Wat is experimentele muziek ?

goede vraag
in principe vind ik muziek maken altijd wel experimenteel

moeilijk doen als het ook makkelijk kan?

Experimentele muziek: je volgt de al bestaande traditionele patronen van de al bekende stromen niet, gebruik vintage apparatuur om iets compleets vernieuwend te componeren die muziekaal blijft natuurlijk (of andersom, moderne technologie om toch wat "ouds" te ontwerpen), waar de gemiddelde luisteraar moeite mee heeft om naar te luisteren in eerste instantie en dat er inderdaad nergens te vergelijken is met andere muziek.

Astor Piazzolla was er een goed voorbeeld van (... en onder synthforummers Marsman...)

expirimenteel moet dan wel een ziel hebben... alleen expirimenteel om het expirimentele zegt niet zo veel...

Wel vandaar, het moet toch wel muziekaal blijven... Zeg maar dat er luisteraars plezierig vinden of geraakt voelen. In de meeste gevallen is het niet zo; een experimenteel nummer (ambient-electronisch) zoals Madonna's "Mer Girl" is erg goed gelukt en zeer gewaardeerd door de fans, voor een gemiddelde luisteraar is het toch "slappe muziek" of je skipt het.

Experimentele muziek is muziek die over de grenzen van degene die de muziek maakt heen gaat/.
Voorderest heeft niemand zijn mening er invloed op, want iedereen zijn grens ligt anders.

gebruik vintage apparatuur om iets compleets vernieuwend te componeren die muziekaal blijft natuurlijk (of andersom, moderne technologie om toch wat "ouds" te ontwerpen), )

het instrumentarium heeft niets te maken met of een stuk muziek experimenteel is

het instrumentarium heeft niets te maken met of een stuk muziek experimenteel is

Niet per se, maar daar ligt de grote originaliteit vind ik, met traditionele middelen iets componeren die buiten de grenzen gaat, een totaal niet te vergelijken en waar inderdaad niemand zijn invloed of mening kan leggen.

Als ik een nieuw muziekinstrument uitvind of een instrument anders gebruik dan hoe het 'bedoeld' is, dan is dat toch wel van invloed op het experimentele karakter van de muziek die er mee gemaakt wordt.

er moet nutuulk nog wel een zekere herkenbaarheid in te vinden zijn... niet zo zeer HOE een instrument precies moet klinken maar het universele gevoel deze uitstraalt... net zoals een gesyntheseerde piano niet exact hoeft te klinken als een piano als 'ie maar hetzelfde gevoel kan overbrengen... op het moment een pianofiel roept "wat een kut piano heeft die synth" dan bevestigd dat nutuulk al dat 'ie het 'nepgeluid' wel herkent alszodanig nutuulk...

erm...

Ik denk dat heel veel muziek tot stand is gekomen als gevolg van experimenteren, maar daarmee hoeft de muziek zelf nog niet experimenteel te zijn.

Het experimentele karakter van muziek zit wat mij betreft in vernieuwende elementen in muziek te verwerken. Idd wat brz ook zegt, over grenzen heen gaan, je buiten gebaande wegen begeven, maar dit kan ook zijn door bestaande elementen anders toe te passen.

Back