtje te vragen "hoe laat is het" omdat ik al moe was). Maargoed, die bestaat niet meer en tot zover ik weet is er geen dergelijke alternatief, dit had niets mee te maken met omzet maar met publiekstarget/niveau.

En ja de omzetverhogende muziek is voor mij wel een nieuwe term maar al lang genoeg duidelijk: het gaat om hoeveel mensen alcohol consumeren i.p.v. "dance and sing get up and do your thing".

Internet was juist "de oplossing" voor dit soort vraagstukken, echter is blijkbaar de macht van de grote media diegene die het meest wint, daarom grijpen ze overal in. En ook nog: als ik observeer wat de oorspronkelijke bedoeling van youtube was, juist, your-video, voor huis-en-tuin en enkele beginnende talenten, was er enige interactie totdat de officiële zenders-producers-labels die -alsof ze al niet meer dan genoeg met de traditionele kanalen hadden- ook gebruikt van het platform hebben gemaakt, is de nieuwe TV naar keuze. Fijn, maar dan vervalt de rest. En dat betekent juist dat de nieuwe muzikanten die goede muziek maken met beperkte middelen qua geld/setting maar toch creatief zijn en potentie hebben niet zichtbaar genoeg zijn, ook als die lang blijven staan en blijven doen.

Wat ik kan aanraden is (naast, nogmaals, wat brz/Raphie zeiden) zoek wat lokale feesten/talentenjachten/etc, praat met de mensen en deel ervaringen, maak vrienden in die wereld... Het moet ook leuk blijven en vanzelf gaan :)

Ik denk dat het allemaal begint met het verzamelen van mensen om je heen die van het zelfde houden en af en toe ook echt wat willen doen. Mensen die naar je tracks willen luisteren en die je af en toe wat nieuwe shit doorsturen. Mensen die het leuk vinden om een feestje te organiseren of om op jouw feestje te komen draaien. Mensen die ook in de buurt wonen zodat je niet een feest van 20 lone wolves hebt maar gewoon een kern van 10 mensen met 20 vrienden plus aanhang en kennisen die het weer hier en die ook binnen komen drijven.

Met 100 man ben je al uit de kosten. De hele avond vette muziek.

Ik ging trouwens vroeger best vaak alleen naar feesten. Maar dan kende ik wel een boel mensen die ook gingen. Vaak checkte ik niet eens of ze wel gingen, ik wist toch wel dat ze er waren. Niet iedereen trok echte goede gabber/terror/tekno of een beetje de vagere Detroity dingen in mijn vriendenkring. Daar heb ik mijn leven niet door laten vergallen.

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back