Wat is experimentele muziek ?

Krijg nou wat...heeft Bass zojuist Sonic Youth gelinkt op synthforum?
Ik had noooit gedacht dat dat ooit zo gebeuren :)

Da's dus dubbel experimenteel, de muziek zelf, en het feit dat het op SF gelinkt wordt.
Knap werk Bass;)

Meneer heeft wel wat gedaan.
Eigenlijk ALLEEN maar onderzoek en dus experimenteel:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Dick_Raaijmakers

Ik kwam hem tegen net na het uitbrengen van zn 3 cd box.
Een beetje triestig hield hij het in zn hand en zei: Dit is mn hele leven".
"Maar wat een weg heeft u afgelegd", zei ik terug. En ontving een warme lach.
Erg interessante ideeën die man! 1 van mn helden.
http://www.moorsmagazine.com/muziekbak/raaijmakers.html

Krijg nou wat...heeft Bass zojuist Sonic Youth gelinkt op synthforum?
Ik had noooit gedacht dat dat ooit zo gebeuren :)

Da's dus dubbel experimenteel, de muziek zelf, en het feit dat het op SF gelinkt wordt.
Knap werk Bass;)

ik heb die CD thuis hoor

Ligt voornamelijk aan de luisteraar, denk ik. Als iemand de hele dag top40 luistert dan zal autechre toch als experimenteel overkomen.

Ligt voornamelijk aan de luisteraar, denk ik. Als iemand de hele dag top40 luistert dan zal autechre toch als experimenteel overkomen.

en andersom?
als je hele dag autechre luistert en dan opeens lady gaga hoort? :D

Dan krijg je vanzelf een gag reflex. :P

maar zanger rinus is ook best experimenteel :D

Koffie. :koffie:
Natuurlijk is experimentele muziek in eerste instantie muziek die 'het experiment' als basis heeft. Maar experimenteren is een vaag begrip. Immers, het zoeken naar de goede noten en mixtechnieken om een nummer bijvoorbeeld juist zo gewoon mogelijk te laten klinken of zelfs het maken van een remake is net zo goed een experiment als een poging om juist het tegenovergestelde te bereiken. In die zin is de term experimentele muziek onzinnig. Álle muziek is dan experimentele muziek simpelweg omdat het onmogelijk is om muziek te maken zonder dingen te proberen.

Een andere invalshoek, die hier ook al een paar keer genomen is, is het zoeken naar de stijlelementen (of clichés, maar dat heeft een negatieve bijklank) die een muziekstijl afbakenen. Verhaspelde stemsamples, ruiswolken, gekke bliepjes en exotische filtertechnieken bijvoorbeeld. Het klinkt als experimentele muziek, dus dan is het ook experimentele muziek. Vind ik te makkelijk. Als je vandaag muziek op dezelfde manier benadert als Stockhausen of Dick Raijmakers 40 jaar geleden, ben je wat mij betreft niet meer experimenteel bezig. Het eindresultaat klink in ieder geval wel zoals de experimentele muziek van toen, maar je zou het net zo goed een imitatie kunnen noemen. Wat weer haaks staat op het label 'experimenteel'.

Je zou ook kunnen zeggen: experimentele muziek zoekt naar nieuwe stijlelementen (of clichés) die een bepaalde muziekstijl verder uitdiepen of de aanzet geven voor een nieuwe stijl. Nummers die 'de muziek' in brede zin verder brengen. Daar kun je zowel Stockhausen in de jaren 50 in kwijt als de ontstaangeschiedenis van de popmuziek als de typerende afmixage van Hollandse Hits, zolang je het maar ziet tegen het licht van de tijd waarin het gemaakt is. Muziek op het randje van de vaart der volkereren. Dat vind ik wel een aardige definitie maar hij impliceert wel dat experimentele muziek als op zichzelf staand genre niet kan bestaan: het is onmogelijk om er stijlemenenten voor te bepalen aangezien de enige reden waarom je het experimentele muziek noemt nu juist is dat je deze achter je laat in een zoektocht naar nieuwe. Een onoverkomelijke tegenstrijdigheid.

Koffie op. :doei:

maar je zou het net zo goed een imitatie kunnen noemen. Wat weer haaks staat op het label 'experimenteel'.
Imitatie is niet iets dat je kan 'noemen', het is of het is niet. Het ligt in de bedoeling en niet in het resultaat.
Het gaat hier over 'experiment', niet over het al dan niet "pionier" zijn. Dat alles al gedaan is geweest is een beetje eigen aan onze tijd zeker?

experimenteren is geluiden/muziek maken wat nog niet eerder is gemaakt, zegmaar volledig het tegenovergestelde van de Top 100

(...)
Je zou ook kunnen zeggen: experimentele muziek zoekt naar nieuwe stijlelementen (of clichés) die een bepaalde muziekstijl verder uitdiepen of de aanzet geven voor een nieuwe stijl. Nummers die 'de muziek' in brede zin verder brengen. Daar kun je zowel Stockhausen in de jaren 50 in kwijt als de ontstaangeschiedenis van de popmuziek als de typerende afmixage van Hollandse Hits, zolang je het maar ziet tegen het licht van de tijd waarin het gemaakt is. Muziek op het randje van de vaart der volkereren. Dat vind ik wel een aardige definitie maar hij impliceert wel dat experimentele muziek als op zichzelf staand genre niet kan bestaan: het is onmogelijk om er stijlemenenten voor te bepalen aangezien de enige reden waarom je het experimentele muziek noemt nu juist is dat je deze achter je laat in een zoektocht naar nieuwe. Een onoverkomelijke tegenstrijdigheid.

Een onoverkomelijke tegenstrijdigheid ja. Dat is precies wat ik de zwakte vond aan de houding van bijv. Boulez, of beter van wat men toen de avantgarde muziek noemde. "Forsaking all memories of the past" is in elke vorm van muziek, hoe je 't ook noemt, avantgarde, experimenteel, simpelweg onmogelijk, want daarmee houdt muziek op een taal, een communicatie, te zijn. Een muzikale taal kan alleen maar gebaseerd worden op afspraken, zeg maar gerust cliché's. Dat is de reden waarom Brahms jonge componisten die hem om raad kwamen vragen voorhield om zich toch vooral te onthouden van "geistreiche Wunderlichkeiten". Ontneem je muziek haar verleden, haar syntax, dan hou je niks meer over. Vandaar dat de avantgarde in het diepe gat gevallen is dat zij zelf heeft gegraven voor de zg. "traditionele" muziek. De hard core avantgardemuziek is een voorbeeld van artistieke zelfmoord.

Boulez treedt nog wel eens op als dirigent en geeft dan graag interviews waarin hem steeds opnieuw weer gevraagd wordt hoe het is om voor een lege zaal te spelen. Hij neuzelt dan wat, maar had beter naar Händel's antwoord op die vraag kunnen luisteren: "prima is voor de akoestiek".

Back