Wat is experimentele muziek ?

ik moest gewoon even madonna mer girl opzoeken als voorbeeld van experimenteel genoemd
madonna en experimenteel is gewoon een contradictie in terminus

dit is gewoon bjork nadoen door de meest mainstream madonna

zappa met drums gitaar en zang met teksten vind ik niet echt experimenteel

dit vind ik bv experimenteel :

Nou, ik doelde meer op de structuur van z'n muziek. Niet zozeer op de instrumenten.;)
Fried Mushroom komt mij wel experimenteel over maar niet als muziek (topic titel). Het melodische/harmonische/muzikale wat wij in onze cultuur daaronder menen te verstaan is mij in dit nl. totaal vreemd.
Cheers:mega:

het ligt aan de definitie van het experiment
laten we eens een handig voorbeeld nemen :D
als bass' idee zou zijn om te testen en observeren wat er gebeurt op sf als hij na een grote mond een slap filterdingetje post als remix van raphs track, dan zou je dat toch als experimenteel kunnen beschouwen?
alleen of t muziek is is weer een ander verhaal..
Als maker van muziek kan je altijd wel een definitie formuleren waardoor het experimenteel is

Naar mijn gevoel heeft de term "experimentele muziek" een duidelijke, historische context. Het is de omgekeerde weg om je af te vragen wat voor inhoud daar bij hoort, of zou kunnen horen. Je kunt dan van alles invullen, wat hierboven dan ook volop gebeurt. Het is een beetje zoals de Middeleeuwse vraag naar wat voor betekenis er moet worden toegekend aan god en het godsbegrip.

Experimentele muziek zie ik vooral als de periode vlak na de Tweede Wereldoorlog, toen de jonge, aanstormende generatie, zoals Stockhausen, Boulez, nog pubers en twens in oorlogstijd, helemaal opnieuw wilden beginnen - de "Stunde Null Zeit", alle banden met de traditionele muziek verbreken ("forsaking all memories of the past", zei Boulez nog in 1970, t.g.v. de opening IRCAM in Centre Pompidou) en zoeken naar nieuwe expressiemiddelen en muzikale uitdrukkingsvormen zoals 12-toons, de serialiteit, en natuurlijk, de electronische klankopwekking ("Stellen sie sich mal vor, meine Damen und Herren, Auch den Klang noch zu komponieren!")

Die reflex, net na de oorlog, van: weg met al die ouwe zut, dat is voor mij de experimentele muziek. Zoals zo vaak heeft dat pionierssfeertje zich verspreid en raakte daarmee tegelijkertijd verdund en ingebed in mean stream, zoals in Hollywood-speelfilms jaren 70. Leuk vind ik altijd om die 12-toons riedeltjes weer tegen te komen in "cop shows", zoals Columbo.

Tegenwoordig is er geen duidelijke "experimentele" periode, vind ik. Er gebeurt zo veel nieuws, dat het nieuwe op zich niet meer boeit.

...
Zoals zo vaak heeft dat pionierssfeertje zich verspreid en raakte daarmee tegelijkertijd verdund en ingebed in mean stream, zoals in Hollywood-speelfilms jaren 70

... ik bedoelde natuurlijk mainstream...:o:

Je was mij voor WaveGuide,

Ik zat mij net af te vragen wat men hier de 'Klassiekers" noemt. Wanneer men alleen J.M. Jarre, Vangelis, Klaus Schulze en Kraftwerk onder verstaat, word er zeker een periode overgeslagen. Zeker de jaren 50! Met daarin ook Nederland. Met Jan Boerman, Dick Raaijmakers enz. Deze laatse mag zeker i.p.v. Kraftwerk, zich beschouwen als de godfather of techno. Dit als Kid Baltan, samen met Ton van Disselveld:
http://youtu.be/HW-n6GWFAvI

Experimentele muziek is wat anders dan wat ruis en gekraak.

Klopt, wat Dick Raaijmakers maakte, de link van Roland, is ook echt niet experimenteel.... toch?

Voor mij is experimentele muziek, muziek waar het experiment (dus een muziekaal experiment) aan ten grondslag ligt. Dat kan een technologisch, klanktechnisch een compositioneel of ritmisch experiment zijn. of bv een unieke mix van genres. Het kan ook een persoonlijk experiment zijn maar mischien door de beluisteraar niet als experimenteel ervaren. http://soundcloud.com/midbrain/light-of-end hier een voorbeeld van een persoonlijk compositioneel experiment. Is dit experimentele muziek? ikvind van wel.

Tot 2:17 is het misschien enigzins experimenteel

Voor mij is experimentele muziek, muziek waar het experiment (dus een muziekaal experiment) aan ten grondslag ligt. Dat kan een technologisch, klanktechnisch een compositioneel of ritmisch experiment zijn. of bv een unieke mix van genres. Het kan ook een persoonlijk experiment zijn maar mischien door de beluisteraar niet als experimenteel ervaren.

Dit zou ook ongeveer wel mijn beschrijving ervan zijn.

Back